sera Startet 2.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2010 Skal konservere motoren etter landsetting. Eg har skrulokk på sjøvannsfilteret, kan eg då blande ut frostvæske og slå det opp i sjøvannsfilteret mens motoren går på tomgang? kor mange liter utblanda væske går med? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 (redigert) Har du drev eller innenbords? Hvis innenbords så kan du slå vann i filter. På drevutgaven trykkes vannet gjennom filter, da må du ta av slangen fra drevet og suge gjennom denne. Du burde kjøre motor lunka på ferskvann. Stoppe og drenere intercooler og varmeveksler. Starte opp og la den suge i seg 8-10 liter av blandingen (ca 50/50). Redigert 2.Oktober.2010 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Har du drev og det skal av, er dette den enkleste! http://www.youtube.com/watch?v=ccLbmscWzAc Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Strak aksling Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Har strak aksling Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Dersom sjøvannsfilteret er på sugesiden av impellerhuset kan du helle kjøleveske rett oppi filteret uansett om det er drev eller strak aksel. Hell oppi frostveske til det kommer bra med frostveske ut der hvor kjølevannet kommer ut av båten, IKKE la det gå tomt slik at du ikke svir av impelleren din. Dersom du på ett eller annet vis kan få den kjølevesken som kommer ut av motoren til å sirkulere tilbake til filteret kan du la motoren gå litt slik at du får frostveske i hele motoren, og du vil bruke mindre frostveske enn om den ender opp på bakken utenfor båten Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 På båter med aksling pleier eksosen å ha lang vei ut av båten. Dvs at det er ett stort volum og mye vann som kan bli liggende i potta og slanger. Som jeg skrev så drenerer jeg kjølere så jeg er sikker på att hele kjølesystemet på sjøvannssiden blir erstattet med frostvæskeblanding + at potta med slanger får mest mulig. Derfor bør det holde med 8-10 liter ferdigblandet. Da slipper du ekstra jobb med å kjøre væsken i loop. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Skal konservere motoren etter landsetting. Eg har skrulokk på sjøvannsfilteret, kan eg då blande ut frostvæske og slå det opp i sjøvannsfilteret mens motoren går på tomgang? Om båten ligger på vannet kan du stenge sjøvannsinntaket, så ha en vannslage opp i sjøvannsfilteret. Kjør så en stund gjennom med ferskvann, ha en bøtte eller to med 50/50 frostvæske stående klart. Hell så blandingen rett ned i sjøvannsfilteret mens motoren går, når bøtta er tom skal motoren stoppes, og den er klar for vintern (skifte olje + filter lønner seg også selvfølgelig). Selv brukte jeg to fulle bøtter med 50% blanding, kanskje litt mye men det gjør ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Og dersom du vil gjøre det lettere til neste gang og med mindre søl, så monterer du en avgrening med kuleventil og slange mellom inntaket og sjøvannsfiltert. Da kan du la impelleren suge fra bøtta. Den avgreningen kan du også bruke som nødlensepumpe. Har faktisk fått bruk for slik en gang. Som for eksempel her: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.