Jump to content

Seiling i Kroatia, Hvilken båt skal en velge?

TICORA

Recommended Posts

Vi leide denne for to år siden ('Gravosa' er navnet på båten). Dette er vel omtrent det du får under 45 fot med 4 lugarer - dvs soveplass til 8.

Vi var to voksne og fire unger (tre store og en liten).

635842593_sJ9xD-L.jpg

Det blir jo litt stokking med 8 i cockpit. Midt på dagen er det stedet å være - under biminien. Det blir varmt i kålen ute i sola.

Den minste lugaren - den med køyesenger - er veldig liten. Ikke engang plass til å skifte mening der inne.

Og jolle - med motor - er et must synes jeg. Om man ligger på svai og skal inn å handle eller på en restaurant e.l.

Uten jolle blir det lett marina hver eneste kveld, og det blir jo litt dyrt, og litt kjedelig.

Når du spør etter jolle, husk å spørre etter påhenger samtidig. Om du ikke har nevnt påhengeren så blir dette en ekstrakostnad på kaia før du drar. Jeg tenkte ikke på påhengs før jeg stod der (regnet liksom med at det fulgte med jolla), og da skulle de ha EUR 200.- for en bedriten honda 2 hk for 2 uker. Kunne jo kjøpt motoren for den summen.

S/Y Surprise

Takk for svar. Katamaran har vi sett på men er skeptiske av 2 grunner:

- Den er dyr å leie og dur å ligge i gjestehavner med

- Vi har ikke seilt en sånn før or er usikre på å manøvre denne i en trang gjestehavn

Sun Oddysey'n er en vi allerede vurdere, ser bra ut. Da vant jeg jollediskusjonen og takk for motorrådet.

NOR_Gandsfjord: Kan jeg spørre hvor dere seilte fra?

Grunnen til å velge katamaran er vel at da får man 4 lugarer uten at det blir så trangt. Hvor mye dyrere det blir, vet jeg ikke men velger man ikke bøye eller anker i stedet, da? Da kommer katten virkelig til sin rett.

Sun odysse'en som NOR_gandsfjord linker til kjenner jeg godt, da min sun fast 43 er bygget på samme skroget og har 100% lik innredning. Grei båt men trang for 8 personer. Velg barbord akterlugar hvis du vil ha den største lugaren. Både forpiggen og sidelugaren er trang. Hvis du velger å leie en sun fast 43 i stedet (om de fremdeles har noen), sparer du inn en time seiling mellom øyene (mye raskere seilbåt). Andre båter med 4 lugarer kan være cyclades 43, Bavaria 44, salona 45 (rask båt!!) eller elan 45 (gammel type).

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

4-kabiners Bavaria 44 AC eller 46 Cruiser er en greie båt for 4 voksne og 4 barn, men det finnes mange flere alternativer. Du bør satse på å ha en sengeplass til alle.

Ja, du bør ha med en gummijolle, helst med påhenger. Det er mange steder du kan ankre opp eller ligge på en bøye i en bukt, og der du tar jolla inn til land for å spise på restauranten. Fin avveksling fra marina eller landsbykai, og som oftest populært både hos barn og voksne m.h.t å kunne bade fra båten. Et nattbad under stjernehimlen med morild i vannet må man ha med seg.

Har akkurat returnert fra en tilsvarende ukestur med mannskap som ikke setter pris på lange dagsetapper.

Vår rute ble som følger:

Lørdag kveld: Marina Kastela. Mange fester i nabobåter, høyt støynivå.

Søndag: Marinaen i Rogoznica (litt dyr, men veldig fin). Det er mange ankringsplasser i nærheten, innerst i de små fjordene som er gratis og mer øde. Akkurat den kvelden var det litt vind så vi satset på marinaen. Havnemesteren der er ekstremt masete (les hjelpsom), ikke la ham stresse deg når du skal legge til. Det er lagt ut moringer med tau til brygge og gjesteplassene er på østsiden av en pussig skulptur på enden av den østligste brygga.

Mandag: Otok Zirjie

Lun vik med mange utlagte bøyer. Bøyeavgift. Liten taverna finnes. Fin turvei på øya.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Split,+Croatia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=22.292635,56.513672&ie=UTF8&hq=&hnear=Split,+Split-Dalmatia+%C5%BEupanija,+Croatia&ll=43.634864,15.688348&spn=0.009908,0.027595&z=15

Tirsdag: Tidlig avreise til Otok Tijat for oppankring i lun vik. Bading og gåtur. Fin utsikt fra toppen av øya. Bra feste i sand, men vi valgte å gå til nærmeste tettsted for overnatting.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Split,+Croatia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=22.292635,56.513672&ie=UTF8&hq=&hnear=Split,+Split-Dalmatia+%C5%BEupanija,+Croatia&ll=43.716962,15.771389&spn=0.019789,0.055189&t=h&z=14

Tirsdag kveld: Prvic Luka

Sjarmerende tettsted med lite hotel og tre restauranter. Vi spiste på den sydligste ute på pynten. Meget god mat og gode porsjoner, bra priser.

Det er en molo som man kan legge til, og det er lagt ut bøyer, så her ligger man trygt. Skulle det blåse opp fra syd kan man forflytte seg over sundet til Zlarin (reserveplan).

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Split,+Croatia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=22.292635,56.513672&ie=UTF8&hq=&hnear=Split,+Split-Dalmatia+%C5%BEupanija,+Croatia&ll=43.724715,15.796452&spn=0.039573,0.110378&t=h&z=13

Onsdag kveld: Primosten

Denne etappen kan man velge å gå "innaskjærs" om det er dårlig vær. Koselig gammelby med litt i overkant utviklet turistfasiliteter. Greie ankringsmuligheter med bra feste, noe åpent for SW-vind. Vær obs på gamle moringer på bunnen her som kan skape problemer ved ankring (du kan se dem om det er lyst). Det er også en marina for de som liker å være en del av folkelivet. Denne er populær og blir tidlig full. Innerst ligger man med forstevnen inn på skandinavisk manèr da det er for grunt for roret.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Split,+Croatia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=22.292635,56.513672&ie=UTF8&hq=&hnear=Split,+Split-Dalmatia+%C5%BEupanija,+Croatia&ll=43.584681,15.924339&spn=0.009916,0.027595&z=15

Torsdag:

Avreise fra Primosten til Drvenik Meli for oppankring og bading i fine omgivelser, ikke selve byen, men i en "øde" vik like i nærheten.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Split,+Croatia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=22.292635,56.513672&ie=UTF8&hq=&hnear=Split,+Split-Dalmatia+%C5%BEupanija,+Croatia&ll=43.442294,16.125698&spn=0.00994,0.027595&z=15

Torsdag kveld: Trogir

Sjarmerende gammelby, stor og trang marina, kloakkstank når vinden dør om kvelden. Personlig synes jeg dette stedet gjør seg best som dagsbesøk. Trogir er et av få steder man kan fylle diesel. Fredag må man regne med kø for å fylle, kanskje opptil 2 timer på det verste. Fyll torsdag ettermiddag eller svært tidlig fredag. De åpner ikke broen meg bekjent så det må seiles "rundt".

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Split,+Croatia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=22.292635,56.513672&ie=UTF8&hq=&hnear=Split,+Split-Dalmatia+%C5%BEupanija,+Croatia&ll=43.517933,16.239166&spn=0.03971,0.110378&z=13

Fredag kveld: Tilbake i Marina Kastela, Split

Leiebåten skal leveres tilbake med full tank, i alle fall så full som praktisk mulig, diesel har de i Trogir, Milna og visstnok i Split by.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...