Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Hei igjen.

Da får jeg vel komme med et gammelt bilde i svart/hvit jeg også. Hvor er dette (enkelt), men når sånn cirka er bildet tatt?

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det fra Horten rem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp.

Det er fra Horten indre havn, og bildet er tatt i 1908

<{POST_SNAPBACK}>

Horten indre havn fra 1908 er riktig ja. Til høyre ser vi Panserskipet Eidsvoll som forøvrig ble senket i aprildagene 1940 sammen med søsterskipet "Norge".

Noen som vet hvor de ble senket?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Stemmer W-945 Begge ble senket under kampene i Narvik. Sakser omtale fra WEB-sidene til Lofoten Krigsminnemuseum: http://www.lofotenkrigmus.no/april.htm

Planen var usedvanlig dristig og forutsatte at man måtte unngå den britiske marinen. Utenfor Lofoten gikk 10 tyske krigsskip "Zerstörere" (destroyere) inn vestfjorden og fortsatte mot Narvik i snødrevet. De har maleriske navn som "Georg Thiele", "Wolfgang Zenker", "Hermann Künne" osv. Oppkalt etter sersjanter som hadde gjort seg bemerket under 1.v.krig. De hadde en enorm motorkapasitet på ca. 70-80 000 hk og med toppfart nær 40 knopp.

Det første døgnet går mye etter planen. De norske panserskipene Eidsvold og Norge blir begge senket. Eidsvold eksploderer med en forferdelig brak i innløpet til Narvik og omtrent samtlige omkommer. Norge makter å kjempe 20 min. inne på havna før også det blir senket og 101 omkommer. Men tyskerne var ikke lenge herrer i Ofotfjorden. Tidlig om morgenen 10. april går engelske flåtestyrker inn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Stemmer W-945 Begge ble senket under kampene i Narvik.

<{POST_SNAPBACK}>

Som barnefødt i Narvik burde jeg jo tatt denne. og jeg tenkte faktisk tanken. Men selv om jeg skimter det som kan være "Bolaget" med malmkaia i høyre billedkant så skjønner jeg ikke hva det er vi skimter ytterst i bildet. Det ser ut som en øy, men det finnes ingen øy der, hvis det er Narvik.

Har dobbeltsjekket hukommelsen min mot kart, siden det er maaaange år siden jeg flyttet derfra.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Som barnefødt i Narvik burde jeg jo tatt denne. og jeg tenkte faktisk tanken. Men selv om jeg skimter det som kan være "Bolaget" med malmkaia i høyre billedkant så skjønner jeg ikke hva det er vi skimter ytterst i bildet. Det ser ut som en øy, men det finnes ingen øy der, hvis det er Narvik.

Har dobbeltsjekket hukommelsen min mot kart, siden det er maaaange år siden jeg flyttet derfra.

<{POST_SNAPBACK}>

Du erindrer antageligvis riktig KOB. Bildet er tatt fra Horten indre havn, omlag der Båtplassentreffet til sommeren skal gå av stabelen.

Mon tro om det er det forestående Båtplassentreffet omlag 100 år fram i tid de flagger for? Neppe, selv om etterettningene skal ha vært svært gode på den tiden. :wink:

ad. planlegging:

Du erindrer antageligvis riktig KOB. Bildet er tatt fra Horten indre havn, omlag der Båtplassentreffet til sommeren skal gå av stabelen.

Mon tro om det er det forestående Båtplassentreffet omlag 100 år fram i tid de flagger for? Neppe, selv om etterettningene skal ha vært svært gode på den tiden. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ser at jeg overså en dilaog i innleggene over. Du har jo tidligere bekreftet at det var Horten i 1908. Da var Norge og Eidvoll topp moderne skip. W-945 svarte på hvor de var senket, og svaret er riktig - Narvik, 9. april 1940. Da var skipene forlengst utdatert.

Indre havn i Narvik er forøvirg en skipskirkegård.

Og - fortsatt er bildet ikke ulikt Narvik havn, om enn en del trangere og som sagt med en øy som ikke er der. :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Lars

Jeg tippet slutten av 30 tallet

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig, men hva er det i bildet som sier dette? Se på siden av Fred. Olsen-båten, den lyse midt i bildet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser ikke noe spesielt der som sier meg noe

<{POST_SNAPBACK}>

Bildet et tatt etter at krigen brøt ut i Europa, før Norge kom med. Båten har fått påmalt nøytralitetsmerke på siden!

Lars H.

Bilde

Riktig, men hva er det i bildet som sier dette? Se på siden av Fred. Olsen-båten, den lyse midt i bildet.

Den har malt de Norske Fargene (rødt-hvitt-og-blått) malt på skutesiden - rett under brua. Altså er tidspunktet like før 2. verdenskrigens utbrudd? Eller før krigen kom til Norge?

Æsj! Du kom meg i forkjøpet, Lars! :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Bravo Walter! Artig med litt skipsfartshistorie? Har en tråd gående på shipforum.net også!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Bilde

Noen som kjenner seg igjen her?

ad. planlegging:

er det sætre?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok min hjemmehavn Sætre. Beliggende på et av de mest besøkte og vakreste stedene i Vestfjorden. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer kara, Sætre er riktig. Kan også si meg enig i at Sætre er av de vakreste stedene på fjorden.

Fant forøvrig bildet på hjemmesia til Sætre Båtforening

ad. planlegging:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...