oda78 Startet 1.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2010 Tenkte å ta ned masta i vinter. Noen som har en steg for steg liste med hvordan den da bør vedlikeholdes både utvendig og innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Først bør du ta av alt av antenner, windex og liknande som kan bli øydelagt. Ta heim alt som er attraktivt for tjuvar. T.d. vindmålaren. Grundig vask med ferskvatn. Inspisera alt for skader og slitasje. Skifta alt som er skada eller utslitt. Smøra alle blokker. Skifta eventuelle kablar, i masta, som er dårlege. Spraya sleidesporet med teflonspray om masta har det. Det er sikkert noko lurium du kan får kjøpt til å smøra inn masta med, men eg vil tru at poleringsvoks gjer same jobben. Lagra masta vassrett og med minst tre støtter. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Vask og sett evt. inn med masteolje. Det siste vet jeg ikke om har så mye for seg. Spray alle kontakter o.l. med CRC eller lignende. Beskytt kontakter og mastetopp(lanterner ++) med plast e.l. men sørg for at det ikke samler seg vann vann. Noen pakker inn hele masta i plast for å være sikker på å holde det fuktig Sørg for at ikke evt. wire ikke ligger og gnisser i stykker elokseringen. Med til jobben hører selvsagt også en nøye inspisering av alle innfestinger, wireterminaler osv. Sitér dette innlegget Link to post
oda78 Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Takk Ask Hva pleier du å smøre blokkene med forresten? Ellers har jeg kun en windex i toppen. Lurer på å sette opp en vhf-antenne, har forsåvidt lekt med tanke å sette opp en vindmåler også når jeg først er i gang. Og når jeg begynner slik går det ikke lang tid før jeg også vurderer AIS, kartplotter, antenne til nett osv. Finnes det noen spennende produkter på markedet som dekker flere av disse områdene? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Pass på at det ikke kan samle seg vann i noen av sporene. Gjelder både mast og forstag. De kan frostsprenges. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Takk Ask Hva pleier du å smøre blokkene med forresten? Ellers har jeg kun en windex i toppen. Lurer på å sette opp en vhf-antenne, har forsåvidt lekt med tanke å sette opp en vindmåler også når jeg først er i gang. Og når jeg begynner slik går det ikke lang tid før jeg også vurderer AIS, kartplotter, antenne til nett osv. Finnes det noen spennende produkter på markedet som dekker flere av disse områdene? Eg plar å bruka teflonspray. Du får kjøpt slik spray hjå seilmakarar og kanskje på Maritim. VHF-antenna i mastetoppen kan anbefalast. Skal du trekka nye leidningar medan masta ligg nede så er slike trekkefjører elektrikarar brukar godt egna. Sjekk CO og BT. Ask Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Jeg hadde ikke satt AIS antenna i mastetoppen. Du får en 6-8nm+ rekkevidde fra hekken. Legger du til rekkevidden fra den andre båten (6-20nm+) så er det mer enn godt nok. Jeg hadde satt VHF antenna der. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Først skal du sette teip på gjengene til strekkfiskene. Der blir en lett sak å få riggen som dan var når den skal opp på ny. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
s/y UT-sia Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Heisan Tok ned masta i dag!! Hadde tenkt å pakke ho inn med plast, og med god hengemage på plasten og åpen i hver ende. Eller er det andre og bedre måter å pakke inn dette utrolig lange droget??? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Trelastfirmaer med respekt for sine kunder har "poser" på rull som egner seg til dette formålet. En kan sikkert få "kjøpt" det antall meter en trenger og tre denne over hele masten. Romslig pose som kan holde noen år ved pent bruk. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.