Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Er det min tur med ny "gåte" nå?

Hvor ligger Trudelutt på dette bildet?

bilde

Trudelutt ligger där norska motståndrölelsen hade en radiostation under andra världskriget om jag inte tar fel. Det finns även en 7 km lång landsväg som aldrig tagits i bruk.

Eller har jag helt fel?

Det med at den norske motstandsbevegelsen skulle ha hatt en radiostasjon her, var helt nytt for meg, men svært interessant. Har du noe mer om det?

Det du sier om den ubrukte veien, stemmer nok. Den ble en gang bygget som nødsarbeid og var ment som bilvei. Men det har aldri kjørt en bil på den.

Nå består dekket av mykt gress som på en plen!

hvor_12b.jpg

Her et oversiktsbilde over havnen.

hvor_12c.jpg

For flere bilder og mer om stedet, kan en klikke på noe jeg har på min hjemmeside om stedet her.

Her bodde det den gang vi var der en kar som har skrevet en meget spennende bok om stedet jeg kjøpte av ham. Vil du lese om Kalvön utenfor Havstensund

(som da er stedet vi skal frem til) i seilskutetiden, kan du klikke her for å lese litt fra Kalvö boern Reiners Sörenson's bok Skeppsbrott.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

bilde

Hvor står dette fyret?

Astorreglen gjelder her!

(Dvs at dersom du bor eller har båten innenfor en radius på en landmil fra objektet bør du ikke delta.)

Drar denne opp igjen. Burde ikke være vanskelig.....

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det skall vara det stora röda magasinet (tror jsg) till höger om bryggan sett inifrån som användes av norska motståndsrölelsen.

Jag skall titta i några böcker som ligger i båten om mera fakta.

Har du boken med historien om de flesta öar och samhällen längs bohuskusten? Om inte skall jag försöka skaffa en till dig om det går att få fatt i en.

Har du boken med historien om de flesta öar och samhällen längs bohuskusten? Om inte skall jag försöka skaffa en till dig om det går att få fatt i en.

Nei, den boken skulle jeg nok gjerne hatt. Jeg har jo etter hvert vært innom de fleste småstedene mellom Strömstad og Göteborg, og har forsøkt å få vite mer om stedene. Selve gjestehavnene er ikke så interessante, med historien til stedene fra den gang det var liv og røre med fiske og levende samfunn. Og litt vet jeg nok etter hvert. At det var hektisk aktivitet på Saltö NW for Lysekil en gang med flere sjenkesteder på den lille øyen/holmen, er jo litt artig å tenke på. Så kan du skaffe en slik bok, er jeg klar for den.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser ut som Ormelet på Tjøme.

100 % rätt

e det denne du tenker på svensk

http://www.dagensbatliv.se/upload/article/bild/5/447673/

Langs_Bohusl_Ted_Knapp_komp_s.jpg

Ja och den skalm jag prova att skaffa till Lars.

Spännande och underhållande läsning om en liten del av kusten hittar ni på www.granitkusten.se

Missa inte Malmön och Pyttarna.

Längst ner på sidan om Malmön är det hänvisning till gammal skrift.Läs detta

Redigert av Svensk (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...