Jump to content

Yanmar begynner å få dårlig rykte.

Pelle Parafin

Recommended Posts

Vet ikke helt hva du leste ut av innlegget mitt Gudrun, men det er nok flere kriterier jeg går etter hvis jeg kjøper meg ny motor, enn denne tråden. Men erfaringer om den spesifikke motoren hadde vært interessant i og med denne tråden handler om Yanmar og rykter!

Men erfaringer om den spesifikke motoren hadde vært interessant i og med denne tråden handler om Yanmar og rykter!

En kamerat av meg kjøpte ny NB 870 m/Yanmar.Var på båttur sammen til Bergen resultat:oljealarm ulte,etter påfyll alt ok. Det samme skjedde når vi gikk fra Bergen.Da kontaktet han NB leverandøren,fikk bedskjed om å stoppe motor,ble tauet til et lite verksted i nærheten for rep.(garantisak)Båten ble solgt etter kort tid,da kjøpte han en 830 Viknes m/Yanmar. Etter kort tid var det oljelekasje i rammelager.Motor måtte ut for rep. Dette er en mann som liker at alt er 100% iorden,så det er ikke snakk om hardkjør etc.

Dette er ikke for å rakke ned på Yanmar,men for å opplyse om at ting kan sje tom. med de motorene.

Det finnes mange gode motorer å velge blandt.

Thomsped: Legger ikke mer i det enn at ryktebørsen her og andre plasser skal man ikke alltid ta for god fisk.

Jeg hadde kjøpt en ny motor for endel år siden. Fikk 2 båteiere ombord som reagerte på den motoren da de hadde mange i sitt område som hadde mye problemer med de.. Et spesielt firmanavn ble nevnt som hadde hatt mye reklamasjoner. Ja sågar flere med totalhavari etter bare få gangtimer...Stod ofte slike motorer på det verkstedet når de var innom marinaen..

Synes dette var pussig og ringte oppgitte firma. Konfronterte de med hva jeg var blitt forklart... Ble stille i andre enden..... så begynte han å le... Jo det stemte de hadde hatt en slik motor inne med havari. Dette var tidlig på våren året før. Kunden hadde fått ny motor. Verkstedet fant ut de skulle overhale den andre og selge den. Men de hadde ikke hatt tid til å gjøre noe med den, så den ble stående til utpå vinteren.. Var nå den motoren de hadde sett hele tiden....De hadde forøvrig ikke noe negativt å si om den motoren jeg hadde...

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg har sett meg ut denne, er det noen som har eller kjenner til den, eventuelle problem? Yanmar 4jh4e

Saktegående motor uten turbo eller annet fixfaxeri borger for år med problemfri gange.

Våre to, 10 år gamle 4JH3E, forgjengeren til den du ser på, går og går og går og går. At de atpåtil nesten ikke bruker drivstoff er bare helt perfekt. Vi bruker 6 liter/ time tilsammen når begge går med 2800 rpm. (max turtall på våre er oppgitt til 3800, men de klarer ikke mer enn 3650) noe som gir oss godt 8 knop i cruise fart.

Det finnes da andre motormerker enn Yanmar og Volvo. Hva med Cummins-Caterpillar-Perkins etc.Tror folk er blitt altfor mye opphengt i Yanmar etc. Perkins var en tid, verdens mest solgte diesel motor,dette må vel bety at det er gode motorer bla.

De små D motorene til Volvo er jo Perkins. Eller egentlig er det vel Japanske Shibaura som bygger dem for Perkins, deretter mariniseres de, males grønne og selges som VP D1-13,-20,-30 etc.

På min D1-30 står det Perkins på skiltet

• 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...