ut mot havet Startet 4.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2010 Hei. Dette har det vert omtala så vidt her på forumet tidlegare uten at eg er skråsikker på konklusjonen. Her er problemet: Når motoren kjem opp i driftstemp. vert det damp frå eksosen, synest også at det er lite sjø som kjem ut eksosen. Alle kjølere vart reingjort sommaren 2009. Dette er ein MD 21A. På denne motoren vart ein del av sjøvatnet ført overbord i ein seperat slange, dette uttaket har eg blenda for å få meir sjø i eksosen, men dette hjalp ikkje nemneverdig og eg synest fortsatt at det kjem lite sjø i eksosen og dampen er der fortsatt. Det vart også skifta ny pumpe og impeller i 2009. Er det nokon med samme motor som har erfaringer med dette. Har no sett båten på land for vinteren og det ville passe bra og få fiksa dette no. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Hei Har du sjekket porter,evt.tilførsel til/ut av eksosbend? ny pumpe, da regner eg med at innmat/restriksjon,kam i pumpe og er ny, gjerne en ting som blir oversett ved berre impellerbytte. Ved blending av det andre sjøvann ut, kan det bli for stort mottrykk så pumpa ikkje klarer å "levere" den mengda den skal? eksosslange, flatklemt?Ha ville sjekket leveringsmengde (volvo) i en pøs t.d. Det skal normalt ikkje vere kvit eksos,damp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Damp i eksos tyder som regel på at blandebendet til eksosen er mer eller mindre tett av rustpartikler etc. Demonter bendet, og stak det godt rent sånn at kjølevannet får fritt utløp til eksosen. Eller først og fremst kan du jo ta av slangen som går inn på bendet. Legg den i en bøtte, og start opp motoren. Kommer det bra med vann, er det bendet som er synderen. Kommer det lite vann, så må du sjekke pumpe eller varmeveksler/oljekjøler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Er det for liten gjennomstrømning av vann i eksosbendet vil vannet bli for varmt, og saltet i vannet bli aggressivt overfor eksosbendet, og det gror igjen og tæres opp. Da har en mye hvit røyk ut fra eksos. Har selv syrefaste bend ut fra eksos, og det er godt med vann som kommer ut derfra, men likevel er det noe hvit røyk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ut mot havet Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Damp i eksos tyder som regel på at blandebendet til eksosen er mer eller mindre tett av rustpartikler etc. Dette må du forklare nermare, eg har ikkje peiling på kva blandebendet er for noko?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Viktig å få med motortype i tittelen, alle MD21'ere ryker nemlig hvitt. Det du opplever er altså helt normalt. Å blende av vannuttaket ville jeg ikke gjort, dog er det rart at ikke dette førte til mindre damp. Så lenge motoren ikke blir varm er saltvannsgjennomstrømningen ok, men det skader ikke å sjekke om oljekjøleren er delvis tett i innløpet.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 eg har ikkje peiling på kva blandebendet er for noko?? Blandebendet står på utløpet av varmeveksleren/manifoilen, og er det stedet der kjølevannet fra varmevekslerne møter eksosen. Normalt består dette av to rør utenpå hverandre, der eksosen går i det innerste og kjølevannet sprutes inn i det ytterste og blander seg med eksosen i overgangen til eksosslangen. Det legger seg ofte såpass mye rust og annen dritt mellom disse to rørene at det knapt komme rvann gjennom, og det lille vannet som kommer vil da bli såpass oppvarmet av eksosen at det blir til damp i stedet. Jeg ville ha demontert bendet og staket det opp, og deretter montert tilbake det ekstra vannutløpet som Ingar sier over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ut mot havet Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 takk for gode råd, eg skal demontere eksosbendet og sjå om det er noko dritt der og så skal eg kople tilbake det ekstra utaket som Ingar seier. Eg stoler blindt på alle råd eg får her på forumet, kva skulle eg gjort dersom dette forumet ikkje hadde eksistert? då hadde eg vel gått rundt å lurt. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Jeg har samme motor. Men den ryker ikke så mye mer enn andre motorer. Men hva er vitsen med det ekstra vannuttaket på bendet forresten???? Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Men hva er vitsen med det ekstra vannuttaket på bendet forresten???? Dette har Ingar ei forklaring på, det har vel med at det ikkje skal verte for stort mottrykk i eksosen når ein fører ein del av sjøen ut eit ekstra uttak. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Akkurat ja......Det kommer vann ut der bare under oppstart da....... Har ikke sett etter på full gass. Det er 3400 o/min Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Jeg skrur på samme eksos nå...spørsmålet mitt er om det kun skal komme kjølvann oppe på eksosbendet eller om det er kanaler på siden og under også? De på siden og under er som sveiset igjen... Sitér dette innlegget . Link to post
Mr_Stian Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Mener det bare er oppe det skal komme vann. Jeg har ett liggende på jobb så kan ta bilde av det i morgen. Det nye jeg har i rustfritt har kun utgang oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Er kun hull øverst. Se bilde av mitt bend (som er opp ned på bildet) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Takk! Hmmm...da har jeg feilsøkt meg hit til eksosbendet og det er åpent...Hva kan grunnen være til at jeg ikke får kjølevann når jeg øker fra tomgang? Hilsen lei av å kjøre på tomgang ? Sitér dette innlegget . Link to post
hegra Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Kan være slangen før pumpa blir sugd flat av vakumet sjøvannpumpa lager når turtallet økes. Gummislanger med flere lag kan også ødelegges innvendig (lagene løsner) uten at dette er synlig på utsiden, og dermed blokkerer for vannet. Halvmånen inni impellerpumpa kan ha løsnet og følger med impeller rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.