Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Stort sett hele båten er bygget om. Det er omtrent bare skroget igjen. Vannjet er ikke noe for svenske usubsidierte ruter så den har fått propelldrift og mindre motorer. Innredningen er bygget om.

Men jeg regnet kanskje med at noen fra Vestlandet hadde tatt den der.

"Kostersund" kommer også fra Norge. Det er gamle "Biskopsbussen". I tillegg er "Kostervåg" bygget i Norge hvor den har vært i vinter for å få nye motorer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Denne tror jeg kanskje jeg husker fra et barndomsbesøk til Bergen cirka 1970. I rute mellom Bergen og Stavanger?

Hei.

Du husker helt riktig. Dette er Vingtor som gikk i rute mellom Stavanger og Bergen 1960 - 1975. Den gikk sin første tur 15. juni 1960 og var den første hydrofoil i rutetrafikk i verden! 1. juni 1961 kom søsterskipet Sleipner etter.

Bilde

Reiste selv med Vingtor til Bergen da jeg skulle mønstre på hurtigruten Sanct Svithun på 60-tallet. Det gikk fort unna, 34knop! Men det ristet noe aldeles forferdelig. Mer om disse båtene på hjemmesiden til Eirik Fylkesnes

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bildet i innlegg 47 er lenger nordover enn Tromsø.

At det er en by - ser man jo også. Faktisk verdens nordligste by....

Og da burde svaret være åpenbart - også for søringer!

Jeg regner med at neste bilde er helt umulig for søringer..... Men man altså nordgående hurtigrute "Nordkapp" ankomme en av anløpsstedene etter Nordkapp -

med fjellformasjonen "Finnkirka" i bakgrunnen.

Hvor i Finnmark kan dette være?

Bilde

Redigert av jma001 (see edit history)

Jeg regner med at neste bilde er helt umulig for søringer..... Men man altså nordgående hurtigrute  "Nordkapp" ankomme en av anløpsstedene  etter Nordkapp -

med fjellformasjonen "Finnkirka" i bakgrunnen.

Hvor i Finnmark kan dette være?

Den skulle vel være rimelig enkel? - Kjøllefjord!

Men hvor er dette, også et av hurtigrutens annløp i Finnmark.

Bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H er en bereist, erfaren og voksen "sjøulk" og

visste selvsagt at stedet må være Kjøllefjord, som er riktig svar.

Jeg tipper Lars viser oss et gammelt bilde fra en av hurtiganløpsstedene i Finnmark -

f.eks. Båtsfjord,

men det er jeg langtifra sikker på da - jeg aldri har vært i Båtsfjord????

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...