Jump to content

Gelcoat kode på Alo Mikkel


Rastløs

Recommended Posts

I og med at produsenten gikk konkurs tidlig på åttitallet, blir det kanskje litt vanskelig å ringe dem... Linken din sier at det er brukt farge "2000" på skroget. Hva betyr dette i klartekst?

 

Jeg skriver fordi jeg har en ALO selv som seg planlegger å lakkere. Riktignok ALO 33, men den er jo "hvit" den også. Den er fra 1977, så jeg har ingen forhåpninger om å treffe hvis jeg bruker en original farge. Til det er nok gelcoaten altfor misfarget. Men jeg hadde håpet å slippe å lakke dekket og cockpit, og hvis jeg bruker en original farge på skroget istedenfor å velge en udefinert "hvit" ser man kanskje ikke at kun skroget er nylakkert?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Butikken på St.Hans haugen ( fargehandleren ) er ganske gode ( beste jeg har sett ) til å mekke farger basert på optisk avlesning av en prøve. Kanskje ikke lett å ta med hele skroget, men kanskje en luke eller sittebenk lokk kan demonteres og bringes til butikken ?

 

Suzuki - fikk blanda en liter til sin gamle dame, blei 98% perfekt det. Og resten av båten er

             bare 75%....

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I og med at produsenten gikk konkurs tidlig på åttitallet, blir det kanskje litt vanskelig å ringe dem... Linken din sier at det er brukt farge "2000" på skroget. Hva betyr dette i klartekst?

Mesteparten av alle disse fargekoder finnes i Jotun's program over gelcoatsparkler og maling til båt HardTop.

 

2000 i deres fargekart sier at den heter hvit.

 

Problemet med farger er jo at de forandrer seg/ bleker med tiden og når man da kommer med nysparkel etter orginalkoden, så vil du se farveforskjell. Min erfaring bare en kort stund.

 

Har selv brukt orginalfarven på sparkelen og synes nesten at dette skar meg i øynene, men etter litt pussing/rubbing/polering og sol/vær og vind, så har jeg nesten måttet lete etter hvor det var jeg sparklet.

Link to post
Share on other sites

Ser jo at Alo 96 har gelcoat kode 2000 , som er uutblandet hvit ( i flg. butikken)

Da er det kanskje bare å bruke biltema sin hvite gelcoat, - pusse og rubbe så ser det nogenlunde bra ut.

Det kan kanskje gå bra, men det er et lite problem. HVIT er ikke alltid HVIT.

Blander maling i butikk og ser da oppskriften. Hvit består av hvit/ :eek:rødt/ :eek:svart

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvilke glecoatfarge som er benyttet på Alo Mikkel ?

( Sikkert samme som resten av ALO båtene, men det later til at ingen vet... )

Basisfargen på skroget er 2000.

Dekorstripen var kundespesifisert i hvilken som helst farge, selv om de fleste MKI hadde oseanblå stripe mens de fleste MKII hadde burgunder stripe.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Basisfargen på skroget er 2000.

Dekorstripen var kundespesifisert i hvilken som helst farge, selv om de fleste MKI hadde oseanblå stripe mens de fleste MKII hadde burgunder stripe.

Kjempe bra.  Jeg har da tydligvis en MK2 m/ burgunder stripe. Da blir det gelcoat rep. med nesten lik farge.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...