Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

"Den store gressletta vi finner midt på Langøyene i dag er hovedstadens gamle søppelfylling. Rundt år 1900 hadde storbyen Kristiania behov for ny søppelplass, og i 1902 kjøpte byen de to øyene med tanke på å bruke sundet mellom øyene til dette. Det ble senket gamle skipsvrak i begge ender av sundet og lagt ut lenser for å demme opp mellom øyene, og fra 1904 til 1948 var stedet søppelplass. I 1908 tok man plassen i bruk for fullt: Lasteprammer med bunnluker til å åpne gikk i skytteltrafikk fra byen, med opptil 70 tonn avfall ombord. På øyene jobbet 30 mann med trillebår og spade for å spre søpla.

I 1922 anla man en stor kranbane på hver side av sundet, med wire og stor grabb mellom. Den kunne losse og spre tre tonn av gangen. Dagens snorrette gangvei fra ferjekaia til stranda ligger på en av kranbanene. Det var opprinnelig meningen å legge ned søppelplassen i 1940, men på grunn av okkupasjonen ble driften først avviklet og fyllinga først tildekket noen år etter krigen. I dag er det fortsatt mulig å finne rester av «gammeldags» søppel på stranda øst på øya." Ref. Wikipedia

Artig lesning for de som ikke var klar over dette :-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Er dette godkjent flaggføring ? :giggle:

Det er godkjent av meg personlig :-)

Som regel, har jeg en god del bjerkeris i tillegg til 10-12 flagg. (Dama, sier at det er forskjell på bjerkeris og TRÆR.... hmm... er litt bra, er mye enda bedre synes nå jeg)

2012-05-17-137_(large).jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Bastøya er for langt nord...

Dundun:Er det på langøyene?

:thumbsup: Så ikke at riktig svar hadde kommet :giggle:

Hvilke Langøyer er det snakk om her? Hvis Bastøya er for langt nord, så er det i mine øyne ikke Langøyene i indre Oslofjord ihvertfall. :confused: Men jeg vet det er flere øyer med samme navn. Greit å få oppklart dette?

Hmm, motivet på mitt bilde ligger mye lengre syd enn både Langøyene i Oslos havnebasseng og Bastøy utenfor Horten. Motivet er fra Sørlandet, men hvor??

Litt usikker på hva du definerer som Sørlandet, men for meg så det veldig Mølen i Brunlanes/Larvik ut. Jomfruland har kanskje litt samme terreng?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Litt usikker på hva du definerer som Sørlandet, men for meg så det veldig Mølen i Brunlanes/Larvik ut. Jomfruland har kanskje litt samme terreng?

Ser ikke flatt nok ut til å være Jomfruland, ville heller tippet Stråholmen, men ingen av delene er sørlandet, forsåvidt. Sørlandet starter vel ca. ved Gjernestangen syd for Portør.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...