Jump to content

Konservering av VP 43P


sera

Recommended Posts

Har du drev eller innenbords?

Hvis innenbords så kan du slå vann i filter.

På drevutgaven trykkes vannet gjennom filter, da må du ta av slangen fra drevet og suge gjennom denne.

 

Du burde kjøre motor lunka på ferskvann. Stoppe og drenere intercooler og varmeveksler. Starte opp og la den suge i seg 8-10 liter av blandingen (ca 50/50).

Redigert av SvartRøyk (see edit history)
Link to post

Dersom sjøvannsfilteret er på sugesiden av impellerhuset kan du helle kjøleveske rett oppi filteret uansett om det er drev eller strak aksel.

Hell oppi frostveske til det kommer bra med frostveske ut der hvor kjølevannet kommer ut av båten, IKKE la det gå tomt slik at du ikke svir av impelleren din.

Dersom du på ett eller annet vis kan få den kjølevesken som kommer ut av motoren til å sirkulere tilbake til filteret kan du la motoren gå litt slik at du får frostveske i hele motoren, og du vil bruke mindre frostveske enn om den ender opp på bakken utenfor båten :eek:

Link to post

På båter med aksling pleier eksosen å ha lang vei ut av båten. Dvs at det er ett stort volum og mye vann som kan bli liggende i potta og slanger.

 

Som jeg skrev så drenerer jeg kjølere så jeg er sikker på att hele kjølesystemet på sjøvannssiden blir erstattet med frostvæskeblanding + at potta med slanger får mest mulig. Derfor bør det holde med 8-10 liter ferdigblandet. Da slipper du ekstra jobb med å kjøre væsken i loop.

Link to post

Skal konservere motoren etter landsetting.

Eg har skrulokk på sjøvannsfilteret, kan eg då blande ut frostvæske og slå det opp i sjøvannsfilteret mens motoren går på tomgang?

 

Om båten ligger på vannet kan du stenge sjøvannsinntaket, så ha en vannslage opp i sjøvannsfilteret. Kjør så en stund gjennom med ferskvann, ha en bøtte eller to med 50/50 frostvæske stående klart.

Hell så blandingen rett ned i sjøvannsfilteret mens motoren går, når bøtta er tom skal motoren stoppes, og den er klar for vintern (skifte olje + filter lønner seg også selvfølgelig).

Selv brukte jeg to fulle bøtter med 50% blanding, kanskje litt mye men det gjør ingen ting.

Link to post

Og dersom du vil gjøre det lettere til neste gang og med mindre søl, så monterer du en avgrening med kuleventil og slange mellom inntaket og sjøvannsfiltert. Da kan du la impelleren suge fra bøtta. Den avgreningen kan du også bruke som nødlensepumpe. Har faktisk fått bruk for slik en gang.

Som for eksempel her:

 

img_9943.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...