Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Det ser ut som Askøybrua, med Florvågøy og Øyarodden i front.

Men no er eg snublande nær at Astor-regelen slår inn. Blir den rekna frå heimehamn eller bustad? :wink:

Hei!

Hadde en trivelig opplevelse i sundet under broa for etpar år siden når vi kom sørover fra Harstad med den nye dykkerbåten.

I havblikk ca kl 0200 kom vi sørover i ca 20 knop, og jeg studerte et møtende fartøy i radaren.

Fikk se en liten flekk som lå midt i kursen til det møtende fartøyet, og nesten rett babord av meg. Satte på lyskasteren og så et rådyr på svøm.

Båten som kom imot viste seg å være en redningsskøyte, og den måtte endre kurs for ikke å treffe rådyret.

Et trivelig minne.

Mons

Mons

Hei

Var på jobb igjen og tok et par bilder fra arbeidsplassen.

De som er lokalkjente i den aktuelle delen av landet får klare seg med å angi hvor i bildet det største navigasjonshjelpemiddelet står.

Lykke til

Mons

Helt riktig med det fyret midt på venstrekanten.

Til de som ennå ikke vet hvor det er kan jeg opplyse at hadde bildet vært tatt med noe annet enn mobiltelefon, så ville en sett to fyr. I nattemørke eller med 30-40 meter mer overhøyde ville jeg sett det tredje fyret helt til høyre i bildet.

Mons

Mons

Et hint fra fotografen:

I øverste høyre bildekant sees noen båter. Innerst der går leia sørover. (Den aller innerste leia)

Nok et hint:

Mellom Stavern og Horten.

De i bakgrunnen, ligger de på Ildjernet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Helt riktig med det fyret midt på venstrekanten.

Til de som ennå ikke vet hvor det er kan jeg opplyse at hadde bildet vært tatt med noe annet enn mobiltelefon, så ville en sett to fyr. I nattemørke eller med 30-40 meter mer overhøyde ville jeg sett det tredje fyret helt til høyre i bildet.

Mons

Hvis du dreier mot venstre/ øst kommer en til denne uthavnen som grenser til Kvåsefjorden..... er omtalt i Havneforumet her inne:

Bilde

og været pleier å være slik her :cool:

Bilde

Hva er navnet på øya?

Redigert av Oteren (see edit history)

Legger ut svaret da jeg skjønner at selv en svenske ikke hadde napp her. :lol:

Vel, jeg foreslo Ildjernet og det er jo rett rundt svingen. Forresten Astor, mener du at leia Sørover går på vestsida av Årøy

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hovedleia går på øst-sida, men det er helt kurrant å gå på vestsida. Det er kjappere å gå på østsida da du må helt ned med farta gjennom hele Årøsundet. Vær forsiktig med de åpne propellene dine på det trangeste i sundet. Det stikker en sandbanke ganske langt ut fra Nøtterøy. Nordgående båter har en tendens til å "trykke" sydgående bortpå den grunna.

Hovedleia går på øst-sida, men det er helt kurrant å gå på vestsida. Det er kjappere å gå på østsida da du må helt ned med farta gjennom hele Årøsundet. Vær forsiktig med de åpne propellene dine på det trangeste i sundet. Det stikker en sandbanke ganske langt ut fra Nøtterøy. Nordgående båter har en tendens til å "trykke" sydgående bortpå den grunna.

Jeg ville aldrig våget meg på å gå på Vestsida. Blir skremt bare av å se på kartet. Dessuten, Østsida er ren og vid og uproblematisk. Spenning i tilværelsen finner jeg på annet hold. :wink:

ad. planlegging:

Hei

Var på jobb igjen og tok et par bilder fra arbeidsplassen.

De som er lokalkjente i den aktuelle delen av landet får klare seg med å angi hvor i bildet det største navigasjonshjelpemiddelet står.

Lykke til

Mons

Jeg er i ditt farvann kun en gang i året, men jeg får prøve med et svar alikevel.... Kan det være Østergapet vi ser? I såfall er bildet muligens tatt fra området Dvergsnes mot Dvergsøya med Flekkerøy i det fjerne? Da skulle du vel ha Oksøy fyr ut til venstre??? :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...