Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Ligger Berlevåg lengre øst? Kan det være der, Vardø eller Vadsø?   :wink:

Siden du spør så pent, - ja, det er ett av dem, Vadsø. Bildet er tatt sommeren -61.

Og her er kartet fra Nordkapp til russegrensen med mange kjente hurtigruta anløpssteder.

Bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom eg ikkje hugsar feil, gjekk hydrofoilen "Tyrving" nokre år i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger, etter at dei to første ("Vingtor" og "Sleipner") var erstatta av westamaranar med same namn. Etter kvart blei "Tyrving" erstatta av "Draupner", men gjekk ei tid som reservebåt.

Namna på flaggrute-båtane er framleis dei same på dagens katamaranar, - bortsett frå "Sleipner", som jo fekk ein ulukkeleg skjebne.

Artige å sjå bildene av desse båtane igjen, Lars H.

Elles var det fleire mindre hydrofoilar. HSD hadde vel både "Teisten" og "Tjelden", og i Ryfylke gjekk "Ekspress"(?).

Redigert av janb (see edit history)

Hvor tror du dette er i Lofoten?

<{POST_SNAPBACK}>

Slik ser hurtigruta ut når det er storm, før den treffer innløpet til stedet/havna/fiskeværet,

som jeg er ute etter..

Bilde

og slik fortoner det seg for fiskeren, som også er på vei inn..

Bilde

Hva heter dette stedet/ fiskeværet i Lofoten:

Bilde

I hamneinnløpet langt der ute ser du fiskerkona, som engstelig står og speider etter mannen sin ute på havet.

På nærmere hold ser ho sånn ut:

Bilde

Hva heter dette stedet/ fiskeværet i Lofoten

Redigert av jma001 (see edit history)

JA, DETTE ER SELVSAGT SVOLVÆR- (det 3. bildet er tatt fra webkamera i dag )

Slik ser hurtigruta ut når det er storm, før den treffer innløpet til stedet/havna/fiskeværet,

som jeg er ute etter..

Bilde

og slik fortoner det seg for fiskeren, som også er på vei inn..

Bilde

Hva heter dette stedet/ fiskeværet i Lofoten:

Bilde

I hamneinnløpet langt der ute ser du fiskerkona, som engstelig står og speider etter mannen sin ute på havet.

På nærmere hold ser ho sånn ut:

Bilde

Hva heter dette stedet/ fiskeværet i Lofoten

<{POST_SNAPBACK}>

Langs vår vakre kyst i Nord-Norge  - ikke langt sør for Lødingen - ser man dette fjellpartiet ute i havet.

Hva ser vi her?

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Mens du lurer på hva som befinner seg langt ute i havet der ute- kan jeg vise to bilder fra

en av de mange perlene, som befinner seg der ute.............

Hva heter fjellområdet der ute? og

Hva heter stedet/fiskerlandsbyen på bildet under?

Bilde

Bilde

Hei jma001.

Nå drar jeg på helgetur, så nå må du nok vente litt med svar på dine uutømmelige gåter på "hvor er dette". Det ser jo ikke ut til at det er så mange andre som svarer deg. Men for all del, - bare fortsett med dine vakre bilder fra det høye nord.

Hilsen vestlendingen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mens du lurer på hva som befinner seg langt ute i havet der ute- kan jeg vise to bilder fra

en av de mange perlene,  som befinner seg der ute.............

Hva heter fjellområdet der ute? og

Hva heter stedet/fiskerlandsbyen på bildet under?

Hei jma001!

Du verden så mange flotte bilder du har. Jeg sitter nok ikke 'pal' foran pc'en hele tiden, men er nå innom av og til... Imponerende fine bilder :yesnod:

Det er Lofot-veggen du har bildet av, langt der ute i havet, og så er det fiskeværet Nusfjord som er idyllen på det nederste bildet! :yesnod:

Lofoten er vakker,- ikke sant?! :seeya:

Hvor kommer du i fra selv, jma001?

God 'gutte'tur,- Lars H. :sailing:

Redigert av Baltic (see edit history)

Det øverste bildet er vel fra Akkerhaugen i Nordsjø på andre siden av campingplassen, og det neste bildet er vel litt lenger syd i Nordsjø fra Nordsjø golfbane på vestsiden av fjorden.

Mens det nederste er vel fra samme sted som det øverste men på en annen årstid som viser hvor idyllisk det er her.

Redigert av firefighter (see edit history)

Jeg er forholdsvis godt kjent i Lofoten, men mest fra bilvei    :wink:

Jeg bodde i Lofoten i mine første 19 år, så 7 år 'borte' (Oslo), så nye 7 år hjemme i Lofoten før jeg/vi  atter flyttet 'bort' tilbake til området jeg nå bor (Oslo-området).

Du har fullstendig rett, Norge har utrolig mange flotte naturperler og Nord-Norge er absolutt intet unntak i så måte   :wink:  Naturen, lyset og været kan være overveldende, på både godt og vondt.

Jeg er veldig glad i landsdelen og aller mest i Lofoten (ikke så unaturlig da jeg er derfra).

<{POST_SNAPBACK}>

Eg e - som du forstår - ækte nordlending og bor i Tromsø "Ishavsbyen".

Båt har eg og - en SUN 33 - som bl.a. tar oss til Lofoten hvert år.

Ja, det e nok ikke så mange søringa som har kjennskap til landet sitt langt oppe mot nord.

Men vakkert kan alle jo se at det e. Det ser nok søringan og..... :drink:

Fra denne vakre fjorden - lenger sørover i landet - kommer mormor fra..

Ser man hvor dette er?

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...