Gunga Din Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) http://www.seniorseglaren.se/lillajungfruhalet-filer/lillajungfruhalet.htm Redigert 29.Juni.2015 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Vi får ta oss en rundtur en kveld Jangul :-) http://www.seniorseglaren.se/lillajungfruhalet-filer/lillajungfruhalet.htm Dette jungfruhålet må prøves når vi er på de kanter Gunga ;-) det ser jo ganske greit ut på skissen og bildene i linken din. Hva er dybden gjennom der? Mvh. SAP Link to post
Gunga Din Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 tror det er ca 3m ...den strekkede linjen er 2-m kurvan.......se opp for 0,8'ene i sør man skall gå ganske nære odden og se opp for skjærgårdjeeper...de drar iblant gjennom i 20+ knop....o sikten er dårlig runt hjørnet S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Jeg har ikke våget å gå der. Dybden skal være grei, men bredden?? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Jeg er gået igennem lille Jungfruhålet med rib i +30 knob. Ganske vist med erfaren og lokalkendt fører. Men en noget speciel oplevelse alligevel! Link to post
Gunga Din Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 det kan vare 'tricky' o møtes der men er man på sørgående.....kan man gå opp till jernstangen, så ser man gjennom om det er klart. det er verre på nordgående hvis det kommer noen i full fart ! S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) her er ytterligere en trang passasje på nordgående etter Lilla Sillesund direkte SB.....smyghålet mellom Smøgholmarna og Klåverøn (her skulle jeg ikke anbefale o gå gjennom, der er det trangt...o ca 1,6m 1,3 m dypt sorry, sjekkede med mine 'spesialer') http://kartor.eniro.se/m/wVlp4 har vart gjennom der med en Joda 24........ Redigert 29.Juni.2015 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) Bredden på jungfuhålet ser grei ut om det er noenlunde dybde inn mot land. Sundet på bildet mitt lenger opp har en renne på ca 2-2,5 meters dybde for kjøl og propell, men tror jeg kunne stått med vann til hofta en halv meter utenfor skrogsidene. Går fint det :-) Men det skal sies at dette er i nærområdet jeg er vokst opp og fartet rundt i hele livet. Jeg tror jeg har en forkjærlighet for trange sund. Så langt uten skade på båt eller skipperens stolthet.... Men, som regel utforskes det grundig med jolle først om det er utfordrende steder. Her på vei gjennom 3 av favorittsundene mine på Sørlandet. Alle er dype og fine :-) Redigert 29.Juni.2015 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Nå er ikke jeg den som på død og liv skal bruke tre trangeste og vanskeligste passasjene, men noen er da helt greie og uproblematiske. Nordover fra Hamburgsund mot Fjälbäcka går 90% av alle nord for Bringbærsholmen. Men det er ingen problemer å ta sundet sydenfor, 4m vann og god bredde, Har sett sjøredningen passere der i 30 knop. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jangul Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Et lite tips til de som liker trange steder: Sør for Grimstad finnes Reddalskanalen...har vært oppover der med en GP 700 en gang i tiden og den er vel 25" fot og stikker ca 1 meter....noen som har vært der?? Link to post
Thorba Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) I fjor gikk vi Kassenkanalen ved Blindleia.Trangt men ikke noe problem.Bør ikke møte noen... Redigert 29.Juni.2015 av Thorba (see edit history) Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) I fjor gikk vi Kassenkanalen ved Blindleia. Trangt men ikke noe problem. Bør ikke møte noen... Takk for tipset. Den fikk jeg lyst til å prøve meg på :-) Ser det går med høyden (6m?), men hva med dybden? Ser grundt ut på S siden av innløpet på satelittfoto og mye grunner som så litt vage ut N for kanalen. Karma stikker rett over 1,30 meter og er 4,12 meter bred. Prøvde en bru i NL det stod 5,4 meter på. Der manglet vi ca 10 cm på topplanterna. Har vært inne i isefjærfjorden flere gamger på 80 og begynnelsen av 90-tallet med opphavet, men da var det jo ingen kanal å gå ut andre veien. Redigert 29.Juni.2015 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Ludde30 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Et lite tips til de som liker trange steder: Sør for Grimstad finnes Reddalskanalen...har vært oppover der med en GP 700 en gang i tiden og den er vel 25" fot og stikker ca 1 meter....noen som har vært der?? Ja, jeg har gått Reddalskanalen et par ganger. Har noen venner som har hytte ved det første vannet man kommer til. Trangt og fint oppover der. Jeg stikker 1 m og har ikke subba nedi. En kompis som var med den ene gangen stikker 1,20 og han subba nedi et par ganger. Båten min er bred, nærmere 3,35 på det bredeste uten at det var noe problem. Kompisen som var med er omtrent like bred, men han har tverr hekk og fendret på hver side akter på tur ned for å ikke ta borti fjellet i sving. Fin tur. If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ludde30 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Apropos trange sund, så er Strikjetta i Nidelva også god og trang, pluss at det gjerne er litt strøm gjennom der If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Vinke Lanke Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Jeg gikk Kassenkanalen i fjor med min båt og det gikk greit. Ikke mye plass til overs og veldig greit å ikke møte noen der, men både dybden og bredden holdt godt for min båt med bredde på snaue 4 m og dybde på 1,1 m. Men skal dere ha en virkelig utfordring så forsøk kanalen i Smøgen! Jeg gikk den med en Tresfjord 29 ac for en del år siden og da kan vi si det var trangt! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Strikjetta I Nidelva går fint med Nordwesten 900.. :) men jeg våger ikke med White Lady. . :) Endelig ble det Bobåt Link to post
Hans_K Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Et annet litt spesielt sted er det VELDIG trange sundet fra vest inn til lagunen på Vestre Rauane (utenfor Kragerø). Kom gjennom der ved å dytte mot fjellet å begge sider da vi hadde Hasla 26, men med Skarpnes 30 er det ikke mulighet. Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Noen som kjenner igjen denne kanalen? Link to post
knut1955 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Hesneskanalen, Grimstad. Link to post
knut1955 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 -og dette er? bildet er lånt fra nettet. Link to post
Cato Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Nåløyet, eller Kirkesund som det står på kartet? Mellom Vestre Randøy / Indre Kalvøy Link to post
knut1955 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Helt riktig, Cato, kanskje det er ditt bilde??? Link to post
REM Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Hvor er vi nå? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Scand Baltic Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Butikkbrygga Håøya, REM? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn