Mix Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Ja den svanehalsen din så ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 :clap: Noen ganger er det heldigvis kun en bagatell. Ja, problemet er jo at det kan skje igjen... Ja den svanehalsen din så ikke bra ut. Nei, det er vel der problemet ligger. Men hvordan skal den se ut? Jeg byttet skroggjennomføring samtidig som jeg byttet slange. Den som satt der var ihvertfall ikke bra De som har installert varmeren har bare satt inn en standard 5/4" skroggjennomføring. Den du ser på bildet har jeg laget selv. Røret er isolert fra skroget på samme måte som på gjennomføringene til Eber, men det med svanehalsen var noe jeg pønsket ut selv. Jeg trodde ikke vannet klarte å passere den. Tidligere hadde det tross alt bare vært et rett rør. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Trur eg ville kappa av gjennomføringen og forhøya den så du får mer høgde på svanehalsen. Lyddemper er ett must som du antyder. Ellers husk å isoler slangen med glassfibertråd (som tåler varme) da slangen kan bli farlig varm. Meiner på det heter glassfibertråd, men kan være eg tuller. Den eg brukte er ca.15 mm i dia. og ser ut som ett kvitt tau. Snurrer den rundt og fester endene med streng/slangeklemme. Legg så sveiseduk yterst og stipser med rustfrie strips. Testa først med kun 3 lag sveiseduk og det ble fremdeles skummelt varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Trur eg ville kappa av gjennomføringen og forhøya den så du får mer høgde på svanehalsen. Det er vel det som er løsningen ja. Problemet er bare at det vil kollidere med slangen til luftinntaket Ellers husk å isoler slangen med glassfibertråd (som tåler varme) da slangen kan bli farlig varm. Hvor får man tak i noe slikt? Det eneste jeg ser for meg i farta er den hvite tråden som brukes i dørene til vedovner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Brukte litt sånn duk som følger med når du kjøper tettningsett til eksosanlegg. La på ett par stykker der hvor eksosslangen er nærme noe treværk. Handla det hos Menkomenen. Er det noen cm. klaring til brennbart matriale. Skulle det ikke være nødvendig med noen varme beskyttelse. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
volfro Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Kjøpte det hos et lokalt verksted, men det kan nok være det samme som er brukt på vedovner ja. Ellers nøyer eg meg ikke med noen cm klaring, eg isolerer i tillegg. Better safe than sorry. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Æsj nå har jeg problemer med min Webasto Air Top Evo 5500. Mistenker flammevakten. Hva er "fix"en her? Må man skifte hele enheten eller er det tilstrekkelig å rengjøre? Med hva - rødsprit? Må man rense hele brennkammeret? Hvor vrient er det å fikse denne? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Løfter denne tråden igjen. Sist jeg hadde problemer med å få start på varmeren var det rett og slett vann i eksosslangen. Nå driver den og tuller igjen. Den har vært i gang flere ganger i vinter, men tidligere i våres skulle jeg sette den på og alt var helt dødt. Denne gangen startet verken dieselpumpa eller vifta. I dag har jeg vært nede og lagt om eksosen. Satte på varmeren, men ingenting skjedde. Etter tre fire minutter startet den imidlertid. Tente fint, ikke noe plagsom røyk, bare velstand. Eksosenslangen var imidlertid ikke helt ferdig, så jeg stoppet den ganske fort. Senere forsøkte jeg å starte igjen, men denne gangen var det helt dødt. Forsøkte å gå over alt av kabelsko, kontakter osv. tilfelle det var noe løst eller dårlig kontakt, men ingenting skjedde. Det som forvirrer litt er at den startet tidligere i dag, men ikke senere på kvelden og heller ikke sist jeg prøvde i våres. Hva kan være galt? Jeg holder vel en knapp på dårlig kontakt et eller annet sted, men føler meg ganske grønn på hvor jeg skal begynne å lete Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 28.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2015 (redigert) Løfter denne tråden nok en gang Etter at jeg skrev innlegget over i fjor virket den sporadisk en stund, deretter var det dødt. Jeg var innom et verksted i Brobekkveien i Oslo hvor det stod en stor plakat med "Webasto" med styreenheten og spurte om de kunne sjekke om den var i orden. Det hadde han ikke utstyr for, men han mente det sjelden var noe feil med den. Han mente på at brudd i glødepluggen, defekt overopphetingsvern, eller en ting til som jeg ikke husker i farta ville gjøre at den ikke fikk signal til å starte. Han anbefalte meg derfor å plukke ut dingsen og komme med den til dem. I dag tok jeg endelig motet til meg og plukket hele greia ut. Da fant jeg også ut hvilken type det var I min villfarelse hadde jeg trodd at Air Top 32 og HL 32 var to forskjellige modeller, men denne er altså merket med begge deler. Glødepluggen var av denne typen: Det ser ikke brent ut, og gir full gjennomgang med ohm-meteret. Men den saken til venstre, er det et overopphetingsvern? Den ser ut til å ha fått litt medfart Lurer også på om den skal ha gjennomgang eller være åpen. Når jeg setter på ohm-meteret viser den ingen motstand, altså helt åpen. Er dette en smeltesikring som er defekt? I tilfelle er det vel her feilen ligger. Lurer også på hva de andre ledningene på varmeren går til. Den ene blå ledningen er tydeligvis bare en lask. Noen av dem må vel nødvendigvis gå til viftemotoren, men det er jo seks ledninger til. Er de blå ledningene også til en sensor? Tenkte jeg skulle åpne den i morgen og ta en titt i brennkammeret. Foreløpig tyder alt på at den ikke er særlig sotet, men når den først er ute kan det jo være greit å sjekke. Edit: Må innrømme at jeg gjorde en veldig lite maskulin ting her nå, nemlig slo opp i manualen Fant da ut at den avlange dingsen er en flammedetektor. Det skulle vel bety at de blå ledningene går til et termisk vern? Redigert 28.August.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 29.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2015 Jeg løfter dette spørsmålet igjen. Er det noen som vet om dingsen til venstre i bildet (flammevakt) skal ha en viss motstand når den er kald? Nå måler jeg uendelig motsand, altså brudd. Og glødepluggen til høyre, kan jeg sette 12V rett på den for å se at den gløder? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SailingChilli Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Forsøker et nytt hjertestøt på denne tråden.. Hva ble resultatet? Sliter med samme feilen nå selv, eldre Webasto, ( da de var bygget inn i et stålskap). Strøken ellers. Punpe fungerer, Starter og kjører "startprosedyrer" men stopper etter et halvt min, ingen varme ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2016 Vel, ser at det har vært i gjennomsnitt ett år mellom hver posting i denne tråden, så det kan vel ikke akkurat kalles en levende diskusjon Det betyr vel at det er på tide med en liten oppdatering Jeg kjøpte noen nye deler på verkstedet i Brobekkveien og satte den inn i båten igjen, dette var i fjor. Den var imidlertid helt død. Jeg tok da ut varmeren med styreenhet, pumpe og hele sulamitten og leverte den inn på verkstedet. De fikk den heller ikke til å gå. Konklusjonen deres var at styreenheten antagelig var gåen allikevel. Han hadde da klart å skaffe meg ny glødeplugg og flammedetektor, men styreenheten kunne han ikke oppdrive på denne gamle greia. Etter et søk på nettet fant jeg en tilsvarende styreenhet på ebay. Det var imidlertid fra et firma i Nederland som kun solgte engros. Etter litt kommunikasjon fram og tilbake fikk jeg tilsendt enheten til et firma i her i distriktet som drev med lastebil og truck service. Det ble en del styr fram og tilbake med dette, men når jeg monterte med den nye styreenheten (ca to uker siden nå), så virket faktisk varmeren etter litt krøll med feilkoblinger og lufting av diesel Men hvor lenge var Adam i paradis Etter kun et par dagers drift nå i høstferien begynte den å tulle igjen. Den startet og gikk som normalt, men etter 20 minutter slo den seg av. Slik holdt den på i to dager. Forsøkte utallige ganger, og et par ganger gikk den lenger, men slo seg av etterhvert allikevel. Dagen etter gikk den kun 5 minutter før den slo seg av. Den startet alltid når den ble slått på, begynte så vidt å gi varme, og så slo den seg av. Litt etter startet en ny starsekvens, og da startet den å varme skikkelig. Denne gleden varte imidlertid kun ca 5 minutter. Tok tiden flere ganger, og det var bra nøyaktig 5 min hver gang (mot 18-20 min dagen før). Nå føler jeg meg ganske blank på hva som er feilen. Det er tydelig at alt kan virke hvis det vil. Den starter jo som normalt, går pent uten røyk, og varmer som bare det. Men etter en stund stopper den altså. Så i dag ringte jeg serviceverkstedet igjen for å få noen tips. Han måtte også innrømme at han var ganske blank på hva som kunne være feilen. Det mest nærliggende mente han måtte være at det var noe tull med flammedetektoren slik at den feilaktig fikk beskjed om å stoppe. Dersom flammedetektoren ikke ser flammen vil den stoppe dieseltilførselen. Et annet forslag han hadde var at styreenheten driver og tøyser litt med meg. Det blir til at jeg tar ut flammevakta og sjekker at den er ren og at alt ser bra ut ennå. Stort mer kan jeg ikke gjøre. Det er litt surt å bruke masse tid og penger på å reparere gammel dritt, særlig når man til slutt står der med en gjenstand som ikke virker Sailing Chilli: I ditt tilfelle holder jeg nok en knapp på at glødepluggen er defekt. Hadde den virket ville den ha tent så lenge den får diesel. En enkel ting du bør gjøre er å nappe av dieselslangen på varmeren når du har satt i gang startsekvensen, den skal da pumpe ut diesel støtvis. Selv om pumpa "nikker" er det ikke sikkert at det kommer diesel. Gjør det det skal den tenne. Du sier at det ikke kommer noe varme ut, men kommer det en røykdott eller noe som tyder på at den har forsøkt å tenne? I tilfelle så kan jeg tenke meg to ting: Det ene er at eksosslangen din er full av vann eller diesel. Da vil den føle mottrykket i slangen og avslutte startsekvensen før den er i gang. Det andre er at flammevakta er gåen, og starten avsluttes fordi flammevakta ikke ser noen flamme. Ps: Si fra hvis du gir den opp, da kan jeg kjøpe den av deg som delevarmer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaffelars Svart 8.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 @Komodo : har du prøvd å starte den nå uten luftslange tilkoblet? For lite flow ut, med medfølgende overtemp? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Nei, det har jeg ikke tenkt på gitt, kanskje jeg bør prøve det? Men hvis den blir utløst på overtemp vil den da starte på nytt etterpå? Sliter også med å forstå hvorfor den skal bli for varm nå siden opplegget er likt som det alltid har vært... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaffelars Svart 8.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Lett at en slik 'pappslange' får seg en trykk eller knekk ved stuing eller anna arbeid i nærheten, gratis og enkelt å sjekke mens man grubler på feilkilden ihvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Det er sant, jeg skal prøve Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Etter tips fra serviceverkstedet tok jeg ut flammevakta på varmeren i dag for å sjekke den. Det er altså denne karen: Den ser helt fin ut visuelt, men når jeg ohmer den får jeg ingen gjennomgang, altså brudd. Som det står i manualen jeg har sakset dette fra er dette altså en fototransistor beskyttet med et rør. Er det noen av dere elektronikkguruer som kan fortelle meg om det gir noe mening å ohme en slik sak? Det er rett og slett litt for lenge siden jeg lært om slike duppeditter på skolen til at jeg husker noe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seabird1500 Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 (redigert) En fototransistor vil i de fleste tilfeller ligge åpen (uendelig ohm / OL) intill den "ser" tilstrekkelig lysnivå til å aktiveres hvor du vil måle tilnærmet 0 ohm hvis den er i orden. For det er ikke en fotoresistor, men en fotoaktivert transistorkrets du har? Redigert 9.Oktober.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Takk for tilbakemelding Seabird! Så det betyr altså at den muligens er i orden? Jeg var inne på tanken med at den skulle være åpen når den er kald, og gi en viss resistans når den blir varm. Jeg hadde tatt vare på den gamle giveren, så jeg testet den tidligere i dag med en propanflamme slik at røret ble mørkerødt samtidig som jeg holdt ohm-meteret på kontaktene. Det ble ingen motstand på den da. Når det gjelder den siste setningen vet jeg egentlig ikke mer enn det som står i manualeln, altså at det er en fototransistor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seabird1500 Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 I mitt elektrohode høres det ut som denne komponenten fungerer som den skal, Komodo, dog med forbehold om at jeg ikke har kjennskap til denne webastoen på detaljnivå. En transistor er egentlig bare en fjernstyrt bryter, i denne sammenhengen styrt av lyset (photo) fra flammen i dieselvarmeren. Phototransistorer kan for så vidt være både på/av og av regulerende type som slipper igjennom mer strøm (varierende motstand) jo mer lys den får på seg. Dette kalles transistorens karakteristikk. Til denne applikasjonen, hvor den bare skal bekrefte at flamme er tilstede virker det mest naturlig å bruke en som er mer eller mindre på/av, dvs har en "skarp" karakteristikk. (Dette er grovt forenklet da man kunne skrevet side opp og side ned om transistorer i alle former og fasonger) For å være helt sikker hadde jeg kontaktet leverandør og presentert målingene du har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2016 Da går dieselvarmeren igjen, og jeg anser at hovedfeilen er funnet Nå var det ikke bare en feil, så det var ikke helt greit å finne ut av. Det var opp til flere steder med dårlig kontakt, av/på bryteren var gåen, signallampa (som skal gi en viss motstand) var gåen, styreenheten var gåen, og filtskiva for forstøving var nærmest borte. Karen på serviceverkstedet tvilte på at styringen var gåen, så det ble til at jeg byttet det meste før jeg byttet den. Uansett hva jeg byttet fikk jeg imidlertid ikke liv i den. Det viste seg at styreeneten hadde gått ut av produksjon, så den var ikke lett å få tak i. Etter litt leting fant jeg imidlertid to stykker på lager i Nederland. Dette var et engrosfirma, men som flaks var hadde de en forhandler her i Fredrikstad, så det løste seg greit. Med ny styreenhet startet varmeren som et skudd Men hvor lenge var adam i paradis... Den begynte snart å tulle igjen, og startet men stoppet fort. Først gikk den bra nøyaktig 20 minutter, men etter litt gikk den bare 5 minutter før den stoppet. Når den først gikk virket den helt normal og varmet godt. Det som kunne virke som en trolig årsak var feil på flammesensoren. Det var også en av de tingene jeg hadde skiftet. Det jeg stusset litt på var at den nye flammesensoren jeg fikk var ca 10-15mm kortere enn den originale. Fyren bak disken forsikret meg om at det ikke hadde noe å si, men jeg følte meg ikke helt trygg på det. Etter diverse forsøk fant jeg ut at jeg ville prøve å bytte flammevakt en gang til som et siste forsøk. Flammevakta var ganske dyr, så jeg fikk tak i en delevarmer og tok flammevakta fra den. Stusset også på å bestille en ny da det viste seg at det kun er et delenummer for flammevakt til denne brenneren, men de kommer med to forskjellige lengder. Altså ingen kontroll på om man får den korte eller den lange. Uansett. I dag fikk jeg somlet meg til å prøve med flammevakta fra delevarmeren, og med den knallet den i gang som bare det Jeg antar derfor at hovedproblemet med min varmer var defekt styreenhet. For alt jeg vet var den gamle flammevakta i orden også, men at jeg fikk et nytt problem med den nye flammevakta som var kortere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skate Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Bra jobbet Kommodo?Du er utholdende og en god diagnostiker?Nå blir det lune, varme høstkvelder under kalesjen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2016 Takk for det flate fisk! Kanskje en god grunn til å la båten ligge ute en stund til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
idars Svart 10.Mars.2017 Del på Facebook Svart 10.Mars.2017 Min webasto HL32D DER STARTER VIFTA NÅR JEG SKRUR PÅ BARE VIFTA , MEN NÅR JEG PRØVER Å SETTE BRYTEREN PÅ FLAMME IKONET skjer det ingen ting ikke en gang noe lys som tennes. Varmeren ser veldig lite brukt ut nærmest ny ut. Den er ikke montert noen vei da jeg vill teste den før jeg legger masse arbeid i montering. Kan dette være bryteren eller styringsboksen som er problemet ? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.