Jump to content

Service på drev og innbordsmotor - styr unna xxxxxxx

Buffalo

Recommended Posts

Det er bare alphadrevene som har impelleren i drevet. Bravodrev har impellerpumpe montert på motor drevet av kilereim eller serpentinerbelte. Måtte gud forby at noen fikk behov for å bytte impeller mens båten ligger på vannet....

Giroljen til Mercruiser (eller Quicksilver), Hi perfomance gear lube, ligger på mellom 120 og 200 kr literen avhengig av om du kjøper i tønner eller quartflasker, og på et bravodrev går det mellom 1,5 og 3 liter avhengig av 1,2 eller 3. Dete burde åpenbart vises på en faktura om det ikke er inkludert i drevsevicen som er nevnt.

Det er på motoren ja.. Jeg hadde alpha one før ser du...hmm men er det så stor forskjell på å skru av 4 skruer på impellerhuslokket på en VP og en MC? trekke ut eller kjenne på impellergummien og konstatere om den må skiftes eller ikke? 10 minutter? -men nå skal det sies at på min D6 er det svært god plass på SB og BB side av motoren. At mekanikeren lett kommer til, har nok mye å si.

Men dere er enige at det er betenkelig at det HVERKEN er oppført drevolje, (siden motorolje er oppført) brennoljefilter og forfilter (dersom det er på installasjonen) ?

-hmm serpentimerbelte.. forstod jo hva du mente, men måtte google det :) -hehe nå har jeg lært et nytt ord i dag også. Takk! :)

Redigert av Eureka (see edit history)

For å komme til de fem eller seks gjennomgående boltene med muttre på baksiden, må du av med reima og så av med impellerhuset... Etter dette baller det bare på seg.

Angående de manglende elementene på fakturaen så har vel ikke disse noen bæring på vanninntrenging i belgen? For øvrig en uhyrlig pris for impeller med tanke på at komplett impellerhus og impeller kommer seg på en drøy tusenlapp.

Enig i at de tingene som ikke er oppført har noe å si for vanninntregning i belgen, men for min del kan det være med på å danne et bilde på hva som er gjort eller ikke gjort.. totalt sett og hvor nøyaktig og systematisk man har vært. Av og til kan man vel få en vag følelse at verkstedet slikker seg på fingeren og kjenner på vindretninga for å kjenne etter hva som er utført av arbeid og hva man skal ta seg betalt for.

Jeg må ærlig innrømme at en kan lure litt på hva timene på verkstedet går med til, når mekanikeren bruker mere tid på å klatre inn og ut av motorrom, tusle inn på verkstedet for å hente en pipenøkkel, kommer tilbake og konstaterer at det den ikke passa, for så å hente en ny pipe, og den heller ikke passer.. når man bruker mere tid på å fiske opp igjen en skrue som har falt ned under motoren, enn på selve av og påmonteringen av ett eller annet...

Når jeg hører hvordan det er å bytte impeller på MC, så ser jeg med ett ihvertfall en fin ting med D6. :)-trass i alt annet man hører.. men nå skal jeg ikke spore over dit!!.:)

Var det hull i belgen eller var den løsnet? Jeg ser ikke at verkstedet har ført opp lim på fakturaen.Du skriver at drevet var nytt i 2007, hvorfor byttes det belg i 2008?

Det var på oppfordring av service verkstedet.

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Regner med alt på fakturaen er oppført i innlegget ditt, trådstarter?

Først og frems, hvilken bolt er det snakk om som knakk?

Bolten som var knekt var på en av flere sink anoder som ble skiftet. (Denne snik anoden sitter rett over propellen og dette oppdaget jeg først da jeg ønsket å bytte sink anodene selv høsten 2009.) Da jeg kontaktet firmaet og forklarte dette, ble jeg avvist på en meget arrogant måte.

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

....Kommentaren jeg fikk fra det nye service verksted var at det forrige service verksted hadde gjort en slett jobb og at dette kommer til å bli dyrt. Det var nemelig gått sjøvann i belgen og at det var begynt å ruste! Dermed må deler av innmaten i drevet må byttes, forsiktig estimat 8000-10000,-. Jeg har sjekket mange referanser til det nye service verksted og disse er dyktig, har godt rykt og veldig fornuftige priser.

Det kunne vært interessant å vite hva som er problemet, og hvorfor det må byttes deler av innmaten i drevet. Normalt holder det å skylle igjennom drevet dersom vann har funnet veien inn. HP oljen til MC er svært god til å holde på vann uten å skade innmaten i drevet.

Det ruster selvfølgelig med en gang på akselen dersom det kommer saltvann inn, men er kryssene ødelagt og må byttes. Ofte kan disse rengjøres og smøres opp igjennom dersom det ikke er skader på de.

Jeg sier ikke at det ikke kan være skader, da det ofte blir skader fra lekkasje i belgen, men som regel går dette bra, og på ett så nytt drev som du også sier du har brukt lite, er det normalt nok med å få vekk saltvannet, og hindre at saltvann kommer inn på nytt.

Det hadde derfor vært interessant å vite akkurat hva som ligger i den anbefalingen fra det nye verkstedet, og eventuelt hvilken skader som har oppstått.

Det hadde også vært interessant å vite hvordan belgen ser ut. Er det tydelige skader på belgen, eller har vannet kommet inn mellom belg/drev.

Dette er like interessant hver gang. Noen klager på et firma, og ender opp med å bli mistenkeliggjort. I gamle dager het det "Kunden har alltid rett". I dag er det åpenbart slik at kunden er flådd og utakknemlig da han ikke ble saltet etterpå.

Jeg er heldigvis ikke redd for å bli mistekeliggjort :) I dette tilfellet så skal jeg gå langt for å få en oppklaring, heldigvis har jeg en god forsikring som inkl. fri rettshjelp om det blir nødvendig :) Når jeg har fått den nødvendig dokumentasjonen/bildene og en konklusjon på mulig årsak så er jeg klar :)

Når jeg hører hvordan det er å bytte impeller på MC, så ser jeg med ett ihvertfall en fin ting med D6. :)-trass i alt annet man hører.. men nå skal jeg ikke spore over dit!!.:)

Det verste er at det sitter så kronglete til på MC. Bare det å ta av slangene på impellerhuset i forbindelse med tømming/frostikring er et sant helvete. Og når man må demontere alt mulig rart for å komme til det man skal, kan det være like greit å få noen andre til å gjøre det. Impellerskift på min MC vil nok bli blant de få tingene jeg overlater til andre.

Bolten som var knekt var på en av flere sink anoder som ble skiftet. (Denne snik anoden sitter rett over propellen og dette oppdaget jeg først da jeg ønsket å bytte sink anodene selv høsten 2009.)

Hvis det kun er bolten som holder en sink anode bør du ikke bruke tid på det etter mitt syn, dette er en bagatell. En bolt skal selvsagt ikke knekke, men akkurat disse boltene er vel av aluminium og får svært små konsekvenser om de knekker.

Anoder over proppelen må vel være de som sitter under på antikavitasjonsplata. De sitter som Whistler sier med ett par 10mm syrefaste bolter. Det hender en sjelden gang at de kan knekke når man prøver å løsne de, men dette er ikke noe stort problem å fikse. Har sett billige anodesett med alu bolter i stedet for syrefast, så kan være mulig det er det. De settene bør ikke brukes av MCM forhandler.

Redigert av adeneo (see edit history)

Om dette er bolten til den runde anoden på kavitasjonsplata er det en 8 eller 10mm bolt av syrefast stål.

(samme dim og snitt som tappepluggene på blokk og manifolder)

Neida det er ikke bolten jeg kommer til å følge opp, det er følgeskaden på drevet som er alvorlig. Bolten den ble fikset uten kostnader der jeg har service nå :)

På min Mercruiser(Diesel)tar impellerskift noen få minutter så det er nok noen forskjeller ute å går.

bytter impeller samtidig med reimskift uten at det har noe med hvor lang tid det tar, vurdere å skaffe en avtrekker til impelleren, å pirke den ut er det som tar lengst tid.

Dette er jo bare piss fra trådstarter, Ikke har han lagt ut bilder av evt feil/skader tidlgere værksted har utført! ikke har han gitt tidligere verksted mulighet til å rette opp i feilen! Har verkstedet gjort en feil, bør de selfølgelig rette opp i dette,men de må jo få en sjanse

Norske båter er best!

Jeg gidder å kommentere om det første verkstedet har gjort noe feil enda, da trådstarter som andre har nevnt ikke har gitt noe grunnlag for å kommentere noe som helst enda, ikke engang en årsaken til feilen opplyses det om.

Men jeg setter uansett ett spøsrmålstegn til verksted nummer to, som går ut og rakker ned på verksted en.

Dersom ikke feilen er svært alvorlig, og beviselig skyldes inkompetanse fra det første verkstedet bør ett verksted, eller en hver annen bedrift for den sakens skyld, unngå i det lengste å tilegge feil som er vanlige på de fleste båter til sine kokurenter.

Selv om verksted nummer to har en viss oppfatning av verksted nummer en, skal man være varsom med å videreformidle denne oppfatningen til kunden, man bør faktisk unngå det.

Det er bare alphadrevene som har impelleren i drevet. Bravodrev har impellerpumpe montert på motor drevet av kilereim eller serpentinerbelte. Måtte gud forby at noen fikk behov for å bytte impeller mens båten ligger på vannet....

Mercruiserdieslene uten common rail (2,8 og 4,2L) har impellerpumpe drevet direkte av tannhjulsregisteret (kamakselen), og svært enkelt å skifte impeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Dette er jo bare piss fra trådstarter, Ikke har han lagt ut bilder av evt feil/skader tidlgere værksted har utført! ikke har han gitt tidligere verksted mulighet til å rette opp i feilen!

Hvorfor er det det bare piss?

Tråden er vel startet på fredag, tar kanskje litt tid å ordne saker og ting. Ikke mye som vil være klart lørdag. Gi nå ham en sjanse også...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Det er riktig at de gamle Mercruiser diesel motorene hadde sjøvannspumpen direkte på kamakselen, og det er bare seks skruer så er lokket av. Det er ikke så mye verre på CMD QSD, men reim og reimhjul må av, deretter løsnes skruene på pumpen og fremre del av pumpen taes av med impeller.

Jeg regner med at Whistler henviser til Alpha drevene når han sier "Måtte gud forby at noen fikk behov for å bytte impeller mens båten ligger på vannet....", da disse har som tidligere nevnt impelleren i drevet, og er mildt sagt problematiske å skifte impeller på i vannet.

Til ahamm: Det er vel ingen som ikke gir Buffalo en sjanse, men informasjon er rimelig fraværende. Ettersom han har fått tilbakemelding fra verksted 2 om hvor landet ligger, så vet han sikkert hva som var feil med belgen, men velger å ikke informere om det, noe han har all rett til. Vi får håpe det kommer litt mer info etterhvert, og kanskje noen bilder.

Skadefryd er den beste fryd, og bilder av andres elendighet gjør meg alltid litt varm i hjerte, da jeg med egne øyne får se at det ikke bare er meg som sliter med disse elendige båtene.

Om jeg skjønner dette rett så ble drevet tatt av og hadde service i 08/09, montert på båten våren 09 og båten satt på land "høsten" 09 uten at drev ble demontert, kon konservert.. Deretter ble båten satt ut i 10 en eller annen gang...

Hvilken inspeksjon ble gjort av drev og belg ved opptak 09 og ikke minst ved ved utsetting 10, hvilken preservering av drev ble gjort vinteren i 09/10... samt hvordan er denne inspeskjon/service eller konservering dokumentert?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvorfor er det det bare piss?

Tråden er vel startet på fredag, tar kanskje litt tid å ordne saker og ting. Ikke mye som vil være klart lørdag. Gi nå ham en sjanse også...

Jeg mener han burde ventet med og publisere en påstand før han hadde gitt verkstedet en sjanse til og rydde opp

Norske båter er best!

En annen sak som kommer opp i en del av disse "Advarer mot xxxx"-trådene er at jevnt over skal "bevis" i form av bilder osv publiseres på ett senere tidspunkt, av en eller annen grunn sitter det langt inne å skrive både advarselen og begrunne hvorfor i samme tråd. Og nå er vi vel tilbake til hva jeg skrev i innlegg #2 i denne tråden, at han ville få hard medfart hvis han ikke kjapt kom med noe mer håndfast. Vi mangler fortsatt noe håndfast, og sympatien dreier mer og mer mot verkstedet etter hva jeg kan se av innleggene. Synd at man ikke gjør det "skikkelig" fra starten av når man først skal starte en anonym svertekampanje.....

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...