Luco Startet 30.September.2010 Link til dette innlegget Startet 30.September.2010 Kalesje knapp er blitt røska ut og hullet er nå for stort, hvordan kan jeg få feste til skruen igjen? Større skrue er ikke en mulighet. Noe sika eller tec7 blir for svakt/bløtt-- Noen som har noe erfaring med noe reprasjons kit for dette? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Bor opp et enda større hull og fyll så igjen med glasfibersparkel, eventuelt sett inn en tre plugg og gl. sparkel over. Husk å forbore til skruen. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
OT-flyktning Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Eller en dråpe epoxylim - kommer jo litt an på hvor stor hullet er.Og så satt jeg skruen inn igjen før det var helt utherdet. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Jeg har brukt epoxylim, to komponent fra bensinstasjoen, det funker bra som nevnt. Har hørt om de som har blandet i nlitt fin sand for mer bett. selv har jeg også klemt nedi noen trefliser i slike hull, og skrudd skruen nedi. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
ray Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Jeg har også prøvd epoxylim på skrue som forklart over, satt som støpt til plutselig skruen var løs igjen og da satt epoxylimet på skruen Men kan hende jeg var uheldig Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Una Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 (redigert) Bor opp et enda større hull og fyll så igjen med glasfibersparkel, eventuelt sett inn en tre plugg og gl. sparkel over. Husk å forbore til skruen. Fungerer utmerket, godt skrufeste. Redigert 30.September.2010 av Una (see edit history) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
sailorboy Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Fra utsiden dytter du et tynt tau inn i hullet. Se om du kan se tauet kommer inn under dørken.... Lag en liten trekloss av feks. kryssfiner. Bor et hull i midten av klossen der du fester tauet. Legg på rikelig med lim på klossen og dra den opp til hullet med tauet utenfra. La denne lime seg fast, og du har et godt anlegg for en ny skrue til kalesje knappen. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 (redigert) Kreativ løsning med den treklossen :) hehe.. Bruk tec7 du, hvit på farge. Rengjør med aceton. Fyll opp hullet og la det tyte litt ut rundt skruen når du setter den inn. Ikke ta skruen/ kalesjefestet i bruk på noen dager. Da sitter det som støpt. Dette er en løsning vi har diskutert her på PB tidligere. Enkelt og holder langt bedre enn andre løsninger. Har gjort det selv. Det som tøt ut når du setter inn skruen, kan du tørke bort... Redigert 30.September.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 jeg har prøvd litt ulike løsninger og har endt opp med glassfibersparkel som jeg presser inn i hullet. Masker godt rundt hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Etter hvert når jeg får slike hull som blir for store, så popper jeg inn blindmuttere og bruker maskinskruer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 jeg testet det Lars - jeg opplevde gang på gang at blindutteren ble dratt rundt når jeg skulle skru inn skruen. Jeg klarte ikke å få til mer trykk når jeg satte fast blindmutteren. Også var det dette med å sette syrefast skrue i alu på båten da. det fristet ikke Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Hvis hullet ikke er for stort er den enkleste løsningen å sette inn en passende plastikkplugg (av typen som vanligvis brukes til betong/mur). Dette forutsetter en viss tykkelse på plasten der skruen skal sitte. Da blir det trangt nok i massevis til at kalesjeskruer sitter som støpt i hvert fall. Jeg har hatt suksess med denne løsningen flere ganger. Men er hullet for stort til en plugg som passer kalesjeskruer, er nok glassfibersparkel den mest nærliggende løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 30.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 glassfibersparkel høres ut som en bra løsning, Fylle igjen og for borre på nytt... Hvor selges det? båt butikker? Eller biltema?? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Ja biltema har. Den er bra også. Bare husk å plukke med deg riktig type herder hvis du kjøper en boks. Herderen ligger som regel i nærheten Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Eureka Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 hmm er det bare jeg som holder en knapp på tec7? Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 30.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 tec7 blir for mykt. prøvde på en skrue til flybrigde stigen. tålte ingen ting og var alt for flexi Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Tech7 er jo "bare" silikon/tetningsmasse. Veldig bra selvfølgelig. Men vet ikke om jeg hadde brukt det som fyllmasse rundt en skrue med dårlig feste. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
mons Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Hivis du går for den med epoxy eller glassfibersparkel bør du først ha litt i hullet og trykke det inn i kantene med en liten jernpinne el slik at du er sikker på at det er god kontakt. Etterpå kan du fylle hullet. Hvis du ikke får god kontakt til sidene har det lettere for å løsne. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.