Jump to content

Skroggjennomføring over vannlinja men som havner under-lekkasje


tom-ass

Recommended Posts

Hei. Vansklig å få en utfyllende emnetittel på problemet mitt.

 

Jeg har 2 stk lensepumper i båten, en Nidelv 26, den ene en såkalt impeller-pumpe, som står tørt med slange ned under motor og utløp over vannlinja. Denne har automatisk flotør med varsellys.

 

Den andre er senrifugalpumpe, med utløp over vannlinja på samme linje som den andre.

 

Problemet mitt dukker opp når det er mange ombord, da havner disse skroggjennomføringene under vann, fordi båten løfter seg og rompa går ned i sjøen. Jeg har stor mistanke om at det da kommer vann motsatt vei, og fyller opp kjølen.

 

Finnes det noen tilbakeslagsventiler eller andre duppeditter å sette på? Eller er eneste løsning å flytte gjennomføringene høyere opp?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Ja - slike ventiler finnes - og de koster ikke stort heller. Men om åpningene er så langt nede er det vel kun en ting som teller: svanehals og doble klemmer, samt skikkelig kvalitet på slangen. Dersom du et eller annet sted får lekkasje tar det ikke så lang tid før de to gjennomføringene du nevner står under vann - og da bør de helst ikke forsterke vannintrengingen. Hvor høyt over vannet er de egentlig?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg har en slik tilbakeslagsventil på kjølinga\smøringa til hylsa, da denne er vannsmørt og tar vannet i fra utløpet av kjølevann.

Men var jeg deg så ville jeg lagt opp slagen i en skikkelig svanehals, gjerne opp til fenderlista, pumpa vil fint klare den høyden uansett. Og brukt skikkelige skroggjennomføringer for å unngå at de evt skulle tæres i stykker eller knekke.

Doble slangeklemmer er å foretrekke :tongue:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...