Krapyl Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Helt riktig. Fulehuk fyr i arkipelaget Bolærne med den meget omskrevne Østre Bolæren og 40 andre øyer. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sigurd Svart 2.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2005 Det regner nord for Håøya og sola skinner på Fugløya Link to post
jma001 Svart 2.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2005 Det regner nord for Håøya og sola skinner på Fugløya <{POST_SNAPBACK}> Dette er Langøy med Langøytangen fyr som ble bygd i 1839 i Bamble kommune. Link to post
jma001 Svart 2.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2005 Dette er en annen perle? Hvor er dette? Link to post
jma001 Svart 2.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2005 Risør? <{POST_SNAPBACK}> Nei, dette er IKKE Risør.... Link to post
GeirFrode Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 Dette er en annen perle? Hvor er dette? <{POST_SNAPBACK}> Kragerø. Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 ............var på Ö Bolaererna på lördagen..... då såg jag denne utsikten! One day too late S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 Sånn på inngangen til en ny uke. Hvilket verft er dette? Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jma001 Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 Kragerø. <{POST_SNAPBACK}> Ja, Kragerø er riktig! Link to post
jma001 Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 (redigert) Litt lenger sør finner du denne byen hvor dette spesielle bygget "Strykjernet" befinner seg. Hvor? Redigert 4.Juli.2005 av jma001 (see edit history) Link to post
jma001 Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 Tvedestrand.. <{POST_SNAPBACK}> Tvedestrand er riktig!Denne perlen av ei fjordbukt finner du også nær Tvedestrand - litt øst for byen ved Kråkvåg. Link to post
Krapyl Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Det blei bygd masse hvalbåtær der. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Baltic Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 ............var på Ö Bolaererna på lördagen..... då såg jag denne utsikten! One day too late Hva mener du med det? Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Hva mener du med det? <{POST_SNAPBACK}> Röylen kom med det rette svaret den 1 juli, jag klev i land på Östre B den andre juli, så enkeltvar det......one day too late! har ju seglat förbi några gånger, men tydligen ikke tillräckligt många gånger för att känna igen husen o fyren....... Tönsberg blad hade förövrigt en liten artikkel om Fulehuk, tror det var förre tisdagen! S/Y Gunga Din Link to post
Røylen Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Sånn på inngangen til en ny uke. Hvilket verft er dette? <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror terrenget er for flatt til at det kan være Framnæs. Det satses derfor heller på at det er den spede begynnelse til Kaldnæs Mek. Verksted. Litt tilbake til Fulehuk fyr. Dette ble jo mørklagt med opprettelsen av fyret på Hollenderbåen, tidligere var det lys- og lydbøye her. Betongsøylen på Hollenderbåen ble fundamentert til grunna (ca. 7 m) og støpt opp inne i en stålsylinder som sto "på fjell". Sylinderen ble lenset og skapte "tørre" arbeidsforhold nede på grunna. Daværende Aftenpostens A-magasin presenterte noen spektakulære bilder fra dette byggearbeidet. Det hadde vært artig om noen kunne få tak i disse bildene og lagt dem ut. Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Jeg tror terrenget er for flatt til at det kan være Framnæs. Det satses derfor heller på at det er den spede begynnelse til Kaldnæs Mek. Verksted. <{POST_SNAPBACK}> Kaldnes er det titta på denne...... S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Til herrene Røylen og Gunga Din. Joda, det er Kallnes eller Kalnes, senere "forfinet" til Kaldnæs. Det er bygget mye rart her i tillegg til en bråte hvalbåter. 13 identiske product-carriers for Mærsk. Det som var verdens største semi-sub, Bingo. Verdens første heavy-lift skip. Det bygges ikke skip her lenger, men Grenland Offshore bygger moduler for oljeindustrien på det gamle anlegget til Heerema. Tilbake til Hollenderbåen. Hvis jeg ikke husker helt feil, ble den første lykta der kjørt ned av Statkorn. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Røylen Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 ............var på Ö Bolaererna på lördagen..... då såg jag denne utsikten! One day too late <{POST_SNAPBACK}> Ja, denne utsikten er velkjent. Jeg antar kameraposisjon har vært ved radarmasta/signalstasjonen. Med så klar horisont vil jeg tro du kunne "se helt hjem" ved å "dreie litt østover", Kosterbonden pleide å være meget godt synlig i klarvær. Det er hyggelig at Bolærne er åpnet for allmenheten, men det var også en fantastisk plass å gjøre deler av "lumpen" langt tilbake i "Den kalde krigen". Jeg husker jeg var proppfull av vemod da jeg forlot Østre for siste gang, eneste trøst var at fartøytjeneste som signalmann ventet. En var jo ikke skikkelig marinemann når de fleste på øya var "svabergindianere" dvs. kystartellerister. Som gammel signalmann tillater jeg meg å kommentere din flaggsignatur, håper du ikke tar det ille opp. Det er nok velkjent at flaggene skal henge vertikalt over hverandre under signalråen, og at det skal leses fra toppen og nedover. Mindre kjent er det kanskje at i den grad man hadde flere flaggsett ombord, "slet" man fortrinnsvis på ett av gangen. For gjentakelse av bokstaver brukes derfor tallstanderne ("vimplene"). For å "skrive" den andre "G" i Gunga, bokstav nr. 4, brukes således tallstander 1 (pennant one). Dette forteller da at bokstav nr. 4 skal være lik bokstav nr. 1 i signalet, dvs. en G. Tilsvarende vil siste "N", bokstav nr. 8 "skrives" med "pennant three" som da forteller at bokstav nr. 8 skal være lik bokstav nr. 3 i signalet. På dette vis greier man seg som oftest med ett "alfabet" og det vil dessuten se "proffere" ut Mvh Røylen Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Hej Röylen ....tar ikke ille opp! det er på så sätt man lär sig.... nu er dom endrade, skall pröve o få dom över varandra oxo.........! du som legat der, militären brukar ju ha lite egna enslinjer för insegling till sina havner, flaggstång över bryggnok, eller gavel på hus över stor stein osv,osv finns det inga sådana märken för inseglingen til Bolaererna???? S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 En vanskelig en: (Tror jeg) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Krapyl Svart 7.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2005 Vi flytter på oss litegrann i arkipelaget. Hvor er/var dette forferdelige stedet? Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn