Jump to content

Planer om å bygge slipp. Trenger gode råd.

borghans

Recommended Posts

Vet at det finnes andre som har skrevet om dette, men velger å starte en ny tråd da det som er skrevet ikke passer til min plan.

Jeg har planer om å få laget en slipp som kan ta opp min Viknes 880 og en NB 870. Så da er det 870-en som bestemmer bredden på vogna. Den er 3,30 bred mens Viknesen er 3,08 m. Lengden er den smme sånn ca.

Jeg har planer om å flytte en eksisterende slipp. Denne slippvogna står på jernbaneskinner med hjulavstand (bredde) 1,70 m. Det jeg lurer på er hvor brei vogn (hjulbredde) jeg må ha på vogna for å være sikker på at denne ikke velter. Lurer også på om det finnes noen anbefaling på minimum akselavstand på vogna.

Hadde vært flott om det er en eller flere av dere som har en sånn slipp, og kunne sendt meg bilder av denne. Planen er å få dette ferdig til sommeren.

Borghans

Ja, målene du bruker vi jeg gjerne ha. Den vogna jeg har er en vogn som har vært brukt til transport på en skinnegang på et kraftverk. Så da er det om å finne ut om vogna kan brukes som der, eller om den må ombygges. Noe sveising for støtte av båten må gjøres, men hvor mye, det er det som er spennende.

Hadde en flott helg og fikk gjort litt mere med slippen. Glemte kamera så fikk ikke lagt inn bilde av selve slippen som du spurte om på IM. Fikk målt avstand mellom skinnene, det nøyaktige målet jeg har er 194cm. Har fått sveiset på skråstøtter på slippvognen, vil senere lage til justerbare sidestøtter. Hvilken løsning har du på slippvognen? Bilder hadde vært fint.

1234.jpg

• 3 uker senere...
  • 11 år senere...

Pøver og friske opp dette emnet igjen, da eg selv går med planer om og lage slipp har laget til 2 stk akslinger med jernbanehjul på så nå gjenstår selve rammeverket samt støtter. er det noen som har litt bilder og vise til evt hva type sveis pinner o.l som har benyttet? Slippen skal være hoved saklig til en viksund 27 sjark. Men eg tenker og bygge den slik at eg kan ta båter oppi 36 fot størrelse da med tanke på at svoger har en nauticat. 

Redigert av Kaffimaskinisten (see edit history)
Kaffimaskinisten skrev for 16 timer siden:

har laget til 2 stk akslinger med jernbanehjul

Vil sterkt anbefale å velge samme design som @Naurstad med integrerte akseltapper i vogna. Rett og slett ypperlig :thumbsup:

image_2022-07-17_110757182.png.30fbbb263866b13de6a1ce368eb9560d.png

Bruk IPE bjelker, så kan to spreke mann håndtere vogna.

Sveisepinner: Ved en sveis ute i felten er det som regel preparering av sveisestedet som er utfordringen. Valg av sveisepinner er trolig det minste problemet du har... gjør en 2cm lang sveiseprøve og se om du klarer å slå det fra hverandre. Velg en 3.25 rutil elektrode for konstruksjonsstål, den er lett å sveise med og styrken blir god om du bare sliper helt rent før du sveiser og det er knusktørt på sveisestedet.

Akselavstand på vogna:  bratt slipp krever lang vogn. Vindutsatt område krever lang vogn.

Vil anbefale en vogn som sentrerer båten, særlig når du planlegger å bruke den til 2 veldig forskjellige båter.

dieselfan skrev 12 minutter siden:

Velg en 3.25 rutil elektrode for konstruksjonsstål, den er lett å sveise med og styrken blir god om du bare sliper helt rent før du sveiser og det er knusktørt på sveisestedet.

Enig i dimensjonen, men ikke når det gjelder rutil tråd. Anbefaler ikke noe annet enn basisk til slikt bruk.

Esab OK48.00 er et godt valg. Lettsveist, og fin i de fleste stillinger unntatt fallende vertikal. Elga P47D er også en god tråd, og kanskje enda mer lettsveist. 

Takk for gode tips, som nevnt tidligere har eg alt laget til aklinger/bærende konstruksjon. Har benyttet pinner for sveise arbeidet orlikon spezial 2.5 og 3.2mm. avstand mellom hjul er 236.5. så det blir en brei vogn. Kan benytte ipe bjelker for resten av rammen (lengde rettning) noen formening om hvor lang vogna bør være? Er 4/5 meter langt nok? Hva stigninga på slippen blir er ikkje heilt avgjort enda. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...