Jump to content

Totalvekt på Dacapo 9000 HTS med VP41P, noen som vet?

Flow

Recommended Posts

Lurer på om noen vet ca. reell vekt på en 1997 modell Dacapo 9000 HTS med VP41P motor; driftsklar båt med fulle diesel og vanntanker?

På nettet finner jeg info om båten veier alt fra omkring 3.000 kg til 4.000 kg. Det står ingenting om dette er "tørrvekt" eller ferielastet.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å anskaffe meg en ny propell fordi jeg mangler en del turtall på full gass, og da skal jeg båtens vekt oppgis i beregningsgrunnlaget.

Med dagens propell (4 blads Mikado 18x20) mangler jeg ca 500 omdreininger på motor med ferielastet båt, får ca. 17 knop som toppfart. Forrige eier prøvde også en 4 blads 17X19 (usikker på type), noe som halverte manglende turtall (fra 500 omdreininger til ca 250 omdreininger) men som ikke ga økt toppfart.

Hvis noen har foretatt propellberegninger av samme båt/motor (m "standard girkasse"), tar jeg gjerne i mot innspill på forslag til dimensjon. Tenker å anskaffe meg propell av type RADICE TYPE S-8 SCREW-BACK, e.l.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...