Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Sula.............

ligger en bild her.....som er nesten som din, tagen fra Sula fyr :smiley:

http://www.panoramio.com/photo/36910849

Stemmer det ja! hadde en fantastisk tur dit i sommer med flott vær og fint fiske! Bogøyvær skimtes til høyre i bildet. Det ble nattseilas fra Supen pub utpå natta! Med kjendtmann så klart, da vi stort sett gikk på steder der det bare var grønt på plotteren hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, det forrige bildet var fra nordre havn på Dyrön, helt inderst i kroken med 5cm vann under kjølen på Trudelutt. (Det med ordbok for Bohuslänsk høres spennende ut!)

Når det gjelder det siste bildet, regner jeg jo med at du er kjent der. Det er forresten tatt i 1998 med et "gammeldags" speilrefleks, to år før jeg fikk mitt første IXUS digital-kamera. Men den gang hadde fotolaboratoriet en tilleggstjeneste når en leverte inn film for fremkalling med papirkopier. En kunne få bildene scannet og levert på en 3,5" floppy disk! Men kvaliteten var så som så, med en oppløsning på 600 × 400px! Og kravene til PC for å bruke floppy'n var ikke store, se bildet under. Heldigvis har jeg en gammel PC operativ med 3,5" floppy-drive. Det har sannelig gått fremover i dataverdenen.

floppy.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den var för lätt och även för Gunga Din.

hade du vart ombord i Trudelutt nå o kikket rett akterover.........så hadde du sett Sveriges lengste valvbro bygget i granitt

og på berget inntill låg en gammel vikingaborg som enten tilhørte Kong Tryggve Olavsson eller vikingahøvdingen Soten

S/Y Gunga Din

Hvor ligger denne kirkegård? Jeg kan som bonusinfo sige, at al jorden her er hentet fra fastlandet og sejlet ud til denne ø. Her var nemlig intet jord, så da man besluttede at bygge denne kirke og hertil lave en kirkegård, så måtte man hente jorden, så der var noget at blive begravet i. Derfor byggede man kirken på en bakke og fyldte herefter dalen nedenfor op med jord, så man fik denne kirkegård.

bilde

Käringön!

hade du vart ombord i Trudelutt nå o kikket rett akterover.........så hadde du sett Sveriges lengste valvbro bygget i granitt

og på berget inntill låg en gammel vikingaborg som enten tilhørte Kong Tryggve Olavsson eller vikingahøvdingen Soten

Den granittbroen fra 1920 tallet visste jeg om, men at det har vært en vikingborg i området, var nytt for meg. Det står det ingenting om i boken "Längs Kusten i Bohuslän".

Men for dere andre som ikke er svenske og lokalkjente, hvor er bildet tatt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Käringön!

Den granittbroen fra 1920 tallet visste jeg om, men at det har vært en vikingborg i området, var nytt for meg. Det står det ingenting om i boken "Längs Kusten i Bohuslän".

Men for dere andre som ikke er svenske og lokalkjente, hvor er bildet tatt?

Han som skrivit boken jag skall försöka finna till dig Rune Viking Svensson kan berätta i timmar om denna vikingaplats. Han har även vunnit 10000 kronorsfrågan i ämnet vikingar

Tror att han är Sveriges äldsta författare som nu gav ut bok vid 93 års ålder.

Gå in på www.granitkusten.se och titta efter borgen Bratta så hittar Du mera.

Nu hjälper jag några på vägen att finna var din bild kommer ifrån.

Redigert av Svensk (see edit history)

Jeg har ikke været på det sted, du har billede af, Lars, men baseret på oplysningerne fra de lokalkendte må det være i nærheden af Hovenäset ved Kungshamn?

Helt korrekt, jeg ligger i gjestehavnen i Hovenäset.

bilde

bilde

Ingen som tok denne, skulle være kjent.

Nordover forbi Stadt.[/quote

Ser ikke flørauden men det kan være dårlig sikt og da kurser du nordover i Heissafjorden (mot Eureka).

Og da har du kanskje kursa via rovdefjorden, og utenom de ytterste perlene?

Ja, det forrige bildet var fra nordre havn på Dyrön, helt inderst i kroken med 5cm vann under kjølen på Trudelutt. (Det med ordbok for Bohuslänsk høres spennende ut!)

Når det gjelder det siste bildet, regner jeg jo med at du er kjent der. Det er forresten tatt i 1998 med et "gammeldags" speilrefleks, to år før jeg fikk mitt første IXUS digital-kamera. Men den gang hadde fotolaboratoriet en tilleggstjeneste når en leverte inn film for fremkalling med papirkopier. En kunne få bildene scannet og levert på en 3,5" floppy disk! Men kvaliteten var så som så, med en oppløsning på 600 × 400px! Og kravene til PC for å bruke floppy'n var ikke store, se bildet under. Heldigvis har jeg en gammel PC operativ med 3,5" floppy-drive. Det har sannelig gått fremover i dataverdenen.

floppy.jpg

Lars H.

Husker disse! Har noen slike disketter liggende fremdeles, men har overført bildene til CD og deretter harddisk. Og min nåværende PC har ikke diskdrive! Helt enig når det gjelder kvaliteten! :smiley:

Har ikke så mye å bidra med i en tråd som dette, ettersom jeg tross alt ikke har vært lengre med båten enn til Oscarsborg, men jeg leser den med glede fordi det er så mange flotte steder på bildene som legges ut her at jeg har skrevet opp en liste over hvilke jeg har lyst å besøke med båten! Rekker nok ikke alle i år... :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...