Eureka Startet 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2010 Når jeg så på Anders Haabys prosjekt med montering av baugtruster på hans Albin, så var det pressistert i monteringsanvisningen av kantene/ overgangen mellom skrog og tunell skulle være avrundet. Dette var illustrert med tegning over hvordan vannet strømmer med skarp kant og avrundet kant. Avrundet kant skulle gi mere kraft og mindre støy. Når jeg ser på egen båt med fabrikkmontert truster, en Grandezza 31, så har denne en skarp, ikke avrundet kant rundt tunellen i overgang til skrog. Det samme gjelder svært mange andre nye båter jeg ser med fabrikkmontert truster. Se for eksempel Scanden jeg har linket til under. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24769622 Hva er det som er "riktig", avrundet eller skarp kant? Er forskjellene så marginale at det ikke spiller noen rolle, eller er det fabrikkene som sluntrer unna for å få ned antall arbeidstimer? Om det så vil være vesentlig forskjell i favør avrundet kant, vurderer jeg å gjøre noe med dette i vinter. Blir for dumt å ikke få ut all kraften man kan få av trusteren. Er det noen her som har "utbedret" arbeidet fabrikken har gjort, og ble det noe forskjell på kraft og støy? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det er riktig at kantene skal rundes av, men jeg har et inntrykk av at mange båteiere er legger litt vel mye vekt på dette. Nå kommer det helt sikkert en lang bildetråd med forskjellig installasjoner og prat om avrundinger og spoiler i forkant. Den største forskjellen ved skarpe og avrundede kanter er i hovedsak støy, men effekten blir også litt redusert. Støynivået og effekten på trusteren vil i alle tilfeller avhenge av montasjen i båten, kabler, ekstra batteri? plassering av tunnell (helst så langt frem og dypt som mulig) Når jeg monterer trustere pleier jeg alltid å forsøke å runde av 5-10% av tunnellradien og i tillegg lage en spoiler i forkant slik at vannmotstanden blir minimal, men det vil alltid bli et kompromiss da det også er viktig for meg å få laminert tunnellen skikkelig fra utsiden også (mange installtører brukerk kun bilsparkel, men dette holder dårlig i lengden). Det er riktig som du antar, båtbyggerne slurver for å spare tid.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Føler du at du har lite sprut i thrusteren, mål spenningen direkte nede på thrusteren under bruk. Det er ofte her problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Vanskelig å vite om jeg får ut all den kraften av trusteren som er mulig. Må jo sammenligne med andre trustere på tilsvarende båt. Har ikke opplevd, til nå, å ha for lite kraft. Trusteren bruker jeg stort sett kun først når jeg har kløna det skikkelig til, eller ved vanskelig vind og strøm. Det kommer sikkert en dag hvor jeg skulle ønske jeg hadde mere power, og om det kan bedres ved avrunding av kanten, så har jeg lyst til det. Og ja, den bråker som bare det, slik som mange andres trustere. Men takk for tipset angående spenning. Kan jo begynne der. Redigert 6.Oktober.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hva er det som er "riktig", avrundet eller skarp kant? Er forskjellene så marginale at det ikke spiller noen rolle, eller er det fabrikkene som sluntrer unna for å få ned antall arbeidstimer? Om det så vil være vesentlig forskjell i favør avrundet kant, vurderer jeg å gjøre noe med dette i vinter. Det er riktig at kanten skal være avrundet. Det er også riktig at det er båtprodusentene som slurver. Trusterleverandørene får ikke båtprodusentene til å følge deres råd på dette punktet. Dette dreier seg selvfølgelig om produksjonskostnader. Jo større avrunding du har, jo bedre er det. Det viktigste er imidlertid på undersiden av tunellen. Det på oversiden av tunellen har du en buttere vinkel, så den er ikke så kritisk. Det som skjer hvis du har skarpe innganger på tunellen er at du får turbolente strømninger. Det fører til støy samt at du ikke klarer å flytte like mye vann gjennom tunellen som du hadde gjort dersom du hadde lineære strømninger. Det er endel å hente her, men hvor mye husker jeg ikke, kan finne det ut for deg. Du må ikke finne på å gå løs på denne jobben på båten din, har du glemt at du skal bytte båt Konsentrer deg heller om å begrense spenningsfallet fram til trusteren. Det er sikkert vel så mye å hente på det Begynn med å kjøre trusten med fulladede batterier. Få en til å måle spenningen med multimeter på batteripolene på det batteriet som belastes og en til å måle spenningen med multimeter på trusteren samtidig. Kontroller multimeterene opp mot hverandre, de trenger ikke være helt riktige bare de viser likt. Spenningsfallet du nå har målt viser utbedringspotensialet i kabler og koblinger. Dersom polspenningen faller under 10 volt er batteriet ditt for dårlig også. Mål også ladestrømmen med tangamperemeter samtidig. Dersom dynamoen ikke vatter opp i en anseelig strøm har du antagelig dårlig laderegulering også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Båtmagasinet hadde vel en serie på akkurat dette temaet hvor de søkte etter alle mulige "feil"...Husker ikke igjen når det var.. Lagt til i etterkant1: Jo her fant jeg noe.. vet ikke om det er alt... Lagt til i etterkant2: Nei ser nå at den linken jeg prøvde med ikke vil... vel google baugpropell så kommer den opp.... Redigert 6.Oktober.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Her var det mye diskusjon omkring dette: Bildeserie av montering av baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 vel...etter å ha lest de andre trådene,så må konklusjonen være, vær fornøyd med det man har så lende det flytter båten, lager lyd og fungerer når man skrur det på.... og ikke henger seg opp.. Altså, ikke tukkle med det som fungerer :) men dere må gjerne komme med flere erfaringer.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Nå vet jeg ikke hvilken type baugpropell du har Eureka. Sleipner har kommet med en ny type propell som har fem eller seks blader og en anne bladfasong enn de firebladede de benyttet tidligere. Disse gir, etter de som har prøvd det forteller, mindre støy og mere kraft. Kanskje dette kan være en enklere vei til bedre prestasjoner. Jeg har planer om å bytte til ny type propell på vår SP55 neste gang båten skal på land. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Komodo har helt rett i sine betrakninger, som gjelder baugpropellens effektivitet. Når vannet strømmer inn i tunnelen over en skarp kant får en kontraksjon (innsnevret effektivt strømningsteverrsnitt) som innebærer økt strømningsmotstand og dårligere strømningsprofil inn på propellen. Det bør derfor være udiskutabelt at kanten bør være veldig godt avrundet. Det er også et annet forhold en bør ta i betraktning. Det er båtens motstand i vannet pga. hullet inntil baugpropelltunnelen. For hurtiggående båter er det viktig at dette profileres riktig, dvs. at bakre kant trekkes litt inn i hullet og gjerne med en godt avrundet vulst i fremkant. Gjort riktig ser dette også veldig stilig ut. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Sleipner har kommet med en ny type propell som har fem eller seks blader og en anne bladfasong enn de firebladede de benyttet tidligere. Antar du tenker på den typen som ble montert i den tråden jeg linket til: Slike blader har jo blitt svært vanlige på PC og bilradiator vifter. Enden på bladene er dratt ut i fartsretningen. Merkelig dette for på skewback propeller er bladene strukket imotsatt retning. I begge tilfeller er hensikten å redusere støy. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 men vil en slik propell ha lik effekt begge veier? mener å ha sett truster med to propeller... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Det finnesw to slags trøstere med to propeller. - De hvor propellene dreier i samme retning - De med kontraroterende propellere Det første er hydraulisk sett relativt meningsløst, om ikke direkte feil Det siste bør gi forbedret virkningsgrad (og kraft) sammenlignet med en propell (ref. VP duoprop) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Det første er hydraulisk sett relativt meningsløst, Hydraulisk sett ? Meningsløst ? Kanskje du skulle tilby dine engineering kunnskaper til Sleipners Side-Power avdeling. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Når vannet strømmer inn i tunnelen over en skarp kant får en kontraksjon (innsnevret effektivt strømningsteverrsnitt) som innebærer økt strømningsmotstand og dårligere strømningsprofil inn på propellen. Vi ser akkurat det samme problemet på sugestussen på store pumper. Setter man på en kon er det en del bedre, men aller best er det med en avrunding. I grove trekk er det trompet formen som er det beste, gjerne med rund tykk kant helt ute også. Innsugskontraksjonen gjør at vannet ikke klarer svingen rundt den skarpe kanten og man får turbulens/saktegående vann langs kantene. Dette igjen fører til høg hastighet inne i senteret på røret og kavitasjon oppstår lettere. Kort fortalt så vil pumpen oppfatte røret som mindre enn det er. Problemstillingen kan fint sammenlignes med baugpropeller. Noen som vet hvilke væskehastigheter vi snakker om på en normal baugpropell? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Må vel ha mye å si at åpningen på tunnelen blir veldig "oval" på enkelte båter. Skulle tro at avrunding av kantene har mindre betydning da. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Hydraulisk sett ? Meningsløst ? Kanskje du skulle tilby dine engineering kunnskaper til Sleipners Side-Power avdeling. Mine hydrauliske kunnskaper har jeg bidratt med på vesentlig større og mer kompliserte prosjekter enn baugpropellere, blant annet annet verdens største vannkraftmaskiner. Når det gjelder propellere opppstår skyvkraften når vannet beveges aksielt i forhold til propellen, dvs. i tunnellens retnig. I tillegg vil propellen uungåelig også sette vannet i rotasjon, hvilket er en uønsket tapseffekt. Når en har to kontraroterende propeller etter hverandre kan en også få utnyttet rotasjonen i vannet i propell nr to og vannet kommer ut uten rotasjon. En får da forbedret virkningsgrad og skyvkraft. Det er nettop dette prinsippet som utnyttes i VP's duoprop system. Du vil neppe finne duoprop fremdriftsdrev med propellere som roterer samme vei. Nettop fordi det er hydraulisk meningsløst og bare mer komplisert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 men vil en slik propell ha lik effekt begge veier? mener å ha sett truster med to propeller... Glemte dette spørsmålet i farta. Beklager! Jeg tror denne propellen virker bra begge veier, dersom den ellers er utformet mhp. begge strømningsretninger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg skjønner at du er proff på området Nils P, det gjør brått diskusjonen mer interessant Slike blader har jo blitt svært vanlige på PC og bilradiator vifter. Enden på bladene er dratt ut i fartsretningen. Merkelig dette for på skewback propeller er bladene strukket imotsatt retning. I begge tilfeller er hensikten å redusere støy. Har du noen kommentar til utformingen av de nye propellbladene til Sleipner? Jeg har disse på min truster. Det er en SP75 med to propeller. Jeg har imdlertid aldri filosofert over om de roterer hver sin vei samt effekten ved å reversere dreieretningen. Kanskje disse propellene egentlig bare er humbug og at det hadde vært bedre med symmetriske blader siden de skal ha samme virkningsgrad i begge rotasjonsretninger? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg har imdlertid aldri filosofert over om de roterer hver sin vei Det gjør de ikke. Det er kun twin propellere på SP75. IKKE kontraroterende, men du får lik skyvekraft i begge retninger og bedre skyvekraft i en liten tunnel på 180mm. Hele Sleipners midrange er twin prop. Det er først over SE170 24 Volt thrustere med 170 kg skyvekraft og oppover Sleipner bruker kontraroterende propellere. Og over SH240 240 kg skyvekraft på hydrauliske thrustere. Tunnel størrelse 250mm. Ifølge eksperten her er twin prop meningsløst. Ja jeg foretrekker her å stole mer på Sleipners engineering avd. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Antar du tenker på den typen som ble montert i den tråden jeg linket til Helt riktig Ingar. Kanskje disse propellene egentlig bare er humbug og at det hadde vært bedre med symmetriske blader siden de skal ha samme virkningsgrad i begge rotasjonsretninger? Jeg har ikke rukket å få egne erfaringer med den nye typen. Men flere jeg har snakket med som har montert disse på mindre SidePower-modeller (de med kun en propell) påstår at de gir redusert støy og bedre skyv. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 (redigert) Har du noen kommentar til utformingen av de nye propellbladene til Sleipner? Jeg har disse på min truster. Denne utformingen er hovedsakelig for å redusere støy. Det ble i sin tid innført på undervannsbåter og er siden blitt tatt i bruk på alle slags propeller, også vifter. Jeg tror de virker like bra i begge retninger, men har egentlig ikke noe belegg for å påstå det. Når det gjelder to propeller, bør det være hevet over hver tvil at kontraroterende er best hydraulisk. Men det er nok litt mer komlisert å lage, slik at de fleste leverandører lar dem rotere samme vei og tror at det er ok. Mulig de kan få mer skyv ut av det med samme tunneldiameter og motoreffekt, men jeg tviler litt på det. På båten min har jeg en QL-thtuster VP450. Den har en litt ukurant tunneldiameter (132 mm). Den gir bra skyv i forhold til diameteren, men jeg valgte den hovedsakelig fordi jeg er vannkraftingeniør og perfeksjonist. QL-serien inneholder også andre thrustere med to propeller, men de roterer, så vidt jeg vet, samme vei. Redigert 10.Oktober.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.