Jump to content

Gjestehavnplasser for bevegelseshemmede.


Eureka

Recommended Posts

Mens jeg leste i tråden om forhåndsreservasjon av gjestehavnplasser, kom jeg til å tenke på det som nettopp står i emnetittelen, gjestehavnplasser for bevegelseshemmede. Slik som ved parkeringsplasser for biler. Er det noen som noen gang har sett slikt i gjestehavner? Så vidt jeg vet er vel alle lovpålagt å legge til rette for bevegelseshemmede, og jeg har en følelse av at dette er et forsømt område i landets gjestehavner. Dog, mange havner er nok tilrettelagt, mer eller mindre gjennomtenkt, slik at bevegelseshemmede kan komme seg i land og opp og ned landganger. Men finnes det egne reserverte plasser?

Båtplasser som egner seg for bevegleseshemmede er nok også de mest attraktive plassene vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er kanskje også hvordan sterkt bevegelseshemmete kommer seg fra båten og opp på kaia. Jeg har stor sympati for at for eksempel folk i rullestol skal kunne nyte båtlivet som oss andre. Jeg har et vennepar hvor hun sitter i rullestol. De har spesiallaget båt og spesialheis på kaia (konstruert av meg). Skulle gjerne høre mer om hvordan andre i lignende situasjoner har ordnet seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det ikke i Stavern jeg har observert en heis/kran for personløft da?

 

Ellers kan jeg ikke si jeg kommer på noen steder, men siden behovet ikke er der, så går jeg vel heller ikke å tenker på det. På nabohavna i Storsjøen er det en rullestolbruker med båt, så regner med dette er uorden der. I min egen havn er det ikke klargjort for rullestol, men dette bør vi ta tak i.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Vi må nok se langt etter tilrettelegging for denne gruppen. Blir jo ens eget ansvar å komme seg fra båten og ned på flytebrygga (vist denne finnes), men derfra og opp til samme nivå som øvrige befolkning kan være en prøvelse i fjellklatring. Tar en også i betraktning flo og fjære får vi selv finne tidspunktet når det er minst motbakke. Admiralen og jeg har erfaring i denne form for akrobatiske krumspring, men vi ler godt når vi har fortøyd og må vente noen timer på flo for å komme oss opp på det menneskelige nivået. Admiralen har jo opplevd å bli værende ombord i flere dager - riktignok selvpålagt - når motbakken virker for voldsom.

 

Gjestehavner for denne gruppen ønskes velkommen og da helst med heis i de områdene hvor det er stor forskjell på flo og fjære. Inntil videre velger vi derfor uthavn hvor hindringer i form av andre båter og kaianlegg ikke finnes.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

De gangene vi har vært heldig med valg av kai/brygge plass har det ofte hendt at vi har returnert til båten og at denne befinner seg "innestengt" av nabobåter. En situasjon som vi misliker sterkt med hensyn til brann og muligheten for fluktrute. Har jo forståelse for at andre legger seg utenpå oss når det er trangt i havna. Vi burde muligens markere med skilt at det er funksjonshemmede ombord. Men ville dette bli respektert av funksjonsfriske...

 

Vi har jo også mange havner som praktiserer baug/hekk inn mot kai og disse plassene er som oftest utelukket for de fleste funksjonshemmede. I noen av disse tilfellene har vi brukt jolla for å komme oss inn til flytebrygga, men dette vanskeliggjør opplevelsen av ei fin havn. Dette er noe eierne av marinaene bør ta i betraktning, dersom de skal legge forholdene tilrette. Vi også ønsker jo å entre havna på en anstendig måte.

 

Ta nå ikke dette opp som en beklagelse fra funksjonshemmede. Vi er vant til å takle vanskelige situasjoner i samfunnet :smiley:

 

Ser at noen nevner at det finnes heiser enkelte steder. Ja som oftest er disse lagt i utkantene av sentrum og dette er noe mange av oss ikke aksepterer. Man kunne jo snu på flisa og legge funksjonsfriske i utkanten av sentrum siden disse som oftest har friske bein å anvende.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I sommer lå jeg noen dager i Kristiansand gjestehavn. -dagene før Tall Ship. Rimelig full havn. Det lå en Beneteau Swift Trawler der hvor det sto både rullestol og en høy gåstol på akterdekket. To landgangskinner ble brukt for å rulle av og på land/båt. Bred og fin port i BB side på akterdekk. Denne båten hadde fått plass innert inntil steinmoloen, så det så ikke ut som om det var noe problem å rulle av og på. Ingen leider med ekstra kant som måtte for forseres. Enten så har de hatt flaks med at den plassen var ledig, mulig den var reservert, eller at havnevakta har fått de som lå der først til å legge seg en annen plass.

En del havner lar det seg nok gjøre å komme seg i land, men det er åpenbart umulig når man må ligge på utsiden av andre båter eller at det er stor forskjell mellom flo og fjøre..

Link to post
Share on other sites

En ting som irriterer meg sterkt og det er alle flytebryggene som ikke har montert skikkelige pullerter til å kaste trossa over. Utskiftning av disse ringene/bøylene ville forenkle vår (og sikkert mange funksjonsfriske) mulighet til å legge til. Jeg er blitt ganske flink med "lassoen", men får problemer når det er ringer/bøyler en skal tre trossa gjennom. Litt fralandsvind og jeg risikerer at Admiralen blir alene ombord. Men som nevnt tidligere - vi er vant med å takle hindringer i samfunnet.

 

@Eureka. Var nok bare flaks for Beneteauen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Heisan  :)  

 

Jeg jobber i Frilager Nord-Jæren som har fått 3,1 millioner kroner av lotteristiftelsen for å kjøpe inn aktivitetshjelpemidler for funksjonsnedsatte, slik at enda flere kan komme seg ut å nyte naturen. Utstyret skal settes i boder i nærhet av tilrettelagt turområder, også ved hav/vann. Har dere noen forslag på landganger, kaier og utstyr for å komme seg oppi og ut av båt? Hvem og hvor selges slikt utstyr og hvilke andre hjelpemidler vil være greit å ha i henhold til vannaktviteter?

 

https://frilager.no/ords/f?p=120:200:124015218285129:::201,200:P0_SEARCH,P200_ASSET_GROUP_ID:,154

Link to post
Share on other sites

De fleste gjestebrygger jeg har besøkt i Trøndelag/Møre er ikke tilrettelagt for f.eks rullestol! de fleste landganger er jo for smale og når det er 2-3m forskjell på flo og fjære så sier det seg selv at det er umulig å komme opp landgangen med rullestol Til forskjell sørpå opplever jeg bestandig at folk på brygga hjelper til med tamper! alle hilser og er hggelige mot hverandre! Ser jeg noen som trenger hjelp så hjelper jeg til!  Bidrar gjerne om det er noen fungsjonshemmet, men har ikke sett noen der jeg ferdes! De fleste mindre båter er jo ikke konstruert for fungsjonshemming!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I gjestehavnsoversiktene på båtbloggen min har jeg, siden jeg ble amputert i 2015, lagt til en fast linje der jeg beskriver hvor tilgjengelig havna er for funksjonshemmede.

 

Det som går igjen er nettopp det som beskrives ovenfor, at rampen/landgangen kan bli vel bratt ved fjære sjø.

 

Nå er jo jeg bare lettere funksjonshemmet, for rullestolbrukere er det nok vanskeligere. Det er jo også avhengig av både båttype og bryggetype. 

Link to post
Share on other sites

@Anne Brit Dette høres spennende ut.

 

Jeg er med i en båt forening hvor noen av båtplassene er på utriggere fra en fast kai, da med et trappetrinn ned.

Vi fikk en forespørsel fra ett medlem. Forespørselen var så enkel som ett håndtak/gelender å holde seg i.

Dette er  tilsalgs hos produsenter av flytebrygger.

 

"Kajakkplattform"  kan nok også være et hjelpemiddel til mer ennå komme seg ombord i en kano eller kajakk.

https://www.vikorsta.no/marina/tilleggsutstyr-og-reservedeler/kajakkplattform/

 

Eller:

"Oppblåsbar badebrygge"

https://wee.no/produkter/hjem-hage-fritid-og-sjo/sjo-marine-vann/sup-kajakk-tilbehor/aqua-marina-air-plattform-island-25x16m/26060

 

Ryfylke friluftsråd driver uthavner i Ryfylke (dere har link på siden deres :-) )¨https://www.ryfri.no/

De har kansje innspill til ideer som kan brukes. Noen av disse øyene i Ryfylke kan nås med de hurtigbåtene som allerede trafikkerer øyene og har rampe for f.eks ilandkjøring.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 4.10.2010 at 9.48:

 

Og i Helgeroa inne i den gamle havna.

 

Den er det vel eieren av hytta på fævløya som fikk montert ? Er vel kran der ute også hvis ikke jeg husker helt feil. Mange år siden jeg har vært der ute ut kasta flua etter sjøørreten 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 15 timer siden:

for rullestolbrukere er det nok vanskeligere. Det er jo også avhengig av både båttype og bryggetype. 

 

Onkelen min løste dette for fetteren min, imellom pongtongene blei det laget en lem som gikk opp og ned med hjelp av vinsj, knapper forann på den ene pongtong tuppen, "bare" og rulle ombord, så rulle seg bak til styrekonsollen, løfte luka i nesa igjen med knapper på styrekonsollen, starte motor, rundt og løsne fortøyninger, så var man klar for tur. Men det skal også sies at han sleit på plasser der han ikke rakk ned til fortøyningene på brygga. Men lemmen i nesa passa perfekt på alt av flytebrygger 

 

20150702_205234 (1).jpg

 

Og for de litt over snittet interesserte, så er den bygd på en sånn som dette

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=318466313

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...