Jump to content

Frostveske Volvo Penta 2030b

roy_n

Recommended Posts

Har et spørsmål angående frostveske på VP 2030B. Tappet av kjølevæsken på motoren i dag da den var veldig grumsete å det er svart fett belegg på sidene invendig i varmeveksleren.Har skylt gjennom til det komm rent vann i avtappings krana.

Det jeg lurer på er hvilken type frostveske jeg skal bruke på motoren vanlig blå eller grønn. Finner ikke noe om det i instruksjonsboka den beskriver bare at en skal bruke VP sin frostveske.

roy_n

Jeg slo opp i boka, og du har helt rett, det står kun at man skal benytte VP frostveske. Fant så VP frostvesken i VP katalogen, og det står heller ikke der hvilken type glykol de bruker, bare at det er glykol, og at den har fantasktisk gode egenskaper :crazy:

Jeg hadde gått til nærmeste bildelesjappe og kjøpt G12+ (det er viktig å få med plussen her) frostveske, da den kan blandes med alt, og fungerer optimalt uansett motor, og sannsynligvis koster en tredel av VP sin frostveske.

G12+ er det vanljg blå

roy_n

G12+ er rød longlife, men i motsetning til G12 og G30 kan den blandes med alle typer.

Hvis du har tømt systemet for veske og i tillegg spylt igjennom, kan du trygt fylle på den frostvesken du måtte ønske. For å være på den sikre siden kan du evt. bruke rensemiddel på systemet først. Blå fungerer fint, men må byttes litt oftere. Jeg bruker blå, men jeg har for vane å bytte hver sesong uansett.

Merkelig det der. Alle forhandlere synes å insistere på at kun deres egne produkter kan benyttes. Dette skal du ikke ta på alvor når det gjelder frostveske i hvert fall.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Takker for alle svar. Jeg kommer til å helle igjenom radiator rens, båten er satt på land for vinteren men tenker at hvis jeg blander radiator rens i varmt vann å lar det stå i motoren ca 1 døgn så har den fått virket litt. Skylle å ha på ny frostveske.

Vil dette fungere eller tar jeg feil.

roy_n

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...