Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Minner meg om bukten øst for Bygdø Sjøbad, som var der en gang i tiden. Killingen ut til høyre i bildet. Akkurat ved furuene holdt jeg på å hive en Padillac i hode på Olav V for omtrent 45 år siden. Han gikk tur med puddelen. Rett bak kom en figur som klipt ut av en Knut Gribb bok, trenchcoat med hendene dypt i frakkelommene, bistert utseende. Olav ble ikke særlig blid.

Jupp, det stemmer - Bygdø Sjøbad i ettermiddag. Det var aldeles nydelig å stå der å se sola renne i havet. Vi ligger på Killingen og jeg var nede og bytta impeller på motoren i dag. Noe skal en jo bruke de båtløse dagene til.

Litt morsomt å ligge i samme havna som "hans majones knugen" da.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Nei, nei, kongen hadde ikke båt der ute. Området du stod på da du tok bildet er en del av Bygdø Kongsgård. De eier jordene, Hengsåsen og videre østover. Så Olav V hadde en runde der med hunden, og livvakten. Det var ikke så stresset den gangen.

For noen få år siden ringte det forresten en dame fra et eller annet departement og lurte på diverse saker fra tidlig 60-tall. Hva som måtte kunne regnes som hevd, og hva som man tillot av aktivitet den gangen. Området der ute har en broket historie fra ca. 1910 og utover. Hvis man leser Arthur Omre, så beskriver han et spritslag der ute i forbudstiden. Og det er ikke oppdiktet. Det foregikk i virkeligheten, jeg kjente en som var vitne til det hele.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...