Jump to content

Mercruiser 5.7L, typiske årsaker til ujevn tomgang?


Cruiseliner

Recommended Posts

Hva er de mest typiske årsakene til ujevn tomgang på bensinmotorer? Hva bør sjekkes/byttes først? Tenning, tennplugger, bensinpumpe, forgasser, tomgangshastighet osv.?

 

Jeg spør fordi min Mercruiser 5,7L går litt ujevnt. Ikke noe stort problem, men jeg er litt perfeksjonist når det gjelder dette.

Link to post
Share on other sites

Falskluft rundt forgasser. spray startgass rundt forgasser og se om tomgangen endrer seg

fet eller tynn blanding. Juster blandingsforhold.

Sotete/ gamle plugger (feil plugger?) Sjekk om fargen er riktig og om pluggene er de som er anbefalt av mercruiser

Dårlig justert tenning (reg.reim hoppet en tann?)

kondens i bensin(?) Kan føre til ising i gasser, men selvsagt ikke et problem før det er ganske kaldt

 

Gjerne forklar litt mer om hva problemet er:

Er det sporadisk?

Et det feiltenning?

Er det varierende over lang eller kort tid?

Hvor ujevnt? (hvilket intervall? rpm - rpm..)

Link to post
Share on other sites

Det varierer mellom +/- 650 og 750 når motoren er varm. Luftfilteret ser ok ut. Usikker på om det er elektrisk eller mekanisk pumpe.

 

Er det lenge siden du bytta plugger? Ta ut en av dem og se om de er sotete og om avstanden mellom "tuppen" og "bøylen" er riktig (bruk føler), og om det er riktig type:

http://www.ingfatrygg.se/Spark_plug_diagnostics.html

 

Er det slik at turtallet er stabilt når motor er kald?

Varierer dette med utendørstemperatur?

 

Er det slik at:

-turtallet ligger på 750, faller plutselig til 650 og så bygger seg opp igjen?

-turtallet varier slik at det det ene minuttet kan ligge på 750, neste minutt på 650, neste på 700 osv....?

-turtallet stort sett ligger på 750, men av og til er litt lavere?

-annerledes enn ovennevnte?

 

Mekaniske pumper har ingen ledninger på seg, og de sitter ofte montert mot toppen til motoren:

http://marineengineparts.com/shopsite_sc/store/html/page467.html

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

 

Jeg har kjøpt båten i høst og vet derfor ikke når plugger ble byttet sist. Har derfor egentlig uansett planer om å bytte disse. Grunnen til at jeg spør etter typiske årsaker til ujevn tomgang, er for å ha noen konkrete tips å jobbe etter når jeg prioriterer det jeg skal gjøre. For pluggenes del vil jeg først sjekke både sot, type og avstand før jeg evt. bytter dem.

 

Så til øvrige spørsmål du stiller:

 

Motoren er avhengig av noe gass før normal driftstemparatur oppnås. Jeg må justere gasspådraget etterhvert som temparaturen øker. Store variasjoner i utendørstemparatur har jeg ikke fått erfaring med i løpet av høsten.

 

Turtallet varierer kontinuerlig mellom nevnte intervall. Den ligger gjerne på 750 et par sekunder, for så å falle ned til 650 på brøkdelen av et sekund, for deretter sprette opp i 750 igjen et par sekunder, for deretter å gjenta forannevnte.

 

Når det gjelder pumpen har jeg ikke studert denne inngående. Vil se nærmere på dette neste gang jeg er ute for å se til båten, i tillegg til å sjekke plugger osv. Tanken foreløpig var å høste litt erfaringer for å evt. avdekke om dette trolig dreier seg om en bagatell (eksempelvis plugger etc.), eller om det kan dreie seg om noe mer alvorlig galt som krever verkstedsbesøk.

Link to post
Share on other sites

 

 

Hadde jeg hatt servicenummeret for hånden skulle jeg gitt deg eksakt svar. Men motoren er en 5,7L (forgassermotor) 250 HK med Bravo3 drev. Båten er en 98 modell, og jeg antar at motoren er samme årgang, men kan selvfølgelig også være 97, 99 eller noe annet for den saks skyld. Motoren er av den typen som har montert oljefilter på undersiden, ikke på toppen slik jeg har inntrykk av at modellene fra 99 og fremover har.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som nåla til tomgangsblandingsjusteringen. Begynn med å ta ut nåla for å se om den er skadet eller skitten.

 

Nåla er nummer 27 på bildet nedenfor. Kjøp ny dersom det er merker i nåla, dersom den ser bra ut, vask den godt med aceton e.l. og sett den inn igjen.

 

merc_v8_forgasser.jpg

 

Nåla skrues helt inn, og deretter 1 1/4 - 1 1/2 omdreining ut igjen, ikke skru den for hardt inn.

 

mercnaal.jpg

 

Jeg regner med at det er Thunderbolt 5 tenning på din motor, og den automatiske fortenningen må kobles ut før tomgangsblandingen finjusteres.

Før motoren startes må det kobles en ledning mellom jord og den lilla/hvite ledningen, som forklart nedenfor.

 

timinglead.jpg

 

Juster slik at motoren går rent på tomgang. Denne nåla har ingenting med tomgangsturtallet å gjøre, men justerer blandingen på tomgang.

 

Dersom dette ikke løser problemet, noe det vil gjøre i 95% av tilfellene, er det noe annet galt. Mercruiser oppgir følgende årsaker til ujevn tomgang :

 

roughidle.jpg

Link to post
Share on other sites

Motoren er avhengig av noe gass før normal driftstemparatur oppnås. Jeg må justere gasspådraget etterhvert som temparaturen øker. Store variasjoner i utendørstemparatur har jeg ikke fått erfaring med i løpet av høsten.

..dette høres unektelig ut som et forgasserproblem, og er egentlig noe man justerer litt på gefulen sammen med å justere teningen (og fremstår irriterende vanskelig for meg ihvertfall..)

Det er meg fullstendig uforståelig at amerikanerne inn i dette årtusen fortsatt driver og monterer forgassere på alt de kommer over, men men, smaken er som baken... :D

 

Turtallet varierer kontinuerlig mellom nevnte intervall. Den ligger gjerne på 750 et par sekunder, for så å falle ned til 650 på brøkdelen av et sekund, for deretter sprette opp i 750 igjen et par sekunder, for deretter å gjenta forannevnte.

 

Høres veldig ut som;

MisfireThe failure of the fuel charge in one or more engine cylinders to fire or ignite at the proper time. It can be due to poor compression caused by worn or improperly adjusted valves, worn piston rings, a faulty head gasket, or in the case of a two-stroke engine leaking crank seals. It can also be caused by poor ignition due to worn or dirty spark plug electrodes, worn or improperly gapped points or spark plugs, poor fuel delivery, faulty ignition wiring, or faulty distributor components.

 

..altså veldig mye forskjellig, så begynn i den enkleste enden, altså sjekk og rengjør plugger, tenningsledninger, fordelerlokk, rotor, juster forgasser som forklart (i det glimrende svaret) over.

 

Å sjekke kompresjon på sylidre kan gi en veldig god indikasjon på hva som er galt...

Dårlig kompresjon skyldes slitte ventilseter, stempelringer/sylindervegger, toppakning og så videre... Men begynn med det enkle, altså det som gjør at du slipper å skru fra hverandre noe..

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Det høres ut som nåla til tomgangsblandingsjusteringen. Begynn med å ta ut nåla for å se om den er skadet eller skitten.

 

Nåla er nummer 27 på bildet nedenfor. Kjøp ny dersom det er merker i nåla, dersom den ser bra ut, vask den godt med aceton e.l. og sett den inn igjen.

 

merc_v8_forgasser.jpg

 

Nåla skrues helt inn, og deretter 1 1/4 - 1 1/2 omdreining ut igjen, ikke skru den for hardt inn.

 

mercnaal.jpg

 

Jeg regner med at det er Thunderbolt 5 tenning på din motor, og den automatiske fortenningen må kobles ut før tomgangsblandingen finjusteres.

Før motoren startes må det kobles en ledning mellom jord og den lilla/hvite ledningen, som forklart nedenfor.

 

timinglead.jpg

 

Juster slik at motoren går rent på tomgang. Denne nåla har ingenting med tomgangsturtallet å gjøre, men justerer blandingen på tomgang.

 

Dersom dette ikke løser problemet, noe det vil gjøre i 95% av tilfellene, er det noe annet galt. Mercruiser oppgir følgende årsaker til ujevn tomgang :

 

roughidle.jpg

 

Vil det samme gjelde på min motor Adeneo? eller er det annerledes når den har elektrisk ventil? Dette ser jo egentlig ut til å være samme problemstilling som jeg har i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/77731-forgasserrens-mercruiser/page__p__1102315#entry1102315

Vet du tilfeldigvis om det er samme slag tomgangskrue på denne og samme prosedyre?

Link to post
Share on other sites

En selvfølge, men spør likevel.

 

Du har kontrollert justeringa av tenningskutter på girwire? Den saken som skal sørge for turtallsfall når man setter drev i gir?

 

Om denne er feiljustert, kan den ligge å gi oppførsel som høres noenlunde slik ut.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Rart at det ble benyttet forgasser på 1998 modell 5,7 liter. Jeg antar at motoren har basis i GM sin 5,7 liter (350 CID) V8 bilmotor, mye benyttet på Chevrolet full-size. Der sluttet de med forgasser i 1988, og gikk over til TBI (Throttle Body Injection) på denne motoren, som var et kjempefremskritt og dønn stabil.

Jeg har ellers bare dårlige erfaringer med GM sine forgassere (Rochester). De er altfor kompliserte, ustabile og dyre i drift. Dette gjelder særlig de modellene som var elektronisk styrte (masse upålitelige sensorer og regulatorer). Vurder ivertfall å bytte til ny erstatningsforgasser fra Edelbrock eller Holley, og fjerne evt. emission control systems. De brenner ihvertfall rent, og er absolutt til å leve med.

Ellers må selvsagt tenningskomponentene være i orden. Dette er jo svært billige deler, og bør byttes ut i sin helhet. Sjekk også om motoren er utstyrt med oksygensensor (plugg som sitter rett etter eksosmanifolden). Feil på denne kan skape mye morsomheter. Den er billig å skifte ut (men kan sitte godt fast - varm den opp først).

Lykke til! :)).

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kun motorer med Alpha drev som har girtenningsbryter.

 

Båtmotorer bruker ofte forgassere den dag i dag, grunnen er enkel, en bilmotor har svært variert turtall og motstand, og besparelsen og stabiliteten er betydelig med nyere injection anlegg.

En båtmotor går som regel på samme turtallet over lange perioder, og motstanden er forholdsvis konstant (vann), man sparer derfor fint lite ved å benytte injection eller tilsvarende anlegg.

Når en motor går på samme turtallet over lengre tid, forbrukes omtrent samme mengde bensin uansett system, det er ved økning /senking av turtallet, og ved varierende motstander slik som oppoverbakker o.l. at injection er finfine saker.

Forgasser fungerer utmerket på båtmotor, og det er heller ikke problemer med stabilitet osv. ettersom bruksmønsteret er helt annerledes enn en bil.

Forgassere er stort sett enkle og mekaniske, noe som også er en fordel i et marint miljø.

 

En del av de nye elektroniske systemene for båt er bra de, men i utgangspunktet i mange tilfeller unødvendige, for å ikke snakke om unødvendig kompliserte.

 

MerCruiser benytter forøvrig MerCarb på disse motorene, men har også benyttet en del Rochester og Holley, og MerCarb er som regel bare en glorifisert Rochester, litt ettersom hvilken type MerCarb det er.

 

VP brukte Rochester i maaaange år, og det har vært lite problemer med disse.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, det kommer an på hva man er ute etter. Nye motorer er helt topp så lenge alt virker, når det ikke virker blir det fort dyrt.

Se på en 15-20 år gammel båt med GM V8'er, og dersom ingenting er gjort med denne motoren ser du som regel hva saltvann og sjøluft gjør med en motor, i mange tilfeller også bare etter 5-10 år.

Tenk deg så en av de nye motorene med tynne små ledninger i hytt og pine, og hvor mye som er igjen av det om 15 år.

 

Jeg ville nok selv valgt ny motor dersom pris ikke var noe tema, som starter og går uten problemer (som regel), i hvert fall så lenge den er ny, men jeg hadde nok solgt den før den ble for gammel.

 

Nå er det også slik at man kan ikke bare kan sette på GM's TBI system som brukes på bil, dette måtte i så fall rekonstrueres helt før det kunne brukes i en båt, så det kan nok være en av grunnene til at båtmotor produsentene valgte å ikke gå over til dette samtidig som GM introduserte det på sine bilmotorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...