bliss X Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Skal komme med et lite hint: April 1940 Link to post
mavi Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Kan det være utenfor Lillesand? Vet det ble senket minst et skip der 9 april. Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Link to post
Verrie Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 I forbindelse med krigens start, senket myndighetene enkelte skip for at ikke okkupasjons-styrkene skulle overta dem til krigs-tjeneste. Mener å huske fra historietimene at der utenfor Horten, Drammensfjorden, samt utløpet av Oslofjorden ble senket en del skip. Dette blir helt vill gjetting, men holder en knapp på en av disse tre "omtrentlige" gjetningene ? Link to post
REM Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Skal komme med et lite hint: April 1940 <{POST_SNAPBACK}> Nja. Panserskipet "KNM Eidsvold" som sees til høyre i billedet ble vel senket i aprildagene i 1940? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Nei, det er nok feil igjen. Nytt stikkord: Blücher Link to post
Whistler Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Nei, det er nok feil igjen. Nytt stikkord: Blücher <{POST_SNAPBACK}> Drøbaksundet Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Nei, det er ikke i drøbaksundet Link to post
REM Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Nei, det er nok feil igjen. Nytt stikkord: Blücher <{POST_SNAPBACK}> Blucher? Båten vi ser er IKKE Blycher, men kanskje et av følgeskipene som ble liggende i området rundt Rauer. Er det Rauer på Østfoldkysten vi snakker om? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Nei, det er ikke Rauer, men du er på sporet her. Link to post
Gerhard Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Nei, det er nok feil igjen. Nytt stikkord: Blücher <{POST_SNAPBACK}> Første norske båt som ble senket ? Het den Pol ? eller noe sånt ?Lagt til: Har goglet litt. Den jeg tenker på heter Pol III. Lagt til igjen: Gutten i forgrunnen sitter i shorts. Ikke passende antrekk for Oslofjorden en natt i april. (rett fra senga til livbåt ?) Gerhard Redigert 11.Februar.2005 av Gerhard (see edit history) Link to post
GeirFrode Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Utenfor Bolærne???? Link to post
Krapyl Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Et eller annet oppe i tenkekassa kommer nå og da opp med en sunken jager på Østfoldkysten som ble flyttet til dypere vann på 60 eller 70 tallet. Nei, denne flyttes til "for vrien" hylla. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Første norske båt som ble senket ? Het den Pol ? eller noe sånt ? Lagt til: Har goglet litt. Den jeg tenker på heter Pol III. Lagt til igjen: Gutten i forgrunnen sitter i shorts. Ikke passende antrekk for Oslofjorden en natt i april. (rett fra senga til livbåt ?) Gerhard Now we are talking!Du er veldig nære Gerhard. Hvis du forfølger dette sporet videre tror jeg du klarer det Redigert 11.Februar.2005 av Lasse (see edit history) Link to post
Krapyl Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Det kan ikke være Pol III. Det var jo en ombygd hvalbåt. Hva har dette skipet med Pol III å gjøre. Kan det være Emden? Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gerhard Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Now we are talking! Du er veldig nære Gerhard. Hvis du forfølger dette sporet videre tror jeg du klarer det <{POST_SNAPBACK}> Jeg har allerede benyttet alle mine kunnskaper på området. Etter Blucher senket Pol 3, ble det så vidt jeg vet ikke senket flere båter (i dette området) før Blucher selv ble senket. Gerhard Link to post
goggen Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Pol III ble skutt i brann natt til 9. april - ikke mye tegn til brann på dette bildet, ei heller april natt.... Det var en tysk torpedobåt som het Albatross som skjøt Pol III i brann, men vi kommer vel ikke lenger av den grunn...... Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
goggen Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 I følge denne siden sank heller ikke POL III etter å ha blitt skutt i brann: http://www.warsailors.com/homefleet/shipsp.html Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
bliss X Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Pol III ble skutt i brann natt til 9. april - ikke mye tegn til brann på dette bildet, ei heller april natt.... Det var en tysk torpedobåt som het Albatross som skjøt Pol III i brann, men vi kommer vel ikke lenger av den grunn...... Jo da goggen. Du er så nære som det går an å komme. Hvis du ser på begge bildene jeg har lagt ut, og tenker på hva som skjedde en stund etter episoden med POl III er du i mål. Redigert 11.Februar.2005 av Lasse (see edit history) Link to post
Krapyl Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Pol III. Albatross. Grunnstøting. Søndre Søster. Forlis. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Pol III. Albatross. Grunnstøting. Søndre Søster. Forlis. Dommeren kan ikke godta svaret i forhold oppgaven. Vi må ha et mer utfyllende svar. Link to post
Krapyl Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Det jeg mener er at etterat Albatross hadde skyti på Pol III så gikk den på et skjær ved Søndre Søster og sakk. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
goggen Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Aha - vi snakker altså om Torpedoskipet Albatross som ligger utenfor Hvaler: http://www.dykkesiden.com/vrak/visVrak.php?vrakid=19 Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Krapyl Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 http://www.dykkesiden.com/vrak/visVrak.php?vrakid=19 Så det så! Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Det jeg mener er at etterat Albatross hadde skyti på Pol III så gikk den på et skjær ved Søndre Søster og sakk. Men hva med det første bildet? Riktignok finnes det mange gærninger i Østfold, men de færreste seiler vel rundt i bare shorts 10. april Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn