Jump to content

Yanmar setter ned deleprisene !


Lotus

Recommended Posts

Ikke få for store forhåpninger av overskriften. Selv om det er korrekt, er fortsatt Yanmardeler svindyrt.

 

I dag kjøpte jeg et originalt Yanmar oljefilter.  Prisen var kr. 291,13+ mva, dvs kr. 361.  Det kan høres dyrt ut og det er dyrt.  I fjor kostet det imidlertid kr. 440 ink. mva.  

 

10% rabatt ga en pris i år på kr. 325.

 

I Sverige koster nøyaktig det samme filteret kr. 200 med moms og uten rabatt. Yanmar Norge og Yanmar Sverige får dette til samme pris fra samme leverandør. I Norge er originaldelen 80% dyrere enn i Sverige. I Sverige synes sikkert svenskene at det er dyrt nok.

 

Uansett. Dette var en gledelig nyhet. Nå koster originale Yanmar deler bare snaue dobbelt så mye i Norge som i Sverige.

 

Gratulerer Yanmar Norge.  Selv om dere har langt igjen, her dere faktisk begynt å justere sinnsykt høye priser.

 

(var det fordi dere ikke fikk solgt noe eller fordi yanmarforhandlerene kjeftet dere opp og ned og opp i mente?)

 

Gratulerer kjære yanmar-eiere. Vi er på rett kurs.  :wink:

 

Lotus

 

PS: 5 små sinkanoder har gått ned fra ca 1100 kroner til omlag 800 kroner. Kjøpte dem selvfølgelig ikke. Er da ikke helt teit heller.  Selve anodene koster for Yanmar 3GM30 omlag kr. 40 pr. stk. De passer selvfølgelig ikke selv om de kunne ha gjort det. Gjengene er hunn i stede for hann.  

Link to post
Share on other sites

Hej Lotus !

 

självklart tycker jag det er ett rövarpris även 200 för ett oljefilter !

 

måste man ha ett orginalfilter, även om det står tryckt Yanmar eller Volvo på själva

filtret så har ju ikke Yanmar eller Volvo tilverkat dessa, dom kjöps ju från en'

'oljefilterfabrikk' !

 

Hjertmanns tar 78 kr för ett volvo orginalfilter !

 

Går jag til Mekonomen eller något annat lågprisföretag, vad gäller bildelar, så har dom

översättningskataloger så att man får rett filter även til sin båtmotor!

 

tror jag gav någonstans 50-60kr i våras när jag kjöpte til båten !  (då er det ett kjännt märke

på oljefilter)

 

 

Det vi kunde gjöre her på Baatplassen er o skapa en egen 'översättningstabell'

 

typ   VP MD31 oljefilter ==>  Volvo 240  B21  

       Yanmar XX  oljefilter ==> Toyota YY

(detter er bare ett eksempel og det er sikkert ikke riktigt!!!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det vi kunde gjöre her på Baatplassen er o skapa en egen 'översättningstabell'

 

typ   VP MD31 oljefilter ==>  Volvo 240  B21  

       Yanmar XX  oljefilter ==> Toyota YY

(detter er bare ett eksempel og det er sikkert ikke riktigt!!!)

GungaDin, dette er jo en kjempe god idè.  Ikke er det ulovlig heller.  Gjenstår å finne tabeller da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har rotet bort linken, men mener at det var en nett-shop som hadde spesialisert seg på filtre med høy kvalitet til en ok pris.

Noen som har denne linken :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Filtre til 6LP motorer man kjøpes hos Toyota-forhandler. Her er noen andre alternativ:

 

Alternative Yanmar Oil filter for 6LP-STE (Toyota" part number

90915-30002):

* Donaldson P550335

* Fram PH5123 (but Fram sucks!)

* FleetGuard LF3608 (equiv for TOYOTA 9091530002)

* WIX 51348

 

Alternative fuel filters for Yanmar 6LP-STE

* Donaldson P550385

* Fram PS4922

* FleetGuard FF5159 ( equiv for TOYOTA 2330364010 )

* Wix 33138

* Lucas/CAV 7111-296

Link to post
Share on other sites

Men nå til det viktige spørsmålet... Kunne de fortelle deg hvilken finhetsgrad det er på fuel-filteret til motoren din ??

Det spørsmålet husket jeg å stille, men dessverre....... de hadde ikke peiling. Kun et partnr. Ingen annen info.  Unntatt selvfølgelig at et original filter var tingen. Hvis det skulle skje noe galt i innsprøytingssystemet som kunne spores tilbake til et uorginalt filter..... ja du gjettet det. Ingen garanti.  Da han hørte at jeg hadde originalfilter og racor i tillegg, ble det ingen mer prat. Og filtreringsfinheten? Fortsatt en godt bevart hemmelighet hos produsenten, hvem nå det måtte være.

 

Men uansett. Det er tydeligvis bra nok til at Yanmar gir motoren garanti hvis du bruker kun et dieselfilter, bare det er et originalfilter.

 

 

Og oljefilter? Oljefilter er ikke bare oljefilter ble jeg fortalt. De har 2 funksjoner. De filtrerer. De slipper oljen via bypass når de går tette.  Noen filtre filtrerer bedre enn andre. Noen filtre har et annet åpningstrykk for bypass enn andre. Er ingen ekspert, og vet heller ikke hvor stor rolle disse tingene spiller. 100 timer  og bytte? Det klarer vel også et FRAM-filter selv om noen synes that "it sucks".

 

Hadde bilen fått samme gode behandling med filter- og oljeskift..... :drink:

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ny original impeller: US$ 22,96.

http://www.marinedieseldirect.com/yanmar/s...ku=127610-42200

 

Kun et problem:

Yanmar Territory Info:

We sell sailing products to more than 75 countries around the globe and look forward to serving you. Yanmar products however, carry territory restrictions and we currently are only able to sell Yanmar products to the following locations: Deler av USA og selvfølgelig resten av verden.

 

Under 200 kroner med norsk moms for en original impeller som Yanmar Norge tar 800 kroner for?  Hadde de hatt lov å selge, kunne jeg ha stertet eget Yanmar-deleutsalg. Selg til halv priis av Yanmar Norge.  Ha likevel 100% påslag på alle varer.

 

Dette er ikke til å tro!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ny original impeller: US$ 22,96.

http://www.marinedieseldirect.com/yanmar/s...ku=127610-42200

 

Kun et problem:

Yanmar Territory Info:

We sell sailing products to more than 75 countries around the globe and look forward to serving you. Yanmar products however, carry territory restrictions and we currently are only able to sell Yanmar products to the following locations: Deler av USA og selvfølgelig resten av verden.

 

Under 200 kroner med norsk moms for en original impeller som Yanmar Norge tar 800 kroner for?  Hadde de hatt lov å selge, kunne jeg ha stertet eget Yanmar-deleutsalg. Selg til halv priis av Yanmar Norge.  Ha likevel 100% påslag på alle varer.

 

Dette er ikke til å tro!

 

 

Det er ikke noe problem  :cryin:

Gå til www.magnum.no og registrer deg.

Du får deretter en amerikansk leveringsadresse for dine pakker ( i New Jersey).

Magnum sender deretter pakkene videre til norge for fortolling og deretter hjem til deg.

Jeg har prøvd å bestille fra marinedieseldirect tildligere med denne metoden og det fungerer utmerket. De får en leveringsadresse i US, så de har ingenting å klage på.

 

mvh

JOH

Link to post
Share on other sites

Det er jammen ikke mange delene som skal kjøpes før det lønner seg å ta en tur over dammen. Jeg pleier å besøke USA en gang i April hvert år og neste år skal jeg jammen sørge for å bestille deler til min amerikanske adresse og ta dette med meg hjem.

Urimelig med slike prisforskjeller men dette kalles strategisk prising og går igjen på svært mange varer. Det er jo jammen slik at til og med norskproduserte varer er rimeligere i utlandet enn her hjemme.  Er vi normenn spesielt lettlurte eller...

Link to post
Share on other sites

Her er en bra översättningstabell, där man kan finna vad respektive 'marin-filter' heter på landbakken!

 

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur...eys=23.1.0.21.1

 

1  finn  Mann numret till ditt båt-filter  'search using Vehicles'

2  bruk Mann-numret i sökrutan    'search using Mann-filter'  trykk search og sen Application

    sen går man till Manufacturer o söker rett på en vanlig bil-modell

 

i mitt fall har jag en VP MD31A......... kom fram til att den har samma oljefilter som en Volvo 240

alltså kan jag gå til närmsta Mekonomen,Biltema eller ICA-affär  :cool:    o kjöpe ett billigt filter!

Biltema tar 36,90 för ett Volvo 240-filter

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 Er vi normenn spesielt lettlurte eller...

 

 

Nei,det tror jeg ikke. Men det er vel liten tvil om at priser på importerte varer er satt etter lønns- og prisnivået i landet. Men at vi er betalingsvillige det tror jeg. Også er det litt flaut å prute på prisene også. Jeg pruter på alt til mine døttres store fortvilelse. Ikke det at jeg sparer så mye på det tror jeg,men stort sett er det litt rabatt å få.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...