roy_n Startet 2.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2010 Har et spørsmål angående frostveske på VP 2030B. Tappet av kjølevæsken på motoren i dag da den var veldig grumsete å det er svart fett belegg på sidene invendig i varmeveksleren.Har skylt gjennom til det komm rent vann i avtappings krana. Det jeg lurer på er hvilken type frostveske jeg skal bruke på motoren vanlig blå eller grønn. Finner ikke noe om det i instruksjonsboka den beskriver bare at en skal bruke VP sin frostveske. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Jeg slo opp i boka, og du har helt rett, det står kun at man skal benytte VP frostveske. Fant så VP frostvesken i VP katalogen, og det står heller ikke der hvilken type glykol de bruker, bare at det er glykol, og at den har fantasktisk gode egenskaper Jeg hadde gått til nærmeste bildelesjappe og kjøpt G12+ (det er viktig å få med plussen her) frostveske, da den kan blandes med alt, og fungerer optimalt uansett motor, og sannsynligvis koster en tredel av VP sin frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Jeg ville kjørt en Systemrens og gått over til Rød Longlife G30 fosfat og silikatfri frostvæske. Denne får du overalt, til og med rimelig på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 G12+ er det vanljg blå tror det var grønn som var på men dette var ikke så lett å se pga at den var grumsete,lurer på hva det svarte litt fete beleget innvendig i varmeveksleren er noen som har i ide om det. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 (redigert) G12+ er det vanljg blå roy_n G12+ er rød longlife, men i motsetning til G12 og G30 kan den blandes med alle typer. Hvis du har tømt systemet for veske og i tillegg spylt igjennom, kan du trygt fylle på den frostvesken du måtte ønske. For å være på den sikre siden kan du evt. bruke rensemiddel på systemet først. Blå fungerer fint, men må byttes litt oftere. Jeg bruker blå, men jeg har for vane å bytte hver sesong uansett. Merkelig det der. Alle forhandlere synes å insistere på at kun deres egne produkter kan benyttes. Dette skal du ikke ta på alvor når det gjelder frostveske i hvert fall. Redigert 2.Oktober.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Har ikke spylt men har skylt gjennom med lunkent vann til det kom bare rent vann, er det ok å bruke radiator rens for å rengjøre kjølesystemet. Hvilke type motor har du Cruseliner. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 (redigert) Har Mercruiser 5,7L. Ordinære renseprodukter for kjølesystem skal være helt kurrant å bruke. Redigert 2.Oktober.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Da blir det en tur til Mekonomen på mandag kjøpe radiator rens og frostveske. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Ikke lenge siden jeg gjorde samme jobben selv på min 2020. Skyltdte godt gjennom systemet og brukte radiatorrens, deretter ny frostvæske - RØD LONGLIFE selvsagt Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Takker for alle svar. Jeg kommer til å helle igjenom radiator rens, båten er satt på land for vinteren men tenker at hvis jeg blander radiator rens i varmt vann å lar det stå i motoren ca 1 døgn så har den fått virket litt. Skylle å ha på ny frostveske. Vil dette fungere eller tar jeg feil. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.