Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

tror det er ca 3m ...den strekkede linjen er 2-m kurvan.......se opp for 0,8'ene i sør man skall gå ganske nære odden

og se opp for skjærgårdjeeper...de drar iblant gjennom i 20+ knop....o sikten er dårlig runt hjørnet :worry:

S/Y Gunga Din

her er ytterligere en trang passasje på nordgående etter Lilla Sillesund direkte SB.....smyghålet mellom Smøgholmarna og Klåverøn

(her skulle jeg ikke anbefale o gå gjennom, der er det trangt...o ca 1,6m  1,3 m dypt sorry, sjekkede med mine 'spesialer')

http://kartor.eniro.se/m/wVlp4  

har vart gjennom der med en Joda 24........

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Bredden på jungfuhålet ser grei ut om det er noenlunde dybde inn mot land.

Sundet på bildet mitt lenger opp har en renne på ca 2-2,5 meters dybde for kjøl og propell, men tror jeg kunne stått med vann til hofta en halv meter utenfor skrogsidene. Går fint det :-) Men det skal sies at dette er i nærområdet jeg er vokst opp og fartet rundt i hele livet.

Jeg tror jeg har en forkjærlighet for trange sund. Så langt uten skade på båt eller skipperens stolthet....

Men, som regel utforskes det grundig med jolle først om det er utfordrende steder.

Her på vei gjennom 3 av favorittsundene mine på Sørlandet. Alle er dype og fine :-)

bilde

bilde

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Nå er ikke jeg den som på død og liv skal bruke tre trangeste og vanskeligste passasjene, men noen er da helt greie og uproblematiske. Nordover fra Hamburgsund mot Fjälbäcka går 90% av alle nord for Bringbærsholmen. Men det er ingen problemer å ta sundet sydenfor, 4m vann og god bredde, Har sett sjøredningen passere der i 30 knop.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I fjor gikk vi Kassenkanalen ved Blindleia.

Trangt men ikke noe problem.

Bør ikke møte noen...

bilde

Takk for tipset. Den fikk jeg lyst til å prøve meg på :-)

Ser det går med høyden (6m?), men hva med dybden? Ser grundt ut på S siden av innløpet på satelittfoto og mye grunner som så litt vage ut N for kanalen.

Karma stikker rett over 1,30 meter og er 4,12 meter bred. Prøvde en bru i NL det stod 5,4 meter på. Der manglet vi ca 10 cm på topplanterna.

Har vært inne i isefjærfjorden flere gamger på 80 og begynnelsen av 90-tallet med opphavet, men da var det jo ingen kanal å gå ut andre veien.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Et lite tips til de som liker trange steder: Sør for Grimstad finnes Reddalskanalen...har vært oppover der med en GP 700 en gang i tiden og den er vel 25" fot og stikker ca 1 meter....noen som har vært der??

Ja, jeg har gått Reddalskanalen et par ganger. Har noen venner som har hytte ved det første vannet man kommer til. Trangt og fint oppover der. Jeg stikker 1 m og har ikke subba nedi. En kompis som var med den ene gangen stikker 1,20 og han subba nedi et par ganger. Båten min er bred, nærmere 3,35 på det bredeste uten at det var noe problem. Kompisen som var med er omtrent like bred, men han har tverr hekk og fendret på hver side akter på tur ned for å ikke ta borti fjellet i sving. Fin tur.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg gikk Kassenkanalen i fjor med min båt og det gikk greit. Ikke mye plass til overs og veldig greit å ikke møte noen der, men både dybden og bredden holdt godt for min båt med bredde på snaue 4 m og dybde på 1,1 m.

Men skal dere ha en virkelig utfordring så forsøk kanalen i Smøgen! Jeg gikk den med en Tresfjord 29 ac for en del år siden og da kan vi si det var trangt! :smiley:

Et annet litt spesielt sted er det VELDIG trange sundet fra vest inn til lagunen på Vestre Rauane (utenfor Kragerø). Kom gjennom der ved å dytte mot fjellet å begge sider da vi hadde Hasla 26, men med Skarpnes 30 er det ikke mulighet. :wink:

Hvor er vi nå?

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...