Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Noen som drar kjensel på denne flotte kanalen?

Jeg har vært én gang på Bømlo (kjøpte måten min der...) og for meg ser dette ut som Kuleseidkanalen.

Men, med ny båt, ukjent sted og mange nye kart, så ble det ikke for mye tid til å se på alt det vakre som var rundt. Men, jeg gikk gjennom en trang kanal fra yttersida til innsiden, og jeg tror den hette Kuleseidkanalen.....

:-) steinar

Det ser då ut til å vera "Storelungeren" (Store Lungegårdsvann) i Bergen. Eller er eg heilt på jordet?

Ser båtane ligg i bøyer. I våre dagar har båtforeningane Neptun og Draugen flytebrygger her. Storelungeren var nok mykje større den gang enn no. Vegutbygging og utfylling har gjort at "vatnet" har krympa.

Båten veit eg ingenting om. Er det ein såkalla agentbåt, eller kanskje stasbåten til ein eller annan skipsreiar? Flott var han uansett.

Redigert av janb (see edit history)

Store Lungegårdsvann er helt riktig, :yesnod: bildet tror jeg er tatt på slutten av femtitallet.

Denne båten fikk min morfar bygget på et båtbyggeri i Bergens området, (noen som vet hvor?) på femtitallet. Den hadde plass i Neptun helt til den ble solgt på begynnelsen av nitti tallet. Vi har hatt mange fine turer med denne båten. Vet den har byttet eier to eller tre ganger, etter dette. Mener reg nr. på denne var O 145. den hadde også fått montert pulpit fremme på bakken. Perlen, Kunne vært artig og sjekket om dette er samme båten.

Tror nok det var et stort økonomisk løft og få bygget båten den gangen, min morfar var ingen skipsreder nei.

Brumle, jeg tror jeg tok bilde av den. Skal se til kvelden om jeg kan bla gjennom kartoteket på pc om jeg kan finne denne igjen (noen tar vare på bilder av hekksjø, andre tar vare på bilder av båter :smiley: )

Den er ihvertfall så lik at da må det isåfall være laget to. Jeg mener også å huske at nåværende eier hadde kjøpt den fra vestlandet et sted. Kan du huske om din Morfar hadde en skade i baugen på denne ? Årsaken er nemlig at nåværende eier kunne fortelle at der var en skade i baugen som skjedde for mange herrens år siden.........

Båten er per i dag ikke i så god stand som den bør være.

Perlen

Det var en liten skade fremme på bakken på babord side, en kan se den ytterste bordgangen oppe på dekket har en svak forhøyning. Denne båten er litt over 30 fot, siste gangen jeg så den var bakveggen på salongen malet utvendig, og det var laget et køye arrangement i piggen. Det satt en Volvo diesel på ca 67 hk i denne. Tror nok jeg skulle klare og kjenne igjen denne båten om jeg fikk se den :yesnod:

Brumle, med hensyn til skade, motor, bilde etc., så er jeg ganske så sikker på at vi prater om samme båt.

Hyggelig.

Skal som sagt se om jeg kan finne bilde, hvis ikke så må vi forsøke dette i løpet av vinteren (eier pratet om å ligge ute). Dette er morro.

Til alle andre, beklager vår avsporing i denne tråd. (sender deg IM når jeg vet noe mer Brumle)

Skipper Worse

Mulig hun het det senere, når "vi" hadde henne het hun Lilly. Stor teakplate i speilen bak hvor det sto "Lilly Bergen" Så henne flere ganger inne på vågen noen år etter hun var solgt. Husker det var en familie med

mindre unger som hadde henne en stund. Det var da det ble bygget et køye arrangement i piggen på henne.

Perlen

Hadde vært morro og se igjen denne båten, håper det er rett båt som ligger i Lillesand for da skal jeg sørge for at vi treffer på henne til sommeren. Ser ut til at det blir Telemark kanalen og Sørlandet i sommerferien så dette kan passe bra :yesnod:

Redigert av Brumle (see edit history)

Vet ikke om dette stedet er så kjent for alle akkurat.

Det er et sted på østlandet, i det røde bygget man ser i bakgrunnen er det ei kro, de solgte ihvertfall da bildet ble tatt i 2001 "halvlitere" på 0,6 liter :)

Det er ikke tillatt å trekke vannski der inne heller tror jeg, for kort avstand til land i utløpet fra denne fine viken.

Forøvrig er det "alltid" godt og varmt vann der inne, grunnet grunt vann (rundt 2-3 meter), og dårlig sirkulasjon.

Det får holde med hint foreløpig, det er en del her som bør vite hvor bildet er tatt.

Bilde

Redigert av Anonym (see edit history)

Vet ikke om dette stedet er så kjent for alle akkurat.

Det er et sted på østlandet, i det røde bygget man ser i bakgrunnen er det ei kro, de solgte ihvertfall da bildet ble tatt i 2001 "halvlitere" på 0,6 liter :)

Det er ikke tillatt å trekke vannski der inne heller tror jeg, for kort avstand til land i utløpet fra denne fine viken.

Forøvrig er det "alltid" godt og varmt vann der inne, grunnet grunt vann (rundt 2-3 meter), og dårlig sirkulasjon.

Det får holde med hint foreløpig, det er en del her som bør vite hvor bildet er tatt.

Jeg skal la være å svare på denne, da jeg i følge Astor er innenfor 2 milsgrensen. Til info så serverer de ikke "0,6liters" halvlitere mer :sad:

Er ofte innom plassen for en liten "is" :drink: til unga før turen går videre.

/per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...