KOB Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) Hvor er dette? Vi er øst for Kristiansand og vest for Oslo. Redigert 29.Desember.2004 av KOB (see edit history) Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Blanco Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Tenker vi er på Strøno i Os kommune. Ervikane friområdet. Det er helt korrekt. Tatt fra kaien i retning syd. Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Blanco Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Denne blir noe vanskeligere enn forrige, siden dette er et område mange drar forbi uten å besøke. Båten i bildet har mange oppdrag i området for et lite spisested i en vik til høyre i bildet. Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Divemaster Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 ........Båten i bildet har mange oppdrag i området for et lite spisested i en vik til høyre i bildet.Er det SS Loyal i bildet ?? Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) For meg som ikke følger denne tråden hver dag hadde det vært fint om det på en eller annen måte hadde vært en sammenheng mellom det svaret dere gir og det bilde dere svarer på. Hadde det vært mulig å organisere dette på en eller annen måte? F.eks. ved at det alltid limes inn bilde i svaret dere gir eller at det refereres til innlegg nr og hvem som har postet utfordringen? Jeg synes tråden er interessant å følge - ser at det er mange steder som må besøkes de kommende somrene Redigert 29.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Blanco Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Er det SS Loyal i bildet ?? det er nok det. Vakker skute. Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Divemaster Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Denne blir noe vanskeligere enn forrige, siden dette er et område mange drar forbi uten å besøke. Båten i bildet har mange oppdrag i området for et lite spisested i en vik til høyre i bildet. Vel med SS Loyal i bildet (var priviligert nok til å få lov til å leie henne en uke i 2002), så gjetter jeg på den sørlige delen av L Sotra, rundt Fuglaskjæret og Notholmen ... ren gjetting da det er mer enn 15 år siden jeg var den veien... Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Blanco Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Vel med SS Loyal i bildet (var priviligert nok til å få lov til å leie henne en uke i 2002), så gjetter jeg på den sørlige delen av L Sotra, rundt Fuglaskjæret og Notholmen ... ren gjetting da det er mer enn 15 år siden jeg var den veien... vi skal nok en del lengre sør. Det fjellet(retning øst) du ser i bakgrunnen er nok noe høyere enn de du ser så nærmt L. Sotra. Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
JanB Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 vi skal nok en del lengre sør. Det fjellet(retning øst) du ser i bakgrunnen er nok noe høyere enn de du ser så nærmt L. Sotra. Har ein mistanke om Loyal her er på tur i Bårdsundet, mellom Tysnesøya og Rekstern. Fjellet i bakgrunnen er vel i så tilfelle Tysnessåto. Kjem ikkje på kva serveringstaden heiter, men det er ein gamal gjestgjevar-/handelstad. Her driv eit par servering og overnatting, spesielt for tyskarar. Eller er eg heilt ute av kurs...? Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
KOB Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Jeg prøver meg på en til. Vi er i Norge, fortsatt på strekningen Oslo - Kristiansand. Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Blanco Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Har ein mistanke om Loyal her er på tur i Bårdsundet, mellom Tysnesøya og Rekstern. Fjellet i bakgrunnen er vel i så tilfelle Tysnessåto. Kjem ikkje på kva serveringstaden heiter, men det er ein gamal gjestgjevar-/handelstad. Her driv eit par servering og overnatting, spesielt for tyskarar. Eller er eg heilt ute av kurs...? Innertier. Serveringstedet heter Kubbervik. Du virker å være godt kjent. Hele beskrivelsen stemmer. Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 KOB: Jeg ser at ingen har prøvd seg på denne. Har de gått i vinterdvale montro ??? Jeg har igrunn flere alternativer, så vi får prøve med et skudd i vintermørket . Styrmannsholmen ved Portør ?? Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
GeirFrode Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Hvor er dette? Vi er øst for Kristiansand og vest for Oslo. Ser ikke noen som har prøvd seg på denne heller...Synes det ligner litt på Kragerø, men er langt fra sikker??? Link to post
KOB Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Ser ikke noen som har prøvd seg på denne heller... Synes det ligner litt på Kragerø, men er langt fra sikker??? Det stemmer det En ganske så overfylt Kragerø gjesehavn fram mot midten av juli 2004, like før sommerværet slo til. Aldri har vi tidligere opplevd så mange båter i Kragerø i første del av fellesferien, noe et kaldt og blåsete vær nok må ta mye av skylden for. Det var kanskje ikke like fristende for alle å ligge i uthavn da. Jeg begynte å lure på om det bare var jeg som syntes omgivelsene var karakteristiske, men det er godt å se at flere kjenner seg igjen. Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
KOB Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 KOB: Jeg ser at ingen har prøvd seg på denne. Har de gått i vinterdvale montro ??? Jeg har igrunn flere alternativer, så vi får prøve med et skudd i vintermørket . Styrmannsholmen ved Portør ??Det stemmer på en prikk Jeg trodde nok denne var litt i enkleste laget. Det er jo lett å legge sammen bildeinformasjonen og noe kunnskap om hvor jeg ferdes. Men siden det ble så stille begynte jeg å lure. Et herlig sted, som du ser. Vi ligger fortøyd på norsiden av den holmen bildet er tatt fra. Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 KOB.: Dette er også en av mine favoritter på Sørlandet. Utrolig mange fine plasser rundt på holmene der . Har ligget der i all slags vær. Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
GeirFrode Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Prøver en ny nøtt. Noen som kjenner igjen denne solnedgangen? Dette var en av de varmeste dagene vi hadde på hele turen. Bildet ble tatt sommerferien 2003. Var mange som satt på fjellet og så på den gangen. Dette tror jeg er en av de flotteste solnedgangene jeg har opplevd noen gang! Bildet er scannet og justert litt på lyset, for at det skal gå an å se noen kjennetegn. Så det er ikke sikkert stemningen kommer skikkelig frem her. Er litt dårlig kvalitet, men det går vel..... Link to post
GeirFrode Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Prøver en ny nøtt. Noen som kjenner igjen denne solnedgangen? Dette var en av de varmeste dagene vi hadde på hele turen. Bildet ble tatt sommerferien 2003. Var mange som satt på fjellet og så på den gangen. Dette tror jeg er en av de flotteste solnedgangene jeg har opplevd noen gang! Bildet er scannet og justert litt på lyset, for at det skal gå an å se noen kjennetegn. Så det er ikke sikkert stemningen kommer skikkelig frem her. Er litt dårlig kvalitet, men det går vel.....Hmmmmm.... Var denne vanskelig tro?? Kan si så mye at det er syd for Strømstad Trodde den lille varden på skjæret midt i bildet var ganske lett å kjenne igjen. Lar den ligge til i morgen nå. Link to post
Fenix Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Hmmmmm.... Var denne vanskelig tro?? Kan si så mye at det er syd for Strømstad Trodde den lille varden på skjæret midt i bildet var ganske lett å kjenne igjen. Lar den ligge til i morgen nå. Gluppøbassenget? Link to post
GeirFrode Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Gluppøbassenget?Nei... Må nok litt nordover. Link to post
Fenix Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Nei... Må nok litt nordover. Vanskelig. Jeg synes ikke jeg får dette til å stemme med noe sted jeg vet om mellom Strømstad og Gluppø. Kanskje du sitter oppe på Otterön og ser over mot Kløvskjær og videre utover....? Eller kanskje ikke.... Link to post
GeirFrode Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Vanskelig. Jeg synes ikke jeg får dette til å stemme med noe sted jeg vet om mellom Strømstad og Gluppø. Kanskje du sitter oppe på Otterön og ser over mot Kløvskjær og videre utover....? Jeg gir deg rett på den!! Godt resonnert. Det var nok ikke lett heller, med få kjennetgn i bildet. Men jeg måtte prøve, da det er omtrent umulig å sette fast noen her... Jeg sitter ikke på Otterøn, men på den lille holmen i sundet mellom Kløvskjær og Otterøn. (husker ikke hva den heter.) Dvs at det er Kløvskjær vi ser fra midten og mot venstre i bildet. Er alltid mange båter der, så jeg var ganske sikker på at det var noen som hadde vært der og kjente seg igjen.... Link to post
Fenix Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Jeg sitter ikke på Otterøn, men på den lille holmen i sundet mellom Kløvskjær og Otterøn. (husker ikke hva den heter.) Dvs at det er Kløvskjær vi ser fra midten og mot venstre i bildet. Er alltid mange båter der, så jeg var ganske sikker på at det var noen som hadde vært der og kjente seg igjen.... Såvidt jeg husker heter den Kirkegårdsholmen. Litt pussig navn (hvis jeg husker riktig, altså...), siden den knapt er egnet som gravplass. Jeg lurte litt på om det var der du var, men trodde ikke den var så høy at du fikk det perspektivet. Link to post
GeirFrode Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Såvidt jeg husker heter den Kirkegårdsholmen. Litt pussig navn (hvis jeg husker riktig, altså...), siden den knapt er egnet som gravplass. Jeg lurte litt på om det var der du var, men trodde ikke den var så høy at du fikk det perspektivet.Er det Kirkegårdsholmen den heter da? Trodde den lå litt på utsiden et eller annet sted På den holmen skal det vel være spor etter noen slags gravrøyser e.l... Er slett ikke sikker altså. Men holmen er faktisk ganske høy den. Har flott utsikt på toppen der. Sjekket med boken "3 veckor i Bohuslen", men navnet står ikke der heller. Oppdaget at det beitet noen geiter eller lignende dyr i bratthenget på Otterøn sist vi var der. De klatret nesten rett opp fjellveggen mot sundet der vi lå. Helt rått å se på hvor gode de var. De hadde lange "krøllete" horn. Var slett ikke vanlige geiter, men lignet litt utenom akkurat hornene. Noen andre som har sett dem og vet hva slags dyr det er? Sommeren 2002 lå vi også på samme stedet, og da red vi av en liten storm inni bukten der. Det blåste så hardt at jeg klarte nesten ikke å gå opp på toppen og stå der En seiler hadde målt 22-23 m/s i kastene! Heldigvis løyet vinden ganske fort utover dagen. Dette er en plass jeg gjerne kommer tilbake til.. Link to post
Fenix Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Er det Kirkegårdsholmen den heter da? Trodde den lå litt på utsiden et eller annet sted På den holmen skal det vel være spor etter noen slags gravrøyser e.l... Er slett ikke sikker altså. Men holmen er faktisk ganske høy den. Har flott utsikt på toppen der. Sjekket med boken "3 veckor i Bohuslen", men navnet står ikke der heller. Svenskekartene ligger i båten, men jeg gjorde et Google-søk: "Sundet mellan Klövskär och Otterön var en hamn för mindre skepp och skutor. En kompassros är inhuggen i berget på en hög och väl vald utkiksplats. Sådana finns i alla de gamla hamnarna. De var ett hjälpmedel för sjöfarare men också för lotsarna, som snabbt måste ta ut riktningen när de siktat ett skepp. I äldre tid var det kapplöpning. Den som nådde fram först fick jobbet. Linnélärljungen Pehr Kalm fick av ortsborna höra att kompassrosorna nog knackats in av Sankt Olof. Deras ursprung hade alltså fallit i glömska redan på 1700-talet. I sundet ligger Kyrkogårdsholmen, och innanför den på Otterön finns enligt traditionen en gammal begravningsplats, Kyrkogårdssand. Där kunde sjömännen jorda dem som avlidit under resan eller omkommit vid skeppsbrott." Mer her. Ifølge dette nettstedet ligger Kyrkogårdsön, som du kanskje tenker på, litt lenger sør, på vei inn mot Fjällbacka. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn