Jump to content

Skarpnes 28 fot hvilken motorstørrelse skal jeg velge?


Petter Gulbrandsen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Skarpnes 28 fot, 1979 modell. Jeg ønsker tips om hvilken motorstørrelse jeg skal velge. Det er veldig god plass i motorrommet.

 

Idag er det 49 hk som gjør 7 knop.

 

Trenger jeg noe større enn 65 HK?

Hva med 85HK?

 

Jeg ser at en har 127hk?

 

Kom gjerne med kommentarer på støy, fart, turtall etc.

 

Veldig takknemlig for svar på hvilke erfaringer dere der ute har.

 

På forhånd takk.

 

mvh

 

Petter!

Redigert av Petter Gulbrandsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Petter

 

Takk for at du valgte oss. Tror Lomatec 115/120hk vil være et godt alternativ i denne båten. Jeg kan jo informere båtfolket om at det Lomatec som skal stå for installasjon av den nye motoren til Petter. Vi starter forhåpentligvis i slutten av neste uke, avhengig av opptaket. Fint om du legger ut hele prosessen, fra uttak av den gamle til kjøring av den nye, Petter! Så skal vi prøve å få dokumentert installasjonen prosessen i kronolgisk rekefølge. Vi holder jo hus ikke langt fra hverandre, så du må gjerne komme å bistå litt om du ønsker . :yesnod:

 

 

Forresten noen der ute som har noen formening om hvordan denne båten vil oppføre seg med denne motorstørrelsen ?

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Worry II

 

Det hørtes ut som et fornuftig fartsestimat. Vi har et par erfaringer fra tidligere installasjoner, henholdsvis i 28 og 30 ft. Såvidt jeg forstod på 28, så var 8-9 knop et fornuftig tempo på denne, med tanke på støy og forbruk. Båten er jo relativt flat under, så noe fart bør det bli på den.

 

Motoren står til 99 000,00 på finn.no, Petter fikk en god pris. Prisen på installasjonen er ikke helt fastslått, men bør komme på rundt 10 prislapper.

 

Gleder oss til resultatet

Link to post
Share on other sites

Med kyndig veiledning av Fredrik i Lomatec så ble det enkelt å velge ny motor. Jeg har vurdert ulike motoralternativer og kommet til at en 120 hk blir bra.

 

Dagens motor har jeg hatt 4 havarier med i løpet av 3 sesonger. Dette har vært kostbare reperasjoner. Nå begynte motoren å ryke mye på oppstart. Når motoren ble varm, og jeg gikk på ca 3000 o/m så forsvant røyken. Mest sannsynlig så kunne jeg brukt den gamle motoren, men jeg kom til at jeg ikke ønsket å bruke mer penger på fremtidige reparasjoner.

 

Med en ny og større motor så får jeg:

 

- en litt raskere båt

- mindre støy

- økt sikkerhet på sjøen (driftsikker motor)

- mindre uro for hva som kan gå galt med motoren

- kan reise på enda lengre ferieturer. I år var vi i Strømstad og Koster

- rent motorrom (den gamle motoren svettet litt olje i bunnpanna)

- slipper sot på gelcoten pga eksos fra den gamle motoren

- ++ sikkert andre fordeler som jeg ikke kommer på i farta

 

Det skal også installeres Hydro drive slik at jeg blir kvitt mye støy. Dette hadde jeg aldri hørt om før, men fikk et meget godt tilbud fra Lomatec.

 

Dieseltanken er på ca 145 liter. Denne tror jeg blir stor nok. Antatt forbruk vil være fra 3-15 liter/timen.

Diseltanken skal jeg rengjøre. Hva bruker man når man skal rengjøre en dieseltank?

Skal også montere varmtvann.

 

Jeg har tenkt å legge ut bilder fra installasjonen slik at jeg kan dele mine erfaringer med dere andre.

 

Det blir veldig spennende å prøve den nye drivlinja til våren.

 

Dersom det er noen der ute som ønsker å komme med noen tips på hva jeg bør gjøre i forbindelse med motorskiftet så setter jeg stor pris på det.

Redigert av Petter Gulbrandsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei småbåtentusiasten :)

 

Petter mener ikke at styringa påvirker støy. Men en kombinasjon av ny motor, samt akselsystem med opplagring av thruster (Hydradrive fra Powertrain Europe) så vil støyen samt vibrasjoner forhåpentligvis bli akseptable. Prosjektet har blitt litt forsinket pga den bitende kulda. Siste som ble gjort nå var å lage en mal til eikeplata som skal støpes inn for opplagring av thrusten. Tror vi venter litt med støpinga. Ellers så har vi skåret ut flatjern som skal støpes fast i fundamentet. Vi konkluderte med å forsterke fundamentet pga den nye motoren er langt større og krafigere enn den forrige.

 

For de som er interesserte så kan info om Hydradrive'n finnes her

http://www.sea-tek.no/powertrain/hydradrive.pdf

 

Ha en god natt :)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei hei

 

Nå er båten sjøsatt og installasjonen fullført. Selv så synes jeg resultatet ble glimrende m.h.p støy og vibrasjoner. Hydradrive leddet gjorde virkelig susen.Vi benyttet mykere motorlabber siden motoren ikke blir belastet av propellthrust. Gummilabbene fremst på motoren var også av mykere gummi enn de bak.

Håper også eiern har blitt fornøyd. Det skal sies at motorbytte i Skaprnes'n ikke var en lettvin äffere, flere hindere dukket opp underveis. Men alt i alt ble jeg veldig fornøyd med resultatet. Toppfarten har vi ikke testen ennå, vi er heller ikke sikre på at propellen er 100%, men den smøyg seg opp mot 10.5 kn når vi dro full guffe kun et kort øyeblikk. Enorm hekkbølge produserte den ihvertfall. Tror ikke flaps på denne er noe dumt alternativ.

 

Ser frem til at skippern kommer med en uttalese, samt bilder i kronologisk rekkefølge fra prosessen.

 

GOD SOMMER

Link to post
Share on other sites

Hei du. Jeg har en skarpnes 30 med VP 105hk. Den er akkurat for liten. Jeg burde hatt 140hk. Men jeg har ikke trimflaps. Og marsjfarta er 12.5kn. Med tomme tanker og lett last går den 13.8kn Men er det motstrøm og motvind får jeg den liksom ikke "opp". Da blir det en veldig hekksjø, og jeg legger meg på 7.5kn

Link to post
Share on other sites

Hei Taunus

 

Slik jeg har forstått det av produsenten så er 28 fot og 30fot nesten identiske å se på, men fartsmessig to vidt forskjellige båter. 28 fotern skulle uansett ikke overstige 8-9 knop før det gikk utover comforen ombord. Noen som har formeninger om dette ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...