Komodo Startet 4.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2010 Webastoen har tikket som en klokke fram til siste helgetur her for et par uker siden. Da ville den ikke starte. Når jeg setter den på begynner vifta å gå, og jeg hører at den pumper diesel. Problemet er at den ikke tenner.Noen som har noen forslag til feilsøking, eller er det bare å skru ut hele greia og levere den til service? I tilfelle, hvem tar service på disse? Kommentar fra moderator: 10.10.2016: Lagt til modell i tittelen, dette fremkommer i innlegg 34. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Hvis det er en gammel varmer, uten datastyring, kan årsaken være brudd i glødeplugg. Er pluggen i orden vil det komme røyk. (forutsatt at den får diesel, selv om pumpa tikker er det jo ikke sikkert at den virkelig pumper diesel) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Du bør vel ha med hvilken type Webasto varmer det er snakk om i emnetittelen. Er det gammel eller ny varmer ? Folk gidder nok ikke svare. Tråden blir stengt likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Nå er den allerede stengt én gang, men som Mix sier er modellen av betydning. Nyere varmere har en langt mer omfattende selvdiagnostikk, flere ting som kan føre til at de ikke vil gå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Hvor gammel den er vet jeg ikke, den stod i båten når jeg kjøpte den. Skal forsøke å legge inn et bilde etterpå hvis det er noe til hjelp. Det virker som det kommer diesel, det lå en skvett i bunn som jeg lenset ut tidligere i dag. Kan det være at det renner over et sted dersom den ikke starter? På et tidspunkt kom det en aldri så liten røykdott også. Vet ikke om det sier noe om glødepluggen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Folk gidder nok ikke svare. Tråden blir stengt likevel. He he, tenkte jeg skulle vente med å ta bryet med å legge inn bilder til jeg klarte å utforme emnetittelen riktig, men nå har jo Ingar vært på banen så da er den vel velsignet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Hvis eldre type uten feilkoder. Ett par tips i tillegg til glødepluggen som Ingar nevner. Sjekk om overoppheetingsikkringen kan ha slått seg ut? Koble fra fuelslangen og sjekk at varmeren virkelig får diesel selv om pumpa går. Sjekk(om du har)dieselfilteret før pumpa, ett bittelite filter inni røret. De er veldig følsomme for luft i systemet, en ørliten lekasje og pumpa suger luft og 0 varme. Åpne brennkammer og rengjør for sot og koks. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Ser du har fått mange gode tips. Er den riktig gammel har den smeltesikring som overopphetingsvern. Ser nå at du har fått godkjent tråden din av Ingar. Det må ha vært under sterk tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Takk for gode tips! Varmeren min ser slik ut, jeg vet ikke om det sier noe om hva slags modell det er: Under pumpa til venstre i bildet sitter det et filter. Denne greia vet jeg ikke hva er for noe: Kan ikke fatte at det trengs så mye spagetti (les ledninger) for å drive en dieselvarmer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Sjekk også at ikke eksoslangen er tett. Hvis tett, så er brennkammeret fullt av sot. Du vil få en liten "poff" når den forsøker å tenne og diesel vil renne ut. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Ser du har fått mange gode tips. Er den riktig gammel har den smeltesikring som overopphetingsvern. Noen tips til hvor dette kan være plassert? Ser nå at du har fått godkjent tråden din av Ingar. Det må ha vært under sterk tvil. Nå må du ikke være stygg mot Ingar, husk at han er en snill mann som driver dette flotte forumet for oss Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Sjekk også at ikke eksoslangen er tett. Hvis tett, så er brennkammeret fullt av sot. Eksosslangen er nettopp byttet. om du ser av bildet har jeg ikke fått på potta ennå, ny er bestllt Det kan imidlertid virke som om det er på tide å demontere og rengjøre. Det ser jo ikke ut som om det er mange skruene for å få ut hele greia. Tenker jeg griper det an på følgende måte: - Ta av dieselslange og sjekke at det kommer fuel - Ta en titt på filteret - Demontere og rengjøre for sot - Kontrollere glødepluggen Er det like lett å sjekke disse glødepluggene som pluggen til en dieselmotor? Altså bare sette en ledning på + og - på et batteri og se om den blir rød? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 På en eldre modell jeg hadde, var overopphetingssikkringen en automatsikkring som var plassert på toppen av varmeren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Her har du sannsyfilis rep manualen til burken din. http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/hl32-at32-repair.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Sjekk om overoppheetingsikkringen kan ha slått seg ut? Dieselpumpa starter da ikke hvis overhetningsvernet har slått ut!! Hensikten med overhetningsvernet er jo nettopp å dieseltilførselen for å forhindre brann! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Her har du sannsyfilis rep manualen til burken din. http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/hl32-at32-repair.pdf Ikke før er en sykdom utryddet(syfilis) så dukker det opp nye skumle mutasjoner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Her var det mange nyttige tips ja! Da skulle jeg ha noe å rusle med i ettermiddag Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Du bør vel ha med hvilken type Webasto varmer det er snakk om i emnetittelen. Det hadde selvsagt vært nærliggende ja, problemet er bare at jeg ikke vet hva barnets navn er. Står det noen steder? Nummeret på den lille bokesn på bildet over er vel bare styringen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Ta det kronologisk ! (Som i badeplattform tråden din ) Skru ut burken først ! (Jeg tror typeskiltet står på motsatt side, inn mot skottet på bildet ditt) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Smeltesikring/termosikring som skal beskytte mot overoppheting vil koble ut dieselpumpa, iallfall på de varmere jeg har erfaring med. Siden pumpa går ligger årsaken nok et annet sted. Som jeg skrev tidligere, ser du ingen tegn til røyk er problemet sannsynligvis knyttet til glødepluggen. (eller styringen for denne) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Som jeg skrev tidligere, ser du ingen tegn til røyk er problemet sannsynligvis knyttet til glødepluggen. (eller styringen for denne) Det som forvirrer meg litt er at det kom en aldri så liten røykdott når jeg testet i morges. Kan det være at glødepluggen virker, men at den er så kokset at den ikke tenner dieselen? Tror jeg får gjøre som Mix sier, ut med dritten! Men nå må jeg hive meg over grytene, skulle tatt seg ut om mor kommer hjem med to små sultne barn og far bare henger over PCèn og leser BP-nyheter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Du skriver at du har byttet eksosrøret, hvis det var pga at det begynte å bli tett. Da har jeg tror på at det er koksdannelse i brennkammer som er årsaken til problemene. Hvis du forsøker å starte varmeren, vil det bli en liten lunk ved eksosutløpet fra varmeren om glødepluggen er i orden. Det vil da også renne litt diesel ut fra forbrenningsluft inntaket. Var i allefall det som skjedde hos meg når jeg hadde tett eksos, med påfølgende koks og sot i brennkammer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Du skriver at du har byttet eksosrøret, hvis det var pga at det begynte å bli tett. Da har jeg tror på at det er koksdannelse i brennkammer som er årsaken til problemene. Ja, jeg byttet eksosslangen i sommer, men det var fordi den var utett. Den var helt åpen inni. Mulig det sier noe om tilstanden i brennkammeret, men jeg bør nok demontere og rengjøre uansett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Da er middagen fortært, ungene i seng, og dieselvarmeren i gang igjen Årsaken til at den ikke startet var vann i eksosrøret. Antagelig må det ha sprutet inn sjøvann i eksosen sist vi var ute. Dette har skjedd før også, men med den gamle eksosslangen lakk antagelig det meste av vannet ut av den dårlige slangen. Den nye slangen var tydligvis tett nok til å holde på vannet. Når jeg koblet av slangen for å demontere brenneren rant det ut en blanding av vann og diesel. Jeg satte på slangen igjen og brenneren startet med en gang Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 :clap: Noen ganger er det heldigvis kun en bagatell. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.