Jump to content

Ny mast til Markus Ingebretsen på langtur med Ulka, kronerulling.


Trond mjøs

Recommended Posts

Markus Ingebriktsen reiste jo avgårde med båten sin for en tid tilbake og jeg har fulgt med på siden hans. Planen var visst en jordomseiling på 4 år. Nå er siden stengt og jeg lurer på om han fremdeles er på havet eller om han har gitt opp. noen som vet noe der ute? Synd om han har fått problemer.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

På fredag skrev han på Facebooksiden "After 5 days of motor repairs it is finally singing like it should. Got done late today, so wont leave for Lanzarote before tomorrow. Sorry for website still down, we are working on moving it to another server."

 

Siden heter 'Markus Ingebretsen på Ulketur' for de som vil følge ham der. Imponerende gutt, både som elev, fotograf og seiler!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Markus Ingebretsen på Ulketur: On my way to las palmas my mast broke. Yeah, it broke right off at the middle. With no engine and no sail I could not steer the boat, and was drifting south. I only had land on west and east, nothing south and north. Sent out mayday and got towed in to land.

 

 

 

Synd at det skulle ende sånn for Markus, dette var ein eg hadde håpt å følge lenge på turen hans. Kronerulling anyone?

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Oppfølging på Facebook:

 

"For the ppl out of the know, a mast is not cheap, and my insurance dont cover it. I am forced to sell the boat, and get a job. If anyone know of a good job for a guy who likes aventures, let me know;)"

 

" The plan is now to work and earn some money, and then go directly to the Alaska wilderness part of the planned trip, then when I have enough money buy a used boat from the us or something like that.."

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Nei, dette er ikke en saerlig goy situasjon. Det var kuling og hoye bolger, men laangt fra noe en mast ska knekke av. Var slitasje, mast fra 1977. Hele storseilet var tatt ned, og kun litt genoa var ute, tauet som holdt inne genoa rok sa genoa foyk ut. Fa sekunder etterpa smalt det, jeg ser at flagget (som hang pa akterstaget) na ligger pa dorken. Genoa ligger i vannet, og halve masta dingler i lufta. Far surra masta fast og prover a styre mot land (lanzarote i ost, gran canaria i vest). Motor funket ikke fra marocco, og na ingen seil. Kunne ikke styre baten, fyrte opp nodrakett og sendte ut mayday. Las Palmas radio svarte pa mayday og sendte ut taubat.

 

Turen er lavbudsjett, sa jeg hadde litt for billig forsikring, dermed dekker ikke denne dette. Blir dermed tvungen til a selge skuta og soke jobb. Nar penger er tilbake i lomma reiser jeg til alaska og vandrer der, for jeg vil prove a finne en billig stalbat i usa ell noe, billig men solid.

Link to post
Share on other sites

Nå bør vel det mobiliseres litt så Markus kan komme seg videre på sin ferd jorden rundt!

 

Med så mange medlemmer som det er her inne bør det være muligheter for at man kan være med å bidra til at Markus kommer seg videre. Kanskje til og med noen masteprodusenter som kan trå til..... det ville vært god reklame, og tipper det ville bli omtalt i Markus sitt video/tv-prosjekt, samt på bloggen hans!

Link to post
Share on other sites

Utrolig trist å høre!! Jeg hadde gledet meg til masse godt lesestoff fra ham. helt enig at vi må få gutten videre på ferden. Jeg er ingen velbeslått mann men skal jaggu grave litt i lommen hvis vi klarer å organisere en kronerulling!!

 

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nar penger er tilbake i lomma reiser jeg til alaska og vandrer der,

 

Hils Sarah Palin fra meg :cheers_wine:

 

Det var synd dette med masten, og du får ha lykke til videre, håper det ordner seg. Jeg kan alltids sende ett kosteskaft og ett laken hvis jeg får en adresse, sånn at du i hvert fall kommer videre, om enn noe saktere enn tidligere :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Flere har tilbudt seg a hjelpe meg, har derfor satt opp en paypal ordning hvor folk kan legge inn donasjoner. Om det ikke skulle bli nok, betaler jeg selfolgelig pengene tilbake. Evt setter pa sparekonto og bruker nar jeg kjoper ny bat sa snart jeg har jobbet inn nok peng. Alt etter onske fra den som donerer.

 

Kommer tilbake med mer info straks jeg far data imorgen kveld, na sitter jeg bare pa internet cafe. Tar ned masten imorgen, sa skal de prove a spleise den her. Langt fra sa dyrt som ny, men fortsatt mye dyrere en jeg kan klare.

 

https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_s-xclick&hosted_button_id=E5EFN6G3M6RVN

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...