Jump to content

Rustfri oppvaskkum.


Slagskibet

Recommended Posts

Har en stål oppvaskkum i båten som er matt. Med Autosol pussing så blir den blank,men blir veldig fort matt igjen. Hva må til for å holde den skinnende blank?  Jeg tror kanskje den må byttes men så er jeg i resirkuler bare hjørnet om dagen og åpen for råd. Kan den reddes?

 

har du prövet med oppvasken i en plastbalje vid sidan om,

 

o så lite vann som möjligt i oppvaskkummen efter det att du polerat !   :headbang:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har en stål oppvaskkum i båten som er matt. Med Autosol pussing så blir den blank,men blir veldig fort matt igjen. Hva må til for å holde den skinnende blank?  Jeg tror kanskje den må byttes men så er jeg i resirkuler bare hjørnet om dagen og åpen for råd. Kan den reddes?

:wink:  Så lenge du bruker vasken aktivt vil du ikke klare å holde denne "speilblank". Dette er bare slik. Den minste rengjøring som du foretar deg vil gi riper i overflaten. Dette er en bruksting som blir slik ved bruk. Dersom du ønsker en perfekt finish bør du la være å bruke sinken eller kjøpe inn et par dusin for utbytting etter behov.......... :lol:

 

Men dersom du på død og liv vil beholde den gamle med best mulig resultat, kan du polere denne opp med ost.........

 

Hilsen kokekyndig matros...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

.... et litet tips som faktisk fungerer, ( kansje ikke så lenge av gangen, men men)

Ta litt avispapir med  og gni over vasken og den blir seendes skikkelig ny ut..... er hvistnok trykksverten som fyller porene  eller noe sånt.

 

Har prøvd hjemme på kjøkkenet og det funket!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Du får piske Ørnhild til å polere etter hver oppvask. (Mens du tar deg en pils) :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Du får piske Ørnhild til å polere etter hver oppvask. (Mens du tar deg en pils) :cheers:

 

Ohhh skræk og gru! Da blir jeg ikke stort eldre enn jeg er nå. I Slagskipet ser hun seg helt fritatt fra alt som kan minne om husarbeide. :cryin: Med et hederlig unntak for toalettet som hun påstår er en svinesti av de store når Kafteinen har regjert alene en dags tid. Unnskyldningen om at om det ikke rent så er det nettopp vasket der holder bare ikke. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har en stål oppvaskkum i båten som er matt. Med Autosol pussing så blir den blank,men blir veldig fort matt igjen. Hva må til for å holde den skinnende blank??

1. Sørg for et minimum av mat/fett/hva det nå er, du har av rester på det som du skal gjøre rent i kummen.

 

2. Bruk gjerne mindre sinte oppvaskmidler (Zalo er sint!).

 

3. Slutt å vær så forbasket forfengelig! Med unntak av gull oksideres det meste!

 

4. Hvis du absolutt må ha denne så blank, så legg deg i hardtrening til neste sesong! Få riktig svung på polerbevegelsene, og ta deg en omgang med oppvaskkummen hver dag! Da fortjener du til nød den ankerdrammen ingen kan nekte deg alikevel!

Link to post
Share on other sites

....kunne ikke dy meg, men spøk til side!

 

 

Det er ikke no spøk det der. Så dandy som jeg er mener jeg. Det tar litt på å holde stilen. Men jeg somler ikke bort så veldig mye penger på klær. 3 olabukser og assortert utvalg av lufsete t skjorter og 1 dress,det holder for en stilfull båteier :lol: :lol: :confused: Ørnhild gremmer seg over å bli sett på gata sammen med meg :smiley:

 

Nå har jeg fått tak i teak og bytter oppvask benken så da tror jeg at vasken byttes i samme slengen. Den ser konstant ufyselig ut.Matt stålgrå. Og med beis merker,møbel beis er tydeligvis veldig sterke saker?

Link to post
Share on other sites

Hos Byggmakker har de her iallefall et produkt som heter Blancoclean som skal forebygge belegg av kalk og annet slagg og som rengjør i dybden slik at vasken blir skinnende ren. Dette iflge bruksanvisningen. Blanco er produsent av oppvask kummer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har en stål oppvaskkum i båten som er matt.

Hmmm thor:

 

Hvorfor ikke lage en dekkeplate over oppvaskkummen? Den kan du olje eller lakkere dersom du vil pusse den blank. Men det fineste med den: Da kan du ha oppvask stående gjemt under den og plata ser like fin ut for det  :lol::flag:

 

Og dersom du ikke lakkerer den, kan du dersom du snur den bruke den som skjærefjøl, til å sette varm kaffekjel eller panner på.

 

:-) fredriksen som har plate over oppvaskkummen!

Link to post
Share on other sites

Der er du inne på noe fredriksen. Det værste jeg vet er kjøkkenbenker som flyter over av oppvask enten der er i heimen eller i båten,og da er en kombinert dekk/skjærefjøl grei.

Jo,nå byttes jo benkplata og har mer enn nok materialer til din ide også.Lurt. Men kummen blir nok mest sannsynlig byttet ut også. Iflg prislistene jeg har konsultert koster en ny vask under 700 kr. Om det er syrefast som PanPan foreslo vet jeg ikke men høres litt billig ut til å være av så edelt materiale?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...