Jump to content

Ny gummibåt / lettbåt


baatglad

Recommended Posts

Skal kjøpe ny lettbåt , er på jakt etter erfaringer med ulike merker.

Ble svimmel av utvalget på forrige messe ; quicksilver , avon , zodiac , bombardier , brig.  etc

Alle selgere mener selvfølgelig at deres båt er den beste. Lettbåten skal være størrelse 2,60 -

2,85 maks 3,0 m.  

Følgende egenskaper er prioritert :

Vekt ( ikke mer enn nødvendig )

Motor ( bør tåle 8hk)

Sjøegenskaper ( har kjørt en del flatbunnede gummibåter tidligere - da min kiropraktor er rik nok fra før ønsker vi en båt som går mykt i sjøen)

 

Hva er rette valget  ?

Link to post
Share on other sites

endel av de egenskapene du skisserer er direkte motpoler. Båt på omlag 8-9 fot har sjelden BRA sjøegenskaper, de varierer fra "dårlig" til "akseptabelt".

Sett opp omtrentlig budsjett først, da kan du antagelig velge enten i ene enden av skalaen ( AVON, midt på skalaen ZODIAC, BOMBARD eller i lavprisenden av skalaen QUICKSILVER, ARIMAR.

 

Er vekt viktig, kan du glemme RIB båter. De er tunge, i alle fall i forhold til alternativene. Faktisk er også båtene med høytrykksdørk ganske tunge. De letteste er laget med spilebunn, og med platebunn ( oppblåsbar kjøl og trefiberplater ).

 

Duken er mer lik hos de ulike fabrikatene enn de liker å innrømme. Enten er den i HYPALON, eller i PVC. Mange fabrikanter har ulike merkenavn på "sin" PVC, STRONGAN er eksempler på dette. Uansett er de laget av duk-fabrikker som nok lager for mer enn en leverandør.

ACHILLES, CARIBE og AVON, samt spesialbestillte modeller av BRIG er laget av HYPALON. Langt bedre duk, men nesten dobbelt så dyre; eller mer. Lønner seg helt klart i varme strøk, i Norge er effekten mer tvilsom..

 

ZODIAC og BOMBARD er kjente merker i Norge. Disse er blitt i forhold billigere med årene. Spesielt ZOOM by ZODIAC er en enkel grei båt, tatt spesielt fram for å konkurrere på pris..

Disse båtene er laget av samme duk, osv, men er enklere utstyrt enn  "de ordentlige" båtene fra ZODIAC. Bager osv. er også simplere / dårligere.

Husk at ZODIAC holder seg ekstremt godt i pris. Om det er sannsylig at du trenger større eller mindre båt, KAN annenhåndsverdien være interessant.

 

Quicksilver, NISSAN, SUZUMAR, YAM m.fl er prisgunstige modeller, laget i CHINA eller deromkring. Deler, duk og håndtverk er gjenomgående bra. Gir masse for pengene.

 

Nevner forresten til slutt ARIMAR båter. Italienske. Lette som fy, ganske prisgunstige og greie i bruk. Value for money ?? Tja, ganske bra egentlig..

 

Jeg selv valgte ARIMAR, hovedsaklig basert på PRIS og VEKT. Båten er grei, men heller ikke mer. Jeg ønsker meg en ZODIAC, men de er DYRE. Derfor tråler jeg bruktmarkedet. Jeg har hatt Quicksilver og en YAM, av disse tre, har QS og YAM en annen kvalitet enn ARIMAR båten, men de er også dyrere..

 

Tips - ring til Ravns Garage i Båstad i Østfold, og få til et tilbud på en Qucksilver 270 ES / EAD.

Masse båt for pengene. Tåler stor motor, relativt grei pris..

 

Suzuki  -  ønsker seg ZODIAC, klarer seg med ARIMAR`en..... ( foreløpig )

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tips - ring til Ravns Garage i Båstad i Østfold, og få til et tilbud på en Qucksilver 270 ES / EAD.

Masse båt for pengene. Tåler stor motor, relativt grei pris

Mye fornuftig i det Suzuki sier.

 

Kan absolutt anbefale Ravn's Garage. Men vurder også Valiant (rib) som de også selger. Jeg er ikke sikker på om du får 2,50m som vi kjøpte, men 2,70 finnes. Veier ikke mer enn en tilsvarende Quicksilver m/luftfylt bunn.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Skaff deg en RIB (Glassfiberskrog) Har hatt det meste av småjoller og har i dag en Zodiac 310 Rib Yathline som jeg har en 9,9 hk og en 5 hester til. En glimrende båt for hele familien (2 voksne og 2 barn på 7 og 11 år)

Mye bedre båt med fast skrog.  Velg jollestørrelse som passer behovet, syntes 3.10 er en grei størrelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...