Astor Startet 2.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2010 Det måtte jo bare komme. Nå slipper du å ta deg ekstra fri for å få en plass i gjestehavna i Tanumstrand på fredag midt i juni. Gå inn på bestillingssiden og reserver egen plass. Du kan lese mer om dette Link Jeg vet ikke om jeg liker denne utviklingen. Det kan fort bli slikt at man ankommer en havn som er halvfull og som kanskje ikke blir fyllt helt opp fordi noen gir f...en i å gå til den resreverte plassen. På den andre siden så er det svært bekvemt å forhåndsbetille på mandag og ha ledig plass på fredag. Til i dag er 20 havner med i dette prosjektet i Sverige og Finland. Danmark og Norge står på tur. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Geir Hel Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Ja det er både positivt og negativt. Men det må være slik at ein kan kontakte personen som har reservert plassen vist muligheten er te stedet for at ein kan overta plassen viss tvilen er tilstede. Kansje vanskligt å forstå forklaringen min. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Kansje vanskligt å forstå forklaringen min. Ja, jeg er nok enkel, men den ble for vanskeliog for meg. En gang til, please? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Vi testet ut Dockspot i sommer, da vi skulle til Tanumstrand. Alt virket ok, men da vi kom fram, så fant vi ut at det var helt innerst, samt at de som lå på hver sin side, med tau i baugen tok "hele" plassen, mest pga. at de skulle festet tau på midten av båten, og ikke foran.Tauene fra disse båtene møttes jo på midten av innseilinga.Følgene ble at jeg måtte snike meg inn iblant disse båtene i sterk sidevind, og det likte jeg ikke. Jeg så også i fjellbakka at Dockspotplassene var innerst, og at "alle" som kom inn, trodde at det var ledige plasser der, for bare å se at det sto reserverad på bryggekanten. Det ble mye baling med slepejoller og gud veit, hva for å komme seg ut igjen. Jeg tror det hadde vært bedre om disse forhåndsbestilte plassene hadde vært lengre ut på bryggene, for da hadde folk sett at de var opptatt før de kjørte inn i en trang havn. Ellers så er konseptet kanskje bra, og det koster kun 10% eksta. Dette blir nok mer utbredt her også vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 På hoteller er det vanlig at bestilte rom som ikke blir besatt innen kl 18, evt at det avtales senere ankomst, betraktes som ledige. Det samme burde vel kunne gjøres for båtplasser. For meg ville det absolutt være interessant å betale noe ekstra for å vite at jeg hadde plass når jeg kommer frem (akkurat det er et hovedargument mot å feriere på sørlandet eller den svenske vestkysten i fellesferien). Ellers er jeg enig i at det er vesentlig at det markeres godt at plassene er reserverte, så man slipper å gå helt inn i en trang havn for så å gå ut igjen. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Tom Rør Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Jeg mener at vi måtte komme før kl. 17.00, for å få plassen. Da kredittkortet har blitt brukt, er vel de pengene å anse som tapt, hvis man ikke rekker det kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 I Hasselösund (Smögen) ligger Dockspot-plassene ytterst på noen av bryggene. Det som er det fine, er at du reserverer plass på internett og betaler med kort der og da. Så ankommer du et kvarter for sent. Da har havna leid ut plassen din, og du får ikke tilbake pengene. Dermed har utleier tjent dobbelt. Dette er sikkert bra greier som kommer til å bre om seg. Da vi kom til Hasselösund i slutten av august, så hadde man avsluttet sesongen. Ingen søppeltømming, ikke noen ting av noe-som-helst, og ingen pengeinnkreving. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Syens dette er et bra tilbud, og det å forhånsbetale er slett ikke dumt... Det at en ikke rekker frem, vel da må en ta det på egen kappe.. Det er greit at de holder av noen plasser til bestilling, de kan gjerne være dyrere enn de vanlige.... Synes det er greit at en kan kjøpe seg plass i "køen", om en er villig til å betale mer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Jeg mener at vi måtte komme før kl. 17.00, for å få plassen. Hurra for innføring av tidspress og avtaleboken også i sommerferiene! Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 (redigert) Utrolig godt sagt Trikola....!!!!! Synes dette virker fremmed og utenkelig for egen del. Redigert 3.Oktober.2010 av Verrie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 :yesnod: Tenk å måtte stresse for å nå frem i tide. Dessuten vil jeg ikke ha noe krav på meg om å være tidelig "hjemme". Jeg vil gjerne kunne nyte ettermiddagen og kvelden på sjøen. Enda en god grunn til konsekvent å unngå marinaer under veis. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Hurra for innføring av tidspress og avtaleboken også i sommerferiene! Om en ønsker å benytte seg av tilbudet om å bestille plass så må en det, men det vil fortsatt være helt frivillig å gjøre det.... Klokken 17 er passe tid det, da har en alt vært underveis en 9-10 timer som vel er lang nok dagsetappe det.. På våre ferieturer langs svenskekysten så har vi gjerne dagsetapper på rundt 2-3 timer så, personlig vil jeg fint rekke frem før klokken 17... ja jeg har både fått en pils eller to, og en time på øyet før klokken er der... Derfor vil jeg hilse et slikt system velkommen, siden det passer meg utmerket.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tine IV Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Grebbestad /Tanum har det vært mulig å bestille i flere år ,om du var kjent der .Her kan du bestille mange steder ,bla Tønsberg ,Sjærhalen ,Akerbrygge og Son .Sikkert mange andre steder også ,så dette er jo ikke akurat noe nytt vel .Er vel både + og - med dette også tipper jeg ,men kan jo være greit da om du er på vei å kan ringe å bestille.Så veit du at du har plass,spesielt for dem med store båter som har problemer flere steder.Da vi kom til Grebbestad i sommer la vi oss på reservert plass,å blei ombord til kl 17.00 for å se om dem dukka opp.Ingen kom så da fikk vi plassane ,noe som var fint for oss da alt var proppfult . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
free Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Jeg har mer eller mindre bestemt meg for at jeg synes denne ordningen er noe forbanna dritt. I Smøgen i sommer var det svært mye ledig plass men den ledige plassen var reservert, resten av havnen var forøvrig mer enn stappfull. Nå er ikke jeg den som frekventerer gjestehavner så mye, foretrekker å ligge i uthavn men av og til må en få ladet kjøleskapet å kansje få seg en øl å en bedre middag. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Hurra for innføring av tidspress og avtaleboken også i sommerferiene! En sørgelig utvikling Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 (redigert) Liker heller ikke denne utviklingen. I høysesongen er man også ofte avhengig av å legge flere båter utenpå hverandre for å få plass til alle, men med reserverte plasser må man jo vente med dette til den innerste båten dukker opp Reservering av plass er vel strengt tatt kun nødvendig for de virkelig store båtene (50+ ). Redigert 3.Oktober.2010 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Jeg kommer ikke til å benytte meg av dette systemet! Det blir altfor mye stress å forholde seg. I tillegg binder man seg fort til å dra til et bestemt sted istedet for å kunne seile så lenge en vil, eller dit vinden blåser og se hvor man ender opp. Nå er ikke jeg noen tilhenger av gjestehavner uansett. Vi er heldige og har tilgang på utrolig mange flotte uthavner, så for min del er det stort sett helt uaktuelt å gå i en gjestehavn for annet enn fylling av vann og kanskje litt proviantering... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Så lenge det kun er snakk om ett lite antall plasser som er reservert for forhåndsbetilling, ser jeg ikke det helt store problemet. værre er det hvis halve havna skulle ende opp med Reservert skilt. Tviler på om jeg kommer til å benytte meg av dette tilbudet. Liker friheten til å ta ting på sparket. Uten for mye planlegging og i allefall ikke en kamp mot klokka, for å rekke frem til ett senest gitt tidspunkt. Selv om jeg som regel er fortøyd før 1700. Typisk ankomsttid 14-1500 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tomeriks Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Hurra for innføring av tidspress og avtaleboken også i sommerferiene! Utrolig godt sagt Trikola....!!!!! Synes dette virker fremmed og utenkelig for egen del. Dette kommer kanskje også litt ann på hvor man er i livet?? Vi har en datter på 4, og en til på vei. Da er det ikke veldig kjekt å måtte snu pga full marina eller ligge som nr 4 i rekken på utsiden av hverandre. Jeg ønsker denne ordningen velkommen :-) I sommer forbooket jeg havneplass for 2 uker før jeg reiste nedover svenskekysten. Det fungerte helt perfekt, og ved kun ett tilfelle hadde noen tatt plassen vår. Men da var havneverten kjapt på plass og henviste oss til en ny plass. Og om planene skulle justeres underveis, så er det vel ikke så farlig å hoppe over en forbooket natt eller 2.. Så dyrt er det nå ikke.. Og plassene ble uansett brukt, da det er endel som er klar over at det er fritt frem etter kl 18. Argumentet med at man kan komme ett kvarter for seint og miste plassen kjøper jeg heller ikke.. Det skyldes i tilfelle ekstremt dårlig planlegging fra skipperns side. Håper flere havner innfører denne ordningen, og at det blir mer som å booke rom på hotell (de fleste havneeiere burde se muligheten til å tjene mer penger å dobbeltbooking). Det handler mye om at også vi båtfolk må tilpasse oss den tiden vi lever i.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 (redigert) At noen plasser kan reserveres i en gjestehavn frem til et visst klokkeslett er vel greit nok. Ser egentlig ikke noe problem med det. Redigert 3.Oktober.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 (redigert) ......... Det handler mye om at også vi båtfolk må tilpasse oss den tiden vi lever i.. Ikke jeg! Dette angår egentlig ikke meg, for jeg kommer sjelden til slike steder. Jeg har faktisk overnattet på en gjesteplass i en marina kun en gang i livet, og det var utenfor sesongen. Muligens kan det bli noen ganger til når sommerushet er over. Båtlivet er for oss å være under veis, ofte uten å ha noe bestemt mål og tidsplan. Kveldene er som regel best på sjøen eller i uthavner. Hvorfor skulle jeg da måtte innfinne meg i en overfylt marina til bestemte tider, og hva skal jeg egentlig der? Hva skal jeg gjøre hvis fisken biter på ettermiddagen eller junior vil bade mer? Når jeg leser denne tråden aner det meg hvorfor noen kan feriere i over 7knop. Kanskje fordi det er livet i marinaen som er målet, og da må man kanskje komme fort frem for å få god plass? Redigert 3.Oktober.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fanafjord Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Dette ville aldri fungert for oss. Når vi er på sjøen så vet vi ikke så nøyaktig hvor vi skal overnatte når vi kaster los om morgenen. Og så måtte værre på plass til 17 eller 18:00? Forget it. Men så bor vi jo på vestlandet og har aldri opplevd å ikke finne en overnattingsplass. Selv i høyeste sesongen finner man vanligvis plass i havna og så er det jo så mange naturhavner at det ville aldri bli aktuellt å binde seg til en havn tidligere om dagen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
tomeriks Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Ikke jeg! Dette angår egentlig ikke meg, for jeg kommer sjelden til slike steder. Jeg har faktisk overnattet på en gjesteplass i en marina kun en gang i livet, og det var utenfor sesongen. Muligens kan det bli noen ganger til når sommerushet er over. Båtlivet er for oss å være under veis, ofte uten å ha noe bestemt mål og tidsplan. Kveldene er som regel best på sjøen eller i uthavner. Hvorfor skulle jeg da måtte innfinne meg i en overfylt marina til bestemte tider, og hva skal jeg egentlig der? Hva skal jeg gjøre hvis fisken biter på ettermiddagen eller junior vil bade mer? Når jeg leser denne tråden aner det meg hvorfor noen kan feriere i over 7knop. Kanskje fordi det er livet i marinaen som er målet, og da må man kanskje komme fort frem for å få god plass? Har du små barn? For oss handler det også om komfort, da vi ikke har batterkapasitet osv til flere dager i strekk i uthavn. Det var forøvrig første gang i år at jeg i det hele tatt vurderte å planlegge ferien i detalj på forhånd. Det kostet meg ikke mer enn at jeg kunne droppet helel greia om det ikke skulle være aktuellt å følge den opprinnelige planen. Dette ville aldri fungert for oss. Når vi er på sjøen så vet vi ikke så nøyaktig hvor vi skal overnatte når vi kaster los om morgenen. Og så måtte værre på plass til 17 eller 18:00? Forget it. Men så bor vi jo på vestlandet og har aldri opplevd å ikke finne en overnattingsplass. Selv i høyeste sesongen finner man vanligvis plass i havna og så er det jo så mange naturhavner at det ville aldri bli aktuellt å binde seg til en havn tidligere om dagen. Det bør jo heller ikke være aktuellt å gjøre det tidligere på dagen.. Med en iphone og en applikasjon for havnebooking bør det vel være rimelig greit å gjøre det rett før man går til havn. Drar man parallelen mot hvordan det fungerer i hotell bransjen er det jo slik.. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Puh! Enda en god grunn til å legge besøket til svenskekysten tidlig i juni eller sent i august. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
ravddo Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Dette må vel være greit for de som ønsker dette. For min del er det ikke nødvendig da jeg aldri ikke har fått ok plass å ligge på. Jeg har også ønsket meg plass litt vekk fra utestedene da vi har reist med våre barn fra de var født. Hører at mange klager over fulle havner spesielt i Sverige. Ja, det er mye båter midt i juli men jeg har aldri hatt problemer med å fortøye i Svensk gjestehavn. Stort sett alltid en svensk båt som vinker oss inn til siden og føler meg mere velkommen der en i mange norske havner. Nå drar vi stort sett over til Norge igjen før vi nærmer oss norskegrensen da så problemet er kanskje større der. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.