Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Er det Sunnåsbatteriet i stokke.

Forøvrig bestrider jeg dinne påstander om at de kunne skyte halveis til Danmark . I såfall er vi ved Kristiansand. I min tid i Kystartilleriet, lærte jeg om de kanonene som sto der rundt K.sand. Og på ekserserplassen på Odderøya sto det En patron med prosjektil som var over 2 meter høy. Prosjektilene var numerert for de dro med seg en anselig mengde stål når kanonene ble avfyrt. Det sto en tilsvarende kanon i Danmark og det manglet vistnok bare 50 meter på å overlappe hverandre.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Nei, sjøl er jeg trønder. Men jeg er av den oppfatning at Nordland er verdens vakreste fylke. Og nå har båten flyttet dit. Sjøl flytter jeg etter om noen måneder. Og i sommer står nordre Norland og Sør-Troms på ferieplanen. Som jeg håper å få til å gå i boks, hvis været og logistikken klaffer. Ny hjemmehavn blir i Salten fra høsten av. Jeg flytter inn i båten for å jobbe noen år i Bodø.

<{POST_SNAPBACK}>

Da er det vel kanskje mulighet for å støte borti "rattata" i Svolvær, Henningsvær eller deromkring

i sommer? :flag:

Er det Sunnåsbatteriet i stokke.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst ja. :yesnod:

Det er Sundåsen på grensen mellom Stokke og Sandefjord.

På en modell på museet på Akershus er det anskueliggjort hvor lang rekkevidde batteriene på Håøya og Sundåsen hadde. Hvorvidt det er geometrisk halveis kanskje kan diskuteres, men det er ganske langt nedover i Skagerrak.

Det sto to kanoner på Sundåsen som på slutten av 40-tallet ble flyttet til Nordnorge en eller en annen plass.

Eierskapet til Sundåsen skal overføres til Stokke kommune, men forsvarsministeren har funnet ut at hun skal ha betalt for noe innbyggerne har betalt over skatteseddelen for lenge siden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Javisst ja. :yesnod:

Det er Sundåsen på grensen mellom Stokke og Sandefjord.

På en modell på museet på Akershus er det anskueliggjort hvor lang rekkevidde batteriene på Håøya og Sundåsen hadde. Hvorvidt det er geometrisk halveis kanskje kan diskuteres, men det er ganske langt nedover i Skagerrak.

<{POST_SNAPBACK}>

hur stora var dessa kanoner 40-50cm ?

S/Y Gunga Din

Ble kanonstillingene på Vardås bygget for å skyte på svenskene da ? Det tviler jeg på. På nedsiden av stillingen på bildet kan restene av en påbegynt stilling sees også. For de lokalkjente i krysset,til venstre Hr, Borsheim og rett opp til Vardås toppen.

Forresten så er 4 mannsboligene på høyre side når du kommer fra Nøtterøy Vaskeri mot Torød restene av brakkene til de tyske soldatene. Den lange lave bygningen er ganske intakt. Dette er i krysset hvor du tar ned til Vardås. Restene av fangeleieren ved Bergan er revet,idag står det en enebolig der og litt lenger bortenfor er Vaskeriet. Kan fremdeles huske bygningene som Nøtterøy Vaskeri holdt til i,det var de gamle fangebrakkene og vakthuset. Nå er alt borte.

På Nøtterøy finnes etterkommere etter fangene i denne leiren-ikke alle ble sendt hjem.

For de krigshistorisk interesserte så finnes det også rester av ammunisjon lager med skyttergraver støpt i betong på Barneskjær. Det vil jeg anta var MG stillinger som beskyttelse for tyske vaktbåter som holdt til på køllabrygga til Otto Andreassen(rett ovenfor Fjærholmen). I dag ligger det en fyllestasjon for bensin og diesel der,Mr. Consult tror jeg han kaller seg han som driver den.

Faktisk husker jeg køllabrygga hvor de sjauet køll og koks på lastebiler for å kjøre ut til kundene.

Om 10-20 år antar jeg at jeg husker enda mere :lol:

Nei, sjøl er jeg trønder. Men jeg er av den oppfatning at Nordland er verdens vakreste fylke. Og nå har båten flyttet dit. Sjøl flytter jeg etter om noen måneder. Og i sommer står nordre Norland og Sør-Troms på ferieplanen. Som jeg håper å få til å gå i boks, hvis været og logistikken klaffer. Ny hjemmehavn blir i Salten fra høsten av. Jeg flytter inn i båten for å jobbe noen år i Bodø.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er herfra:

Det ble vel for lett?

Bilde

I 30 knop på vei til Svolvær.

Mon tro om Lofoten værmessig blir like gjestfri, som i fjor?

<{POST_SNAPBACK}>

"Midt mellom" på dette bildet er der rigget til enorm scene og annen infrastruktur til

Mandelakonserten, som starter i morgen....

Og plassen du ser heter ikke Tromsø, MEN.....?

Bilde

Dersom du vet navnet på plassen skal du få denne rosa?

Bilde

Kanonfundamentet på blidet er fra 1941, og det bar en av Europas største kanoner som kunne skyte halvveis til Danmark som jeg forøvrig står vendt mot.

Så hvilke andre fort hadde vi?

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, Europas og faktisk verdens største landbaserte skyts befinner seg på Trondenes utenfor Harstad. Av totalt 4 kanoner (tror jeg) som tyskerne satt opp under krigen står bare en kanon tilbake. Denne er imidlertid et meget imponerende syn og er vel verdt et besøk hvis man skulle være i harstadområdet. Kanonene ble sist avfyrt en gang på 50-tallet. Det sies at granaten sliter omlag 30 kg materiale av kanonrøret for hvert skudd. Husker ikke kaliberet i farta, men en voksen man kan krabbe gjennom røret.

Halvegs til Danmark? Ja kanskje. Da vil vel granaten havne ned i bergensområde et sted? :wink:

Redigert etterskrift:

Tyskerne anla en rekke kystfort langs norskekysten under krigen. Russiske krigsfanger ble benyttet til å bygge 300 festninger med i alt 1100 kanoner.

Bare på Trondenes omkom 800 russiske krigsfanger under byggingen. Hvor mange som omkom totalt vites ikke, men en kan jo gjøre seg sine tanker.........

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...