Jump to content

Yanmar begynner å få dårlig rykte.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Yanmar motoren er ikke det den en gang var,kjenner flere som har hatt div. problemer med disse motorene nå,alt fra varmgang,til oljelekasje i rammelager,på nye motorer.Dette var noe du skjelden/aldri hørte om tidligere.Har selv hatt Yanmar på tidlig 80 tall,aldri ett problem med den,hørte heller aldri noen som klaget på de motorene.Hva kan årsaken til dette være?Er det tillfelle at de som produseres i USA, har en dårligere kvalitet,på material og utført arbeid?

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post

Yanmar LH 222 hk, 340 timer, sprukket dieselrør, flaks at det ikke endte i båtbrann. Yanmar kjente godt til dette når jeg ringte dem. Det var jo utrolig kommentar, men det skjedde så sjeldent, bare 5-6 tilfeller pr år så det var ingen grunn til å ta inn alle motorer for fiks... Fare for at feilen kunne ende i båtbrann hadde ikke Yanmar representanten noen tanker rundt...

 

Vel, ny Yanmar i båt fra 2008, (Ym30) støpefeil i bunnpanne og nå også sveisefeil i eksosbend... Feilfritt, njet, men jeg stoler på Yanmaren min fortsatt, men er ikke like "troende" som før, nei...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Er det tillfelle at de som produseres i USA, har en dårligere kvalitet,på material og utført arbeid?

Akkurat det har vært diskutert tidligere her på BP. Jeg har ikke søkt etter denne/disse tråden(e), men jeg mener å huske at det er en viss grunn til å tro at de amerikanske ikke holder helt den samme kvaliteten som de japanske.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Hei !

 

Jeg har en slik amerikansk Yanmar (4LHA-HTE) som hadde en liten oljelekkasje. Det jeg har hørt er at de amerikanske i større grad er manuellt montert enn de japanske. Siden de grove delene er "limt" sammen med paknings-sement, har dette da resultert i mindre oljelekkasjer rundt omkring i sammenføyningene. På min var det en liten lekkasje langsmed timing gear coveret i framkant av motoren. Ikke mye, men nok til at det ble grisete i bunnen av båten. Da jeg etter 4,5 år tok kontakt med Yanmar Norge og fortalte om problemstillingen,ville de at et verksted skulle besiktige det før de ga endelig klarsignal, men om ting var som jeg sa ville de bekoste reparasjon. Jeg kjørte båten til et verksted, og en uke seinere var det fixet. Da hadde motoren vært ute, og blitt "limet" på nytt. Sannsynligvis ikke noen liten operasjon. Siden har ting funket.

 

PS - 4LHA er montert i USA, 4LH er montert i Japan av roboter. Forøvrig er det mitt inntrykk at delene i bunn & grunn er de samme.

 

-koh

Link to post

Jeg kjørte båten til et verksted, og en uke seinere var det fixet. Da hadde motoren vært ute, og blitt "limet" på nytt. Sannsynligvis ikke noen liten operasjon. Siden har ting funket.

Kvalitetsforskjell eller ikke; dine motorproblemer ble uansett håndtert på eksemplarisk vis.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Har samme motor som koh, og kan bekrefte det som skrives om lekkasje på amerikanske (A) yanmarer --> hvor man har opplevd tendenser på oljesvetting i bunnpakning + ved overgangen gear/motor. Jeg påpekte "lekkasjen" for forhandler når motoren var ca. 2 år gammel, ble da enig med forhandler at de kunne ordne det hele når jeg ønsket - dette ble så ordnet 1/2 år etterpå uten sprøsmål om kostnad/garantiansvar, videre ble det gjennomført en "modifisering" ved overgangen gear/motor (jeg hadde ikke lekkasje der). Ellers så skiller de amerikanske motorene seg med annen legering (dårligere??) i bl.a. varmevekslere - derfor er det 3 - 5 zinkanoder på alle "A" motorer, men færre på de med japansk opphav. Forøvrig så er det vel kjent at de nyere yanmarmodellene (les BMW) har hatt noen barnesykdommer med bl.a. et for svakt plastdeksel på toppen med resultat i avklemming av drivstoffrør som resultat. Men dette er nå modifisert.. Min motor (4LAH) har forøvrig rundet 1000 timer forrige uke, i løpet av de 4 årene som har gått siden den var ny. Ingen andre feil har oppstått denne tiden heldigvis. .

Link to post

Har samme motor som koh, og kan bekrefte det som skrives om lekkasje på amerikanske (A) yanmarer --> hvor man har opplevd tendenser på oljesvetting i bunnpakning + ved overgangen gear/motor.

 

 

Synes det er merkelig at moderfirmaet godtar dette.Yanmaren jeg hadde (3 syl)var Japansk,og potte tett,ikke en dråpe oljelekasje noen plass,aldri ett feilslag, forøvrig den beste og "reneste" motor jeg har hatt.Uansett hvor god sevice de har,vil dette skade mrk. Yanmar,hvis de ikke får kontroll på produksjonen i USA.Det er for gode motorer, til å miste sitt gode navn å rykte.

Link to post

Nå er vel gamle yanmarer spesielt kjent for at de er potte tette - og i enkelte miljøer hevdes det at årsaken til dette er at grunnmotorene oprinnelig var laget til bruk i "2 hjuls traktorer" for arbeid i kinesiske rismarker - les mat - og da ble det stilt spesielt store krav til redskapen/utstyret som ble brukt.....................

Link to post

Jeg tviler ikke på at kvaliteten på dagens motorer generelt er dårligere enn de som ble produsert for 10-20 år siden. Selv har jeg en 17 år gammel yanmar med ca. 11000 timer på telleverket. Denne har jeg aldri hatt noe som helst tull med, og den starter alltid etter et kvart sekund på startern. Jeg tror noe av grunnen til at det kan virke som det er mer tull med motorene i dag er økt konkurranse, men i hovedsak veldig strenge utslippskrav gjør det nødvenndig med forholdsvis avansert teknologi som det foreløpig er forholdsvis liten erfaring med. Samtidig er det mye fokus på å bygge motorene så lette som mulig, mens dette ikke var så viktig før. Jeg tror dette er presentabelt f.eks.l for bilbransjen også. Husker godt at jeg ble overrasket over hvor mange motorer som ble overhalt eller byttet på nye biler som kun hadde fått noen få km på ryggen. Det skulle være interessant å vite hvor mang % reklamasjoner de forskjellige produsentene har etter f.eks. 5 år per solgte motor..

Link to post

Min 4LHA STP fra 2004 (bygd av mexicanere i USA i 2003)har 1256 timer på klokka, i alt vesentlig på 3000 o/min.

Jeg har hatt sprukket dieselrør, oljelekkasje rundt drivstoffpumpa og noe annet jeg ikke husker i farten.

Alt eksemplarisk rettet på Yanmars regning uten innsigelser.

Nå har jeg hatt en liten oljelekkasje på venstre side litt foran midten, aner ikke hva det er, men jeg har tørket bunn etpar ganger i år. Noe å bekymre seg for? Ikke noe å la Yanmar få dårlig rykte for iallfall. Men, hva gjør jeg....?

Link to post

Nå får dere sjerpe dere altså.. synes det er en del usaklighet her nå. Når motorer som Volvo. Mercruiser og Yanmar blir solgt i så utrolige store volum.. det er klart at noen få uheldige sjeler kan få et problem.. hva med de flerfoldige tusen som aldrig har hatt noe trøbbel med sine? Noen ganger kan det jo være en svakhet med en komponent.. ikke dermed sakt at Yanmar har produsert denne!! Om man ikke har noen referanser eller klare tall på dette er det lit feil å gå ut med påstander som sier at Yanmar har et dårlig rykte!! tror det er lite stattestikk på sånt altså..Hvordan har motorene blitt vedlikeholdt.. har de blitt kjørt riktig? fått det rette stellet?? alle motorer trenger vedlikehold.. og ikke minst riktig vedlikehold!

 

Selfølgelig har alle intrykk av at Volvo er drittmotorer fordi alle skriver om sine problemer, men så står de sikkert for 60-70% av alle lystbåtmotorer i skandinavia da!! Det skal dog ikke stikkes under en stol at alle med D betegnelse har hatt lit innkjøringsproblemer da hehe..

 

men slutt med å gi produkter dårlig rykte om dette ikke kan sees ut fra stattestikker eller faktiske forhold.. alle har jo hørt om en som har en kompis som har sagt.... osv..

Er jo ingen som legger inn innlegg her om f.eks har kjørt min motor problemfri i 15 år nå....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Noen ganger kan det jo være en svakhet med en komponent.. ikke dermed sakt at Yanmar har produsert denne!!

Mine Yanmarer (har den tredje nå) har alle vært omtrent problemfrie. :flag_bp:

 

Men den påstanden din vil jeg protestere på! Når det er Yanmar som har valgt å benytte den aktuelle komponenten på en motor produsert av dem, da er det et Yanmar problem om komponenten svikter og det er Yanmar sitt rykte som får lide om den svikter, og slik bør det det være! :smash:

Link to post

Noen ganger kan det jo være en svakhet med en komponent.. ikke dermed sakt at Yanmar har produsert denne!!

Morten, den blir for drøy! Skulle man legge din logikk til grunn, ville det faktisk gjelde de aller fleste varer som produseres; TV og annen elektronikk, mobiltelefoner, biler, oppvaskmaskinen din.... You name it!

Hvis den nye Panasonic (tilfeldig valgt merkenavn) flatskjermen ryker for tredje gang på kort tid, så klager du ikke på firmaet som har levert komponentet som tilfeldigvis forårsaker feilen. Du klager på merket som står foran på apparatet.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Noen ganger skrev jeg.. var ikke ment som noe forsvar for Yanmar! selfølgelig må jo alle motorprodusenter sette store krav til underleverandører! var ikke det jeg mente.. det var bare skrevet som en bisetning.. tenkte mest på f.eks kjølere som er tette, har fått for dårlig vedlikehold..filtere osv.. uoriginale slanger osv..en liten prosent andel dette da selfølgelig i den store sammenhengen..Mener det er veldig mange faktorer her da..

 

men det var alt det andre i innlegget mitt jeg vill få frem da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nå får dere sjerpe dere altså.. synes det er en del usaklighet her nå. Når motorer som Volvo. Mercruiser og Yanmar blir solgt i så utrolige store volum.. det er klart at noen få uheldige sjeler kan få et problem.. ....

 

Yanmar har i mange år hatt ett godt ord på seg,for å være, bortimot feilfrie motorer.. Når da forskjellige ting dukker opp på disse "USA motorene" er det klart en får betenkeligheter ang. kvaliteten,kontra de som tidligere var bygget i Japan. Det går ikke an å skylde på de som produserer deler/komponenter som disse motorene er sammensatt av,det hele og fulle ansvar ligger hos Yanmar uansett.

Link to post

Om Yanmar begynner å få et dårlig rykte skal jeg ikke uttale meg om. Kanskje er ikke disse store så feilfrie som disse mindre snekkemotorene vi hadde på åttitalle. Jeg tror likevel jeg helt klart ville valgt Yanmar fremfor VP.

 

Det jeg ville si er at en tråd som denne likevel er nyttig. Klart det er greit med kunnskap om hvilke feil som kan oppstå på de ulike motorene. Ingen motorer en feilfrie, selv om enkelte gir uttrykk for noe annet.

 

En gammel onkel jeg har er en sånn type. Han har aldri hatt feil hverken på bilen eller båten han. Når jeg var guttunge så trodde jeg jo på dette. Siden har jeg forstått at dette har med helt andre ting å gjøre; f. eks. at han, kanskje ubevisst, var veldig opptatt av at alt han kjøpte og hadde skulle være av topp kvalitet. De feila han hadde, var egentlig ikke feil. Det var bare vanlig service osv. Han ville ganske enkelt ikke innrømme at noe av det han hadde, hadde svakheter.

 

Men hvem av oss vil like å høre at den nye bilen vi nettopp har kjøpt er en drittbil?

Link to post

Synes Yanmar-motoren min, er en temmelig flott motor. Ingen "mystisk" elektronikk, lav vekt, høy ytelse, lavt forbruk. Har en 6LPA-STZP. Og for en snasen lyd! :giggle:

 

Det eneste som har vært noe prakk, men mest fordi han jeg kjøpte den av ikke hatt tatt tak i problemet tidligere, var denne delen:

20101005-mynhm7qfghwqjnm8cgq91bq2wm.jpg

 

På denne type installasjon, så er elementet for kjøling av hyraulikk-oljen, ikke satt opp med noen sinkskrue. Derfor hadde det blitt en liten lekasje pga. tæring ved rørene hvor gummislangen for olje går inn/ut. Ser på nyere motorer, så leveres denne installasjonen med et bedre type kjøleelement (det samme jeg fikk da jeg bestilte ny del).

Link to post

Jeg synes denne tråden er veldig interessant! Lurer selv på å kjøpe meg ny motor og yanmar føles som det tryggeste etter alt man hører på brygga, men etter litt søking på nettet finner man fort ut at de heller ikke er feilfrie. Jeg har sett meg ut denne, er det noen som har eller kjenner til den, eventuelle problem? Yanmar 4jh4e

Link to post

Til thomsped: Å bruke denne tråden til grunnlag for om du skal kjøpe båt med en spesiell motor er noe jeg ikke ville lagt noe særlig vekt på.

Det finnes hundre, ja sikkert tusenvis av motorer som rusler og går uten problemer. Disse er ikke omtalt her i det hele tatt. Det som bør viktig for deg som båteier er at det finnes en deleforhandler i nærheten av der du bor. For ikke å snakke om at du har et godt forhold til et lokalt verksted som påtar seg arbeid på den motoren. Du vil kunne få mye ut av de karene der... Den absolutte feilfrie motoren er ikke bygget.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...