Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

I forbindelse med krigens start, senket myndighetene enkelte skip for at ikke okkupasjons-styrkene skulle overta dem til krigs-tjeneste.

Mener å huske fra historietimene at der utenfor Horten, Drammensfjorden, samt utløpet av Oslofjorden ble senket en del skip.

Dette blir helt vill gjetting, men holder en knapp på en av disse tre "omtrentlige" gjetningene ?

:nonod:

Skal komme med et lite hint: April 1940

<{POST_SNAPBACK}>

Nja. Panserskipet "KNM Eidsvold" som sees til høyre i billedet ble vel senket i aprildagene i 1940?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei, det er nok feil igjen.  :smiley: Nytt stikkord: Blücher

<{POST_SNAPBACK}>

Blucher? Båten vi ser er IKKE Blycher, men kanskje et av følgeskipene som ble liggende i området rundt Rauer. Er det Rauer på Østfoldkysten vi snakker om?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei, det er nok feil igjen.  :smiley: Nytt stikkord: Blücher

<{POST_SNAPBACK}>

Første norske båt som ble senket ? Het den Pol ? eller noe sånt ?

Lagt til: Har goglet litt. Den jeg tenker på heter Pol III.

Lagt til igjen: Gutten i forgrunnen sitter i shorts. Ikke passende antrekk for Oslofjorden en natt i april. (rett fra senga til livbåt ?)

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)

Første norske båt som ble senket ? Het den Pol ? eller noe sånt ?

Lagt til: Har goglet litt. Den jeg tenker på heter Pol III.

Lagt til igjen: Gutten i forgrunnen sitter i shorts. Ikke passende antrekk for Oslofjorden en natt i april. (rett fra senga til livbåt ?)

Gerhard

Now we are talking!

Du er veldig nære Gerhard. Hvis du forfølger dette sporet videre tror jeg du klarer det :smiley:

Redigert av Lasse (see edit history)

Pol III ble skutt i brann natt til 9. april - ikke mye tegn til brann på dette bildet, ei heller april natt....

Det var en tysk torpedobåt som het Albatross som skjøt Pol III i brann, men vi kommer vel ikke lenger av den grunn......

Jo da goggen. Du er så nære som det går an å komme. Hvis du ser på begge bildene jeg har lagt ut, og tenker på hva som skjedde en stund etter episoden med POl III er du i mål. :smiley:

Redigert av Lasse (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...