Jump to content

VP MD21A, damp i eksos, er det teikn på lite sjøkjøling?


ut mot havet

Recommended Posts

Hei.

Dette har det vert omtala så vidt her på forumet tidlegare uten at eg er skråsikker på konklusjonen.

Her er problemet: Når motoren kjem opp i driftstemp. vert det damp frå eksosen, synest også at det er lite sjø som kjem ut eksosen. Alle kjølere vart reingjort sommaren 2009. Dette er ein MD 21A. På denne motoren vart ein del av sjøvatnet ført overbord i ein seperat slange, dette uttaket har eg blenda for å få meir sjø i eksosen, men dette hjalp ikkje nemneverdig og eg synest fortsatt at det kjem lite sjø i eksosen og dampen er der fortsatt. Det vart også skifta ny pumpe og impeller i 2009.

Er det nokon med samme motor som har erfaringer med dette. Har no sett båten på land for vinteren og det ville passe bra og få fiksa dette no. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har du sjekket porter,evt.tilførsel til/ut av eksosbend? ny pumpe, da regner eg med at innmat/restriksjon,kam i pumpe og er ny, gjerne en ting som blir oversett ved berre impellerbytte. Ved blending av det andre sjøvann ut, kan det bli for stort mottrykk så pumpa ikkje klarer å "levere" den mengda den skal? eksosslange, flatklemt?Ha ville sjekket leveringsmengde (volvo) i en pøs t.d.

Det skal normalt ikkje vere kvit eksos,damp.

Link to post
Share on other sites

Damp i eksos tyder som regel på at blandebendet til eksosen er mer eller mindre tett av rustpartikler etc. Demonter bendet, og stak det godt rent sånn at kjølevannet får fritt utløp til eksosen.

 

Eller først og fremst kan du jo ta av slangen som går inn på bendet. Legg den i en bøtte, og start opp motoren. Kommer det bra med vann, er det bendet som er synderen. Kommer det lite vann, så må du sjekke pumpe eller varmeveksler/oljekjøler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det for liten gjennomstrømning av vann i eksosbendet vil vannet bli for varmt, og saltet i vannet bli aggressivt overfor eksosbendet, og det gror igjen og tæres opp. Da har en mye hvit røyk ut fra eksos. Har selv syrefaste bend ut fra eksos, og det er godt med vann som kommer ut derfra, men likevel er det noe hvit røyk. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Viktig å få med motortype i tittelen, alle MD21'ere ryker nemlig hvitt. Det du opplever er altså helt normalt.

Å blende av vannuttaket ville jeg ikke gjort, dog er det rart at ikke dette førte til mindre damp.

 

Så lenge motoren ikke blir varm er saltvannsgjennomstrømningen ok, men det skader ikke å sjekke om oljekjøleren er delvis tett i innløpet..

Link to post
Share on other sites

eg har ikkje peiling på kva blandebendet er for noko??

 

Blandebendet står på utløpet av varmeveksleren/manifoilen, og er det stedet der kjølevannet fra varmevekslerne møter eksosen. Normalt består dette av to rør utenpå hverandre, der eksosen går i det innerste og kjølevannet sprutes inn i det ytterste og blander seg med eksosen i overgangen til eksosslangen. Det legger seg ofte såpass mye rust og annen dritt mellom disse to rørene at det knapt komme rvann gjennom, og det lille vannet som kommer vil da bli såpass oppvarmet av eksosen at det blir til damp i stedet. Jeg ville ha demontert bendet og staket det opp, og deretter montert tilbake det ekstra vannutløpet som Ingar sier over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk for gode råd, eg skal demontere eksosbendet og sjå om det er noko dritt der og så skal eg kople tilbake det ekstra utaket som Ingar seier.

Eg stoler blindt på alle råd eg får her på forumet, kva skulle eg gjort dersom dette forumet ikkje hadde eksistert? då hadde eg vel gått rundt å lurt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Kan være slangen før pumpa blir sugd flat av vakumet sjøvannpumpa lager når turtallet økes. Gummislanger med flere lag kan også ødelegges innvendig (lagene løsner) uten at dette er synlig på utsiden, og dermed blokkerer for vannet. Halvmånen inni impellerpumpa kan ha løsnet og følger med impeller rundt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...