Jump to content

Periodiske startvansker VP 41 B


bjoris

Recommended Posts

Som dere har kunnet lese om i div innlegg i løpet av sesongen har jeg hatt div motorproblemer på min Fjord 815. Disse skal nå løses av selger (leverer båten tilbake til fabrikken i høst så fikses det i løpet av vinteren). Forøvrig veldig bra kundeservice (Scand).

 

Lurer bare på om noen har en god teori på følgende merkelige sak:

 

Min motor (VP 41 B) starter oftest lett og greit, men av og til tar det veldig lang tid før den tenner. Det har tatt opp mot 15 sekunder på det verste (har ikke gløding, men gir ca 1/2 gass i fri). Når det skjedde siste hadde den stått i 14 dager. Så stod den i 14 dager til og da regnet jeg med at den ville ta like lang tid, men da kom den i gang omtrent med en gang (samme temp/fuktighet)

 

Teorier mottas med takk

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Lurer bare på om noen har en god teori på følgende merkelige sak:

 

Min motor (VP 41 B) starter oftest lett og greit, men av og til tar det veldig lang tid før den tenner. Det har tatt opp mot 15 sekunder på det verste (har ikke gløding, men gir ca 1/2 gass i fri). Når det skjedde siste hadde den stått i 14 dager. Så stod den i 14 dager til og da regnet jeg med at den ville ta like lang tid, men da kom den i gang omtrent med en gang (samme temp/fuktighet)

 

Teorier mottas med takk

Har ikke noen teorier foreløpig, men flere spørsmål:

Hadde du fylt mer diesel på tanken, altså endret til høyere nivå i mellomtiden?

Hvorfor bruker du 1/2 gass, har du prøvd med null pådrag?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært uten særlig tilgang til internett i det siste så jeg er veldig sen å gi input til mitt eget spørsmål. Beklager.

 

Lurer litt på hvorfor du spør om jeg har fylt mer diesel på tanken. Jeg gikk faktisk å fylte full tank den gangen det tok 15 sekunder å få den i gang. Etter dette har motoren startet nesten momentant. Jeg blir ikke klok, men kanskje du/dere har noen teorier?

 

Grunnen til at jeg gir gass er at den går så lavt på tomgang at den bare står å hopper/stopper osv, men jeg kunne selvsagt prøvd å gi gass i det øyeblikket den tenner, det har jeg ikke prøvd...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå får tenkt meg litt om...

 

Jeg oppdaget en diesellekkasje på røret fra tanken til motoren. Kanskje kombinasjonen lekk dieselrør og lite diesel har gjort at motoren har måttet pumpe diesel lenge før den tener, men skulle den ikke startet på det som står i dysene når jeg stopper den?

 

Vel, det var litt tilleggs info...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg gir gass er at den går så lavt på tomgang at den bare står å hopper/stopper osv, men jeg kunne selvsagt prøvd å gi gass i det øyeblikket den tenner, det har jeg ikke prøvd...

 

 

Jeg oppdaget en diesellekkasje på røret fra tanken til motoren. Kanskje kombinasjonen lekk dieselrør og lite diesel har gjort at motoren har måttet pumpe diesel lenge før den tener, men skulle den ikke startet på det som står i dysene når jeg stopper den?

Jeg har en AQAD 31 A som også er, eller rettere sagt var tregstartet inntil jeg fikk montert en hjemmesnekret gløding.

 

Den må imidlertid startes med en del gasspådrag og den står og rister litt den første tiden etter oppstart. I følge Volvomekaniker så skyltes dette at en av sylindrene ikke "var med/tente" rett etter oppstart og uten belastning på motoren. Dette skyldes ikke feil med dyser da disse er kontrollert/nye. Den mest sannsynlige årsaken var i følge mekanikeren lav kompresjon i sylinderen.

 

Dette kan jo kanskje også være årsaken hos deg? Det med diesellekkasjen må du i hvertfall få fikset. Det kan jo være at når motoren suger til seg diesel så suger den også inn luft gjennom denne lekkasjen. I tillegg så kan jo dieselen som står i rørene lekke ut når du ikke bruker båten og føre til luft i rørene. Få ordnet diesellekkasjen og se om motoren blir mer lettstartet om rister mindre ettepå.

 

Er motoren frisk og i topp stand så skal den starte greit og gå fint med en gang og ikke være slik som du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå får tenkt meg litt om...

 

Jeg oppdaget en diesellekkasje på røret fra tanken til motoren. Kanskje kombinasjonen lekk dieselrør og lite diesel har gjort at motoren har måttet pumpe diesel lenge før den tener, men skulle den ikke startet på det som står i dysene når jeg stopper den?

 

Vel, det var litt tilleggs info...

Saga har for såvidt replisert svarene til spørsmålene mine.  Dette med ujevn kompresjon kan du til en viss grad finne ut ved å lytte til kinningen. Dersom denne har en haltende gange når du starter, altså at du kan høre på kinningen at starteren drar motoren litt raskere innimellom og at denne ujevnheten gjentar seg regelmessig under kinningen, er dette tegn på lavere kompresjon på en sylinder.  Gasspådreget ville jeg eksperimentert litt med.  Tror nok at noe av problemet ditt vil rette seg ved tettingen av lekkasjen i dieseltilførselen.  

 

Ellers merker jeg meg at å få startet svigers 54 hk Sabb diesel (Ford), er en langtekkelig seanse med påfølgende røyklegging av havnen.  Denne starter lettere på fulle en halvfulle tanker, nettopp fordi at det er lettere å dra fram diesel på fulle tanker.  Kan selvsagt også være at starteren eller batteriet er begynt å bli litt dårlig.  Ellers høres denne haltende lyden ved kinningen, noe som også kan forklare røykteppet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har og en VP motor. Hadde litt startvansker i begynnelsen (jeg kjøpte båten i april). Det er ikke gløding på motoren. Leste litt i motormanualen, fant ut at jeg skal dra opp stopperen og trykke den ned igjen, så halvt gasspådrag, så starte. Dette fungerer bra. Om jeg ikke følger denne prosedyre blir det litt maling med starteren.

Draco 2700 tricab.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å gjette her uten mer informasjon...., men kjekt å høre at du får en del ting fikset av leverandør...

 

Etter å ha lest litt nedenforbi så vil en diesellekasje gi lavt trykk i tenningsøyeblikket, og kan medføre at få vil få noe luft inn i systemet. Fiks denne før du gjør noe mer, da dette kan være en del av problemet ditt.

 

Litt irrelevant kanskje, og jeg har ikke Vol..o maskiner ombord, men vet at jeg har et lite problem med en "dryppende" dyse, som gjør styrbord maskin litt treg å starte..(7 - 12 sek).. samt at den forårsaker en del røyk med den uforbrente dieselen... hvis maskinen ikke har svevet på et par uker....  Etter 7 minutter er alt klart opp og maskinene sviver helt fint på 500 og 550 omdreininger.. (to taktere - Detroit), etter kun 1 min.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

ser at du bruker et ord her som jeg ikke har hørt før ( kinningen ) hva er det?

Saga har for såvidt replisert svarene til spørsmålene mine.  Dette med ujevn kompresjon kan du til en viss grad finne ut ved å lytte til kinningen. Dersom denne har en haltende gange når du starter, altså at du kan høre på kinningen at starteren drar motoren litt raskere innimellom og at denne ujevnheten gjentar seg regelmessig under kinningen, er dette tegn på lavere kompresjon på en sylinder.  Gasspådreget ville jeg eksperimentert litt med.  Tror nok at noe av problemet ditt vil rette seg ved tettingen av lekkasjen i dieseltilførselen.  

 

Ellers merker jeg meg at å få startet svigers 54 hk Sabb diesel (Ford), er en langtekkelig seanse med påfølgende røyklegging av havnen.  Denne starter lettere på fulle en halvfulle tanker, nettopp fordi at det er lettere å dra fram diesel på fulle tanker.  Kan selvsagt også være at starteren eller batteriet er begynt å bli litt dårlig.  Ellers høres denne haltende lyden ved kinningen, noe som også kan forklare røykteppet.

Link to post
Share on other sites

ser at du bruker et ord her som jeg ikke har hørt før ( kinningen ) hva er det?

Det er et godt fjorda-uttrykk. Mye brukt der jeg kommer fra (Fagre Stryn i "Nordfjord min fagre og fjellsterke heim" :cryin:) Stammer fra kinning av smør.  Uttrykket er sikkert brukt mange plasser ellers i landet også (innbiller jeg meg) :rolleyes:.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tettet lekkasjen, men det var på turen ned til fabrikken. Nå er den overlevert fabrikken så ser de på problemene i løpet av vinteren.

 

Må forøvrig si at ScandBoats tar sitt ansvar på alvor, jeg er svært fornøyd med løsningen de foreslo og vil ikke nøle med å anbefale andre å kjøpe bruktbåt av dem. Hvem andre gir garanti på bruktbåt i Norge? (og ordner opp når du får problemer?)

 

Takk for råd, det er mulig at startvanskene skyldes lekkasje i kombinasjon med lite diesel på tanken. Ved de siste oppstartene har tanken vært full, men det har fortsatt vært lekkasje (vet ikke når det begynte) og da har den altså startet momentant (maks 1-2 sek på starteren).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er et godt fjorda-uttrykk. Mye brukt der jeg kommer fra (Fagre Stryn i "Nordfjord min fagre og fjellsterke heim" :cryin:) Stammer fra kinning av smør.  Uttrykket er sikkert brukt mange plasser ellers i landet også (innbiller jeg meg) :rolleyes:.

Dette utrykket blir også brukt her i Østfold.

Du må ikke kinne så lenge på starteren, høres ofte på brygga når det er startproblemer.

Link to post
Share on other sites

vil holde en knapp på at det var lekkasjen som var problemet ,,,,,,, :yesnod:

Hadde det samme på min motor en returslange som ikke var helt tett det var nok når båten hadde ligget stille noen dager ...da ble det litt retur i systemet som antakelig laget en liten luftlomme .....og med luft i systemet så har en det gående  :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...