Jump to content

Tiltrekkingsmoment(Nm) av motoroljeplugg på Suzuki påhengs 60 atl


LM 605

Recommended Posts

Har noen det rette tiltrekkingsmomentet(Nm) av motoroljepluggen på en 60hk(ny mod.) Hadde tidligere Mercury som hadde en annen plugg hvor skralle m/ pipe var rett verktøy. Tok dette greit på "gefylen". Suzukien har en annen plugg med en medfølgende forh.vis kort unbrakonøkkel til formålet. Er litt usikker på hvor hardt jeg skal trekke denne til, inkl. ny aluminiumspakning som jo skal skiftes ved hvert oljeskift i følge manualen. Verkstedet bruker kun erfaring på slike jobber, men for amatører hadde det vært greit med rett Nm da jeg har en god momentnøkkel som lengter etter å brukes.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanlig å bruke moment på oljetappingspluggen, man strammer den såpass at det blir tett og at den ikke faller ut. Jeg bruker ofte litt Loctite 567F på gjengene for å være sikker.

 

Det er uansett vanlig med rundt 30nm dersom det brukes skiver som skal klemmes sammen, slik som kobber eller nylon skiver. På hekkagregater hvor det som regel brukes o-ringer er det vanlig å stramme med kun 4-5nm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...