Jump to content

Webasto Air Top HL32D dieselvarmer tenner ikke


Komodo

Recommended Posts

Webastoen har tikket som en klokke fram til siste helgetur her for et par uker siden. Da ville den ikke starte. Når jeg setter den på begynner vifta å gå, og jeg hører at den pumper diesel. Problemet er at den ikke tenner.

Noen som har noen forslag til feilsøking, eller er det bare å skru ut hele greia og levere den til service? I tilfelle, hvem tar service på disse?

 

Kommentar fra moderator: 10.10.2016: Lagt til modell i tittelen, dette fremkommer i innlegg 34.
Link to post

Hvor gammel den er vet jeg ikke, den stod i båten når jeg kjøpte den. Skal forsøke å legge inn et bilde etterpå hvis det er noe til hjelp.

 

Det virker som det kommer diesel, det lå en skvett i bunn som jeg lenset ut tidligere i dag. Kan det være at det renner over et sted dersom den ikke starter?

På et tidspunkt kom det en aldri så liten røykdott også. Vet ikke om det sier noe om glødepluggen :confused:

Link to post

Hvis eldre type uten feilkoder. Ett par tips i tillegg til glødepluggen som Ingar nevner.

Sjekk om overoppheetingsikkringen kan ha slått seg ut?

 

Koble fra fuelslangen og sjekk at varmeren virkelig får diesel selv om pumpa går.

 

Sjekk(om du har)dieselfilteret før pumpa, ett bittelite filter inni røret.

 

De er veldig følsomme for luft i systemet, en ørliten lekasje og pumpa suger luft og 0 varme.

 

Åpne brennkammer og rengjør for sot og koks.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Takk for gode tips!

 

Varmeren min ser slik ut, jeg vet ikke om det sier noe om hva slags modell det er:

webasto01.jpg

Under pumpa til venstre i bildet sitter det et filter.

 

Denne greia vet jeg ikke hva er for noe:

webasto02.jpg

Kan ikke fatte at det trengs så mye spagetti (les ledninger) for å drive en dieselvarmer :confused:

Link to post

Ser du har fått mange gode tips.

Er den riktig gammel har den smeltesikring som overopphetingsvern.

Noen tips til hvor dette kan være plassert?

 

Ser nå at du har fått godkjent tråden din av Ingar.

Det må ha vært under sterk tvil. :giggle:

Nå må du ikke være stygg mot Ingar, husk at han er en snill mann som driver dette flotte forumet for oss :flag_bp:

Link to post

Sjekk også at ikke eksoslangen er tett. Hvis tett, så er brennkammeret fullt av sot.

Eksosslangen er nettopp byttet. om du ser av bildet har jeg ikke fått på potta ennå, ny er bestllt :smiley:

Det kan imidlertid virke som om det er på tide å demontere og rengjøre. Det ser jo ikke ut som om det er mange skruene for å få ut hele greia.

 

Tenker jeg griper det an på følgende måte:

- Ta av dieselslange og sjekke at det kommer fuel

- Ta en titt på filteret

- Demontere og rengjøre for sot

- Kontrollere glødepluggen

 

Er det like lett å sjekke disse glødepluggene som pluggen til en dieselmotor? Altså bare sette en ledning på + og - på et batteri og se om den blir rød?

Link to post

Som jeg skrev tidligere, ser du ingen tegn til røyk er problemet sannsynligvis knyttet til glødepluggen. (eller styringen for denne)

Det som forvirrer meg litt er at det kom en aldri så liten røykdott når jeg testet i morges. Kan det være at glødepluggen virker, men at den er så kokset at den ikke tenner dieselen?

 

Tror jeg får gjøre som Mix sier, ut med dritten!

Men nå må jeg hive meg over grytene, skulle tatt seg ut om mor kommer hjem med to små sultne barn og far bare henger over PCèn og leser BP-nyheter :discuss:

Link to post

Du skriver at du har byttet eksosrøret, hvis det var pga at det begynte å bli tett. Da har jeg tror på at det er koksdannelse i brennkammer som er årsaken til problemene.

Hvis du forsøker å starte varmeren, vil det bli en liten lunk ved eksosutløpet fra varmeren om glødepluggen er i orden. Det vil da også renne litt diesel ut fra forbrenningsluft inntaket.

Var i allefall det som skjedde hos meg når jeg hadde tett eksos, med påfølgende koks og sot i brennkammer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Du skriver at du har byttet eksosrøret, hvis det var pga at det begynte å bli tett. Da har jeg tror på at det er koksdannelse i brennkammer som er årsaken til problemene.

Ja, jeg byttet eksosslangen i sommer, men det var fordi den var utett. Den var helt åpen inni. Mulig det sier noe om tilstanden i brennkammeret, men jeg bør nok demontere og rengjøre uansett :smiley:

Link to post

Da er middagen fortært, ungene i seng, og dieselvarmeren i gang igjen :cheers:

 

Årsaken til at den ikke startet var vann i eksosrøret. Antagelig må det ha sprutet inn sjøvann i eksosen sist vi var ute. Dette har skjedd før også, men med den gamle eksosslangen lakk antagelig det meste av vannet ut av den dårlige slangen. Den nye slangen var tydligvis tett nok til å holde på vannet. Når jeg koblet av slangen for å demontere brenneren rant det ut en blanding av vann og diesel. Jeg satte på slangen igjen og brenneren startet med en gang :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...