Jump to content

Service på drev og innbordsmotor - styr unna xxxxxxx

Buffalo

Recommended Posts

Nå er jeg sint og lei, men jeg skal prøve og holde meg til sak:

For 2 år siden fikk jeg et tilbud fra xxxxxxx Motor om å gjøre service på motor og drev samt lagring av drev. Så naiv som jeg var uten å ha sjekket priser godt nok (første året med båt) så slo jeg til og betalte ca 14000,- inkl mva. inkl alle deler, bland annet ny belg på en 210 KH diesel. I fjor demontert jeg ikke drevet, men lot det stå på og kjørte kun en "vanlig" vinterkonservering på motor.

I år ville jeg lagre drev og kjøre full service på motor og drev inkl bytte av alle deler. Kommentaren jeg fikk fra det nye service verksted var at det forrige service verksted hadde gjort en slett jobb og at dette kommer til å bli dyrt. Det var nemelig gått sjøvann i belgen og at det var begynt å ruste! Dermed må deler av innmaten i drevet må byttes, forsiktig estimat 8000-10000,-. Jeg har sjekket mange referanser til det nye service verksted og disse er dyktig, har godt rykt og veldig fornuftige priser.

Så til skrekk og advarsel styr godt unna xxxxxxx.

Å ja, dere skal alle få meget god bilder av skadeomfanget og dere skal også bli oppdatert angående saken som jeg kommer til å kjørt hardt og langt med xxxxxxx.

Kommentar fra moderator: Firmanavn slettet fra tråden etter ønske fra trådstarter

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Er xxxxxxx varslet om denne tråden, slik det skal gjøres iht regelverket?

Bare for å foregripe begivenhetenes gang. Du kommer til å få hard medfart av enkelte her hvis du ikke er mer åpen om dialogen du eventuelt har hatt med xxxxxxx, hvem du er og din befatning med det nye selskapet som ifølge deg er mye bedre. Du kommer med en helt klar anbefaling om å styre unna nevnte firma basert på anonyme anklager fra deg om dårlig arbeid.

Jeg kjenner hverken deg eller xxxxxxx og har ingen befatning med bransjen, men er såpass bevandret her på BP at jeg vet det kommer spørsmål om hva som er din agenda relativt raskt. Man er litt forsiktig i forhold til anonyme svertekampanjer, for å si det mildt.

Nå er du advart på en forhåpentligvis hyggelig måte... :yesnod:

Her tror jeg du går litt for langt Honduras.

Trådstarter bør/skal varsle firmaet det gjelder ved klager, og da vet DE hvem klager er. Det holder. I følge Ingar er det intet krav om at trådstarter skal opplyse her på forumet om hvem haun er. Ligeledes bør trådstarter for god ordens skyld muligens opplyse at han intet - utover vanlig kundeforhold - har å gjøre med det nye firmaet han nå bruker.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

FredT,

Det er korrekt og jeg har ikke noen intensjoner å opplyse eller fremheve noen andre verksted eller det verkstedet jeg bruker nå. Kun fortelle om den erfaringen jeg har hatt med tidligere verksted.

Redigert av Buffalo (see edit history)

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

... Du kommer til å få hard medfart av enkelte her hvis du ikke er mer åpen om dialogen du eventuelt har hatt med xxxxxxx, hvem du er og din befatning med det nye selskapet som ifølge deg er mye bedre. Du kommer med en helt klar anbefaling om å styre unna nevnte firma basert på anonyme anklager fra deg om dårlig arbeid.

...

Helt enig i din prediksjon av videre forløp.

For øvrig synes jeg det er helt greitt at vi får noen advarsler om at ikke alle leverer varene. Ikke minst når det gjelder bransjens mantra "kvalitet".

Hvorfor sint før firmaet du klager over har fått anledning til å se på saken?

De ville ikke utberdre/se på en annen sak som jeg hadde i forbindelse med samme service, (knekt bolt). Det er vel lov å bli sint når man betaler kr 14000 for en service som resulterer i følgeskader.

Redigert av Buffalo (see edit history)

Kjedelige saker slike ting, blir litt nyskjerrig nå, du har altså to saker gående mot denne leverandøren? kommer det noen bilder snart? kan du utdype litt rundt de to forskjellige reklamasjonene, hva er det som har skjedd?

Ja bilder kommer. Verkstedet som dokumenterer skaden kommer med bilder til uken. Da vil jeg oppdater tråden.

For 2 år siden fikk jeg et tilbud fra xxxxxxx om å gjøre service på motor og drev samt lagring av drev. Så naiv som jeg var uten å ha sjekket priser godt nok (første året med båt) så slo jeg til og betalte ca 14000,- inkl mva. inkl alle deler, bland annet ny belg på en 210 KH diesel.

Prisen er alt for høy i mine øyne, men er ikke høy i forhold til andre aktører i bransjen.

Vanlige priser på drevservice, med av/på montering er ca 5000,- ++

service på f.eks. D6-280, D4-260, KAD, TAMD osv. ligger normalt på 7-9000,-

I tilegg kommer vinterlagring av drevet og andre småting. Alle prisene er ink. mva.

14000,- er derfor ikke overraskende høy i forhold til de fleste andre større aktører i den bransjen.

I år ville jeg lagre drev og kjøre full service på motor og drev inkl bytte av alle deler. Kommentaren jeg fikk fra det nye service verksted var at det forrige service verksted hadde gjort en slett jobb og at dette kommer til å bli dyrt. Det var nemelig gått sjøvann i belgen og at det var begynt å ruste! Dermed må deler av innmaten i drevet må byttes, forsiktig estimat 8000-10000,-.

Nå kjenner ikke jeg til xxxxxxx, men den vanligste årsaken til lekkasje i belg er brukerfeil. Dvs. feil bruk av drevet, med for høy tilting av drevet, under for eksempel sving og med høyt turtall, som tar livet av en belg rimelig raskt.

Det som er spørsmålet er om de kan påvise at belgen er feil montert, noe som er ganske uvanlig, og at dette er årsaken til lekkasjen, eller har belgen skader fra å f. eks. ha kommet i kontakt med akselen under bruk??? Enkelte ganger kan belgen lekke, selv om det ikke er verken monteringsfeil eller brukerfeil, men rett og slett "force majeure", hvor belgen har kommet borti fiskesnøre, kvist eller annet.

Jeg er helt for å kunne legge ut sine erfaringer med selskaper i båtbransjen her på forumet, forutsatt at firmaet er kontaktet i henhold til forumsreglene, men du må nok dokumentere dette noe bedre, noe jeg regner med at du kommer til å gjøre.

Dersom det helt klart er en feil som skyldes verkstedet bør de selvfølgelig stå inne for det de har gjort, og utbedre feilen.

Så til skrekk og advarsel styr godt unna xxxxxxx

Å ja, dere skal alle få meget god bilder av skadeomfanget og dere skal også bli oppdatert angående saken som jeg kommer til å kjørt hardt og langt med xxxxxxx.

Kan ikke si jeg helt føler verken skrekk eller advarselen enda, men det kommer sikkert.

De ville ikke utberdre/se på en annen sak som jeg hadde i forbindelse med samme service, (knekt bolt). Det er vel lov å bli sint når man betaler kr 14000 for en service som resulterer i følgeskader.

De bør selvølgelig utbedre feilen hvis de har forårsaket den, men samtidig er det slik at verkstedet normalt vil fakturere deg for det det koster å utbedre slike feil, da bolter kan knekke, og det hører normalt med i jobben, og må belastes kunden såfremt det ikke er verkstedet som på grunn av inkompetanse er skyld i at bolten er knekt, noe som selvfølgelig alltid kan diskuteres. Slik bør det også være, ett verksted kan ikke stå økonomisk ansvarlig for alle de boltene som er gamle og rustne og kan knekke, men de burde i såfall ha sett på feilen, og hatt en dialog med deg om dette.

Som tidligere nevnt synes jeg ikke prisen er unormalt høy i forhold til resten av bransjen, men en drevservice kan oppsummeres slik:

1 stk. Zinkring____________KR. 255 ,-

1 stk Bakplate zink________KR. 340 ,-

1 stk Knutebelg____________KR. 447 ,-

1 stk Girolje______________KR. 550 ,-

1 stk Demontering fra båt__KR. 950 ,-

1 stk Service av drev______KR. 950 ,-

1 stk Montering på båt_____KR. 1425 ,-

1 stk Monteringsmateriell__KR. 83 ,-

Total sum: KR. 5000 ,-

I disse prisene ligger følgende arbeider:

Drevet høytrykkspyles og demonteres fra bakplaten. Bakplaten trykkspyles. Drevet tappes for olje, trykk og vakumtestes. Ny olje fylles. Propellene demonteres, akslingene blir rengjort og smurt med saltvannsbestandig fett. Opphengs foringene tas ut, rengjøres og smøres. Vanninntaket blir staket opp og blåst rent med trykkluft. Drivknuten kontrollers og smøres. Generell inspeksjon av drevet i forhold til tæring og ytre skader. Ny drivknutebelg monteres og drevet monteres på bakplaten igjen. Trim indikatoren justeres slik at triminstrumentet viser riktig.

Det kan komme ytterligere kostnader, alt ettersom hvilket drev man har, og om det er andre ting som må gjøres.

Som du ser utgjør knutebelgen ca 3% av det totale beløpet på 14 båtlapper, og det er relativt fort gjort å bytte denne når man først er i gang, slik at det er ikke sånn at du har betalt 14 lapper for en belg som lekker, men 14 lapper for en god del deler, smøremidler og arbeid, som også innebar en belg som gikk i stykker, som forøvrig bør byttes annethvert år, og som kan feile av mange ulike årsaker.

Nå er jeg sint og lei, men jeg skal prøve og holde meg til sak:

For 2 år siden fikk jeg et tilbud fra xxxxxxx om å gjøre service på motor og drev samt lagring av drev. I fjor demontert jeg ikke drevet, men lot dete stå på og kjørte kun en "vanlig" vinterkonservering på motor.[/b]

Forstår jeg deg rett, så har du hoppet over 1 vinter med avmontering av drevet ditt.

Hvis dette er tillfelle, så kan du ikke klandre verksted 1 med skaden som verksted 2 har oppdaget en sesong senere.

mvh K.K

Kan du fortelle oss litt om hvilken båt, motor og drev og alder på dette her?

Mercruiser A1 har 5 års intervall på bytte av belg, VP har 2 år.

Hva slags service tok du på drevet/ motor i fjor høst før opplag, eventuelt hva gjorde du med drev og motor i vår, siden du sier du i år skal ha full service på dette?

-har ikke peppling på hva xxxxxxx har gudenes velsignelse på å skru på. Nevnte det som et eksempel på at to "renomerte" merker har så ulike intervaller.

Jeg var igrunn ikke så skarp, for jeg ser jo på trådstarters profil at det er snakk om en Alicraft 740.. Så ikke det før jeg skrev innelgget.. Men samtidig så ser jeg for meg at dette ikke nødvendigvis er noe nytt opplegg, hva gjelder båt, motor og drev. Tipper det står en mercruiser i den båten til trådstarter...og kanskje et Bravodrev?..

Samtidig er det litt leit at en persons erfaring skal kunne ramme et helt verksteds renome. Om man skal styre unna alle verksted som noen noen gang har hatt "negative" erfaringer med, så tor jeg jaggumeg det ikke finnes ett eneste verksted igjen i hele verden... Alle gjør feil.

Dessuten er det jo lett for det "nye" verkstedet å omtale tidligere arbeid som slett, for å rettferdiggjøre en ny høy verkstedregning.

-jeg kan jo for eksempel bare stille trådstarter ett enkelt spørsmål: sjekket du belgen og etterstrammet du slangeklemmen før sjøsetting i år?

Forstår jeg deg rett, så har du hoppet over 1 vinter med avmontering av drevet ditt.

Hvis dette er tillfelle, så kan du ikke klandre verksted 1 med skaden som verksted 2 har oppdaget en sesong senere.

Så du mener at det er automatikk i at drevet ødelegges ved å droppe å avmontere det en vinter? I så fall ville det vært mange ødelagte drev rundt omkring.

Adeneo :) ja, må jo bare takke for det :) Flaks, ren flaks hehe. Idet jeg postet innlegget mitt, så fikk jeg en følelse av at ordlyden min ble litt feil i forhold til ditt.

Synes å kjenne igjen det profilbildet ditt fra Anders Haabys tråd, og synes også jeg husker at innleggene dine om den grønne motoren hans hadde høyt nivå... så da takker jeg ekstra for komplimentet.. :)

Til trådstarter, jeg skal selvfølgelig ikke kritisere deg for noe som helst. Det er en fortvilet situasjon å få store uforutsette regninger på arbeid som potensielt sett kan være følgefeil av mekaniker med dårlig tid eller materialtretthet. Jeg tar meg selv i å kritisere, baldt mine nærmeste, mitt lokale verksted for ting som kan kritiseres.. eller forhandler.. eller importør.. Du skulle bare vist hvor forbanna jeg av og til kan være på forhandler av båten, men jeg tror ikke jeg enda har nevnt her hva de heter.

Så du mener at det er automatikk i at drevet ødelegges ved å droppe å avmontere det en vinter? I så fall ville det vært mange ødelagte drev rundt omkring.

Nei selvfølgelig ikke, du må jo ærlig innrømme at det har rent både tid og vann i løpet av en sesong etter service fra verksted 1.

Mercruiser foreskriver intevall på smøring av kryss hver 100 time, eller 1 gang hvert år for de drev som har smørenippler på kryss.

Uannsett så anbefales det og avmontere drev for inspeksjon minst 1 gang hvert år, eller hver 200 time.

Grunnen til dette er jo selvfølgelig for og avdekke evnt. vann i belg.

Om du har vann i belg, "særlig saltvann" så får dette store følgeskader hvis dette ikke blir tatt tidlig.

Så Cruiseliner dersom du har drev selv, anbefaler deg og ta av ditt drev minst 1 gang hvert år for og være sikker på at du ikke har ulumskheter på gang.

MVH K.K

Redigert av king kong (see edit history)

Mercruiser anbefaler eksempelvis også å gjennomspyle kjølesystemet etter HVER ENESTE TUR hvis båten går i saltvann. Følger du dette rådet?

Poenget mitt er følgende: Selv om det selvsagt er fornuftig å være føre var, følge alle anbefalinger - i det hele tatt ta alle forhåndsregler, er det likevel viktig å ha et noenlunde edruelig forhold til dette. Jeg kan vise til eksempler på drev som ikke har vært demontert på 20 år, uten at dette har medført ødeleggelser av noe slag. Jeg sier ikke at dette er å anbefale, men for å sette dette i perspektiv.

Men når dette er sagt er det ikke dermed gitt at trådstarter har rett i at hans problemer skyldes verksted 1. Men som han påpeker er dette opplysninger han har fått av verksted 2 om det forrige verkstedets angivelige dårlige arbeid. At han har droppet å demontere drevet en vinter er neppe noe tilstrekkelig grunnlag for å så tvil om dette.

At han har droppet å demontere drevet en vinter er neppe noe tilstrekkelig grunnlag for å så tvil om dette.

Beklager, da er vi uenige på dette pungtet.

Det er jo nettop her trådstarter har sitt store utlegg. Hadde trådstarter valgt full service med drev av+på, og fått samme skade. ja da hadde saken vært anderledes.

Jeg trekker meg ut av denne diskusjonen nå, fordi dette er etter min mening uretferdig ovenfor verksted 1....de har jo ikke engang fått lov til og se på drevet!!!

MVH K.K

Som tidligere nevnt synes jeg ikke prisen er unormalt høy i forhold til resten av bransjen, men en drevservice kan oppsummeres slik:

1 stk. Zinkring____________KR. 255 ,-

1 stk Bakplate zink________KR. 340 ,-

1 stk Knutebelg____________KR. 447 ,-

1 stk Girolje______________KR. 550 ,-

1 stk Demontering fra båt__KR. 950 ,-

1 stk Service av drev______KR. 950 ,-

1 stk Montering på båt_____KR. 1425 ,-

1 stk Monteringsmateriell__KR. 83 ,-

Total sum: KR. 5000 ,-

I disse prisene ligger følgende arbeider:

Drevet høytrykkspyles og demonteres fra bakplaten. Bakplaten trykkspyles. Drevet tappes for olje, trykk og vakumtestes. Ny olje fylles. Propellene demonteres, akslingene blir rengjort og smurt med saltvannsbestandig fett. Opphengs foringene tas ut, rengjøres og smøres. Vanninntaket blir staket opp og blåst rent med trykkluft. Drivknuten kontrollers og smøres. Generell inspeksjon av drevet i forhold til tæring og ytre skader. Ny drivknutebelg monteres og drevet monteres på bakplaten igjen. Trim indikatoren justeres slik at triminstrumentet viser riktig.

Det kan komme ytterligere kostnader, alt ettersom hvilket drev man har, og om det er andre ting som må gjøres.

Vel jeg betalt ikke 14000 for en knutebelg, men for følgende i oktober 2008:

-olje filter 231,13,-

-element foam 104,5,-

-impeller: 544,5,-

-knutebelg BRAVO 316: 781,-

-Sleeve: 40,70,-

-Motor olje: 295,-

-Olje til diesel motor VDS-2: 123,75,-

-Anode kit: 396,-

-Bellows assy: 759,-

-Anode Assy: 310,20,-

-Screws: 147,4

-Screws: 132,-

-Materiell: 300,-

-Service Mercruiser QSD 2,8. 210 HK : 3520,-

-Service BRAVO-X (III) : 2880,-(inkl lagring )

-Frostveske 238.40,-

PS! Prisene er eks.mva. og i NOK

PS! Ikke spør meg hva alt er...

Totalt 13504,- inkl mva.

Da forventer jeg også å bli behandlet som en kunde etter utført arbeid, samt en hvis oppfølging når en bolt er knekt etter service og ikke minst når jeg nå også har fått en større følgeskade.

Kan også opplyse om at drev og motor var nytt i 2007, og at den var gått 210t før servicen i 2008 og i dag 2010 så har den gått 270t uten at jeg tror jeg har tiltet motoren unormalt mye, kanskje jeg har brukt drevet unormalt lite?? (har vel tiltet drevet fullt ut ca. 6-8 ganger på 2 sesonger for sjekk av groer). Da gjenstår det bare å se hva verksted svarer på min skriftelige henvendelse med krav om reklamasjon på utført arbeid.

Har full sympati med trådastarter her da jeg selv har opplevd lignende fra annnen leverandør. Mye rart i denne barnsjen MEN også mye bra. Fikk skaden utbedre av J Rønsdal AS på Holmen og de leverte utmerket service til riktig pris. Eneste en kan utsette på dem er at det er vansjelig å få kontakt på telefon. Skyldes vel at flere samme oppfatning som meg :wink:

Regner med alt på fakturaen er oppført i innlegget ditt, trådstarter?

Først og frems, hvilken bolt er det snakk om som knakk?

Rart at belg er byttet allerede i 2008, på en måte, men samtidig er det jo like greit å gjøre det når drevet først er av. Ryker belgen skikkelig av, så synker båten.

Også litt voldsomt å bytte impeller etter ett års bruk. Men jeg regner med at det er tatt vurdering på at den er utslitt og må byttes? -en årsak til rask og stor slitasje på impeller er for eksemplel start av motor på land uten kjølevann.

Kan ikke se på trådstarters regning at brennoljefilter er byttet. Har du forfilter, vannutskillerfilter, mellom tank og motor? -det er isåfall heller ikke skiftet, ifølge regninga.

-og så er motorolje oppført to ganger? -noen som har kommentar til dette? Imponerende fin pris du har fått på motoroljen forøvrig.

Er det slik å forstå at du kjøpte drev og motor i 2007 og brukte det den sesongen, så satte du den på land uten service på høsten, satte den på sjøen igjen i 2008, og brukte det ut 2008 sesongen, så service før vinteropplag hos verksted 1, sjøsetting våren 2009 og brukte ut 2009 sesongen, opp på land uten service, sjøsetting 2010 og nå service hos verksted nr 2?

Trådstarter, jeg tror du vil ha stort utbytte av å være tilstede og se på når service på motor og drev blir tatt i år. Ikke bare vil du lære hva alt på fakturaen er, men også hvor det er og hvordan du skifter det. Spør pent og si med et smil at du ikke skal stå i veien for mekanikeren. Da synes de det sikkert er helt i orden. Alle liker å få vise litt hva de kan, også mekanikere. Samtidig tror jeg de nok er flinkere til å passe tiden. Om det tar en halvtime ekstra ved at mekanikeren forteller litt om hva han gjør, så er de hundrelappene ekstra gull verdt...mener jeg. Selv var jeg i går til stede når service på min VP D6 og drev ble tatt. Mekanikeren jobba på, pekte og forklarte, og han spurte meg et par ganger "vil du bytte dette?" slik som med impeller og luftfilter. Ting som ikke må byttes hvert år, kan stå, men det må vurderes.

Redigert av Eureka (see edit history)

Dette er like interessant hver gang. Noen klager på et firma, og ender opp med å bli mistenkeliggjort. I gamle dager het det "Kunden har alltid rett". I dag er det åpenbart slik at kunden er flådd og utakknemlig da han ikke ble saltet etterpå.

Mercruiser knutebelger har 5 års levetid iht servicemanualen. Det betyr at MC har lagt inn en margin, og at de sannsynligvis lever 8-10 år uten brekkasje. Det er ikke "like greit å bytte belg når drevet først er av". Dette er en totimers jobb etter at drevet er av. Drev av tar 10-15 min. Hvis dieselmotorene har impellerpumpeopplegget likt med bensinvariantene er det faktisk like greit å skifte impelleren når man har den i hånda da det tar ca en time.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...