GlennIversen Startet 4.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2010 Hei Har en Evinrude 55hk 1979mod, med en Solas Stålpropell (ny). Vurderer å kjøpe en 70hk 1985mod, så da spør jeg dere her inne: Kan jeg bruke min Solas propell på både 55hk og 70hk? med det samme jeg har dere her, er det noen som vet vekten på disse to motorene, begge er kortsatmmet Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Ingen som vet Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Om de passer rent fysisk er én ting, men hvis du oppnådde korrekt turtall med 55hk vil jo stigningen være for liten for en 70hk. Forutsatt at gearutvekslingen er lik på motorene vil farten bli den samme. men du vil selvsagt få mere 'skyv' når båten skal i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Tror den fysisk vil passe på akslingen men mener at det er forskjellig diameter på girhusene 1979 55hk har et 3-3/8” girhus mens 1985 70hk har et 4-1/4” girhus Så HVIS den passer vil en 55 propell strupe ned eksosen på en 70 hk ( fysisk mindre hubb diameter )... Pluss det faktumet som Ingar kom med, HVIS propellen var riktig for 55hk OG den fysisk passer på 70hk motoren.... så vil du du få en hel**es aks MEN for høyt WOT turtall til daglig bruk. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
GlennIversen Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Takker for svar, dette var egentlig noe jeg nesten kunne forstille meg selv. Har ett lite "dilemma" her, for den 55hk, sliter litt på tomgang og likerettern er gåen, så båten lader ikke, pluss at jeg må bytte gummigoringene på stammen da disse er helt morkne, og her har den ene skruen på dekselet over gummiforingen knekt. Har som sagt en splitter ny Solas stålpropell på denne motoren, og på en 15fot With med 2voksne klarte denne båten 32knop og marsjfarten var ca 20knop. With'en har avgått med døden, og jeg har nå gått på ett nytt prosjekt, en Selco 13fot, som jeg har forsterket akterspeilet på (22mm vannfast kryssfineer på hele yttersiden,4mm stålplate 80X35cm kledd med 4 lag glassfiber/epoxy) og ønsker å bruke denne eller evntuelt den 70hk som fungere 100%. På 70hk er propellen som sitter på så skadet at her må det settes på ny, så da hadde jeg ett ønske og håp om å kunne bruke stålpropellen på denne. Ønsker egentlig ikke å kvitte meg med 55Hk, men heller bruke vinteren og neste sommer på å totalresaurere og pusse opp denne, bare for å ha noe å pusle med. Regner med at mange sikkert mener jeg er dum som bruker 1000vis av kroner på en motor fra 1979, men jeg liker å ha noen prosjekt på gang, og det er jo litt gøy også da, at man en dag har en "splitter ny" motor fra 1979. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.