REM Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Har heller aldri vært der, men var godt på vei en gang. Ut fra Gule humpen - kryssa og kryssa og kryssa men øyene kom aldri nærmere og seile skulle vi. Til slutt ga vi opp og satte en annen kurs. Havna i Kragerø i steden Du var på riktig kurs Lasse. Rett ut fra Havstensund, og så rett linje SW-over fra fyret på Gule Humpen. Dere som er kjent nedover vet at det kan være et utsatt strekk, så saktegående snekker bør nok se an været før dere går ut. For seilbåtfolket er det vel en enkel match uansett? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
vanntrivsel Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Vederøarna er verdt et besøk. Her opplever man ramsalt sjø . Det blir fort fullt bak moloen. Har du en flatbunnet båt ,går det å ligge i den lille kulpen ( andedammen) til høyre inne i moloen. Anbefaler baugpropell for sikker manøvrering. Husk det er grunt og trangt ( ca 1,5m). Ved godt vær går det å ligge til fjellet til venstre i bildet. Til høyre er det også bra å ligge, men vær oppmerksom på et skjær som skimtes i bildet. Jeg anser Vederøarna som en godværshavn, fordi endel sjø kan komme inn å lage heis. Det ligger en kanal fra nord men er litt usikker på om det er den som synes helt til høyre i bildet, hvor det er fint å ligge longside. Er bildet gammelt? Mener at alle husene var hvite sist jeg var der ( 2år siden) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Er bildet gammelt? Mener at alle husene var hvite sist jeg var der ( 2år siden)Kjenner ikke til når bildet er tatt, men tror det skal være ganske nytt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Er bildet gammelt? Mener at alle husene var hvite sist jeg var der ( 2år siden) Tatt i sommer Gapet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Hei. Legger ved et tidligere innlegg jeg hadde med innsegling, kart osv. Lars H. Hei. Väderöarne er et helt spesielt sted der det ligger og glitrer uti havet. Var der sist i august -97 i strålende vær. Da fikk vi plass kailangs i loshavnen, men regn med stappfullt i juli. Väderöarne har to hovedhavner, loshavnen på Storö og Strömsund, sundet mellom Storö og store og lille Heien. I Den Stora N.P. Hamnlotsen bind 6 (Lysekil til norska gränsen) er det ypperlige havnekart og beskrivelse av stedene. Denne boken kan forøvrig anbefales på det sterkeste. Den beskriver 99 naturhavner og gjestehavner på strekningen. Den finnes også et bind 5 for strkningen lenger sydover til Varberg, og vistnok også for danske og tyske farvann. Legger ved utsnitt av kartene fra Väderöarne. NB! kartene er ikke i samme målestokk. Beskrivelse av innsegling osv for loshavnen finner du her , og for Strömsund her . (store PDF filer) Eller her , og her . (GIF format) Ha en fin tur! Lars H. Innseilingen til loshavnen: Loshavnen: Strömsund: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Hei. Legger ved et tidligere innlegg jeg hadde med innsegling, kart osv. Lars H. Hei Lars Den boka har jeg vært på jakt etter. Vet du hvor man får kjøpt den? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Har sett den på messen Sjøen for alle, tror det var nautisk forlag som hadde den. Den er uvurderlig! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Takk for det Lars. Har de den på nautisk er det ikke noe problem sjekker det i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 3.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2006 Dette var en opplevelse for oss som ikke har bodd nordpå på endel år. Det var ikke noe problem å laste ned den store filen under mottoet "Den der venter på noe godt venter aldri for lenge" Tok ikke tiden, men mer enn 1-2 minutter tok det ikke før den startet! Takk! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
pete Svart 4.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2006 Flott film, takk så mye for at du deler dette med oss søringer. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 4.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2006 Jeg har enda ikke fått svar på om jeg har observert riktig hvor filmsnuttene var tatt opp! Kanskje du kan komme med utfyllende informasjon? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 5.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2006 Flott film! Jeg så at du ihvertfall var innom bl.a. Nusfjord, Svolvær, tror det var Storvågar utenfor Kabelvåg, Trollfjorden, Tromsø og regner med at det var noen av vesterålsbruene dere passerte under. Det var vel disse stedene jeg gjenkjente i farten. Flotte bilder fra en nyyydelig landsdel Mvh en lofoting som bor sørpå Følgende plasser vises i korte glimt på filmen: Nussfjord, Reine, Svolvær, Sortland, Tjeldsundet med Tjeldsundbrua langt framme, Trollfjorden med sine trolske fjell, Tromsø, Tromsøysund, Gisund, Finnsnes, Silsand, Dyrøysund. NB! Kabelvåg/Storvågar er ikke med. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 Flotte scener fra en fantastisk natur! Det er ikke vanskelig å innrømme at det "riv litt i røttern" når man ser dette! Jeg sliter imidlertid litt med nedlastingen av videoen. Den komprimerte fila går fint, men den store videofila har jeg ikke klart å få ned. Jeg har prøvd flere ganger og med 2 forskjellige PCer. Hver gang stanser videoen under hekkbølgescenen i Trollfjorden (dvs. knapt halvveis). Jeg har nedlastingskapasitet på 3Mits/s, så det burde ikke skorte på båndbredde. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 6.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 Flotte scener fra en fantastisk natur! Det er ikke vanskelig å innrømme at det "riv litt i røttern" når man ser dette! Jeg sliter imidlertid litt med nedlastingen av videoen. Den komprimerte fila går fint, men den store videofila har jeg ikke klart å få ned. Jeg har prøvd flere ganger og med 2 forskjellige PCer. Hver gang stanser videoen under hekkbølgescenen i Trollfjorden (dvs. knapt halvveis). Jeg har nedlastingskapasitet på 3Mits/s, så det burde ikke skorte på båndbredde. Noen forslag? Foreslår at du først lagrer fila på din PC. At du har problem under avspillingen var rart. Kan det være oppgradering av Mediaplayeren og/eller behov for å laste ned en oppdatert codec. Førsøk å laste ned DENNE zip-fila med en ny codec (pakke den ut ) og installere den, for å se om det hjelper på avspillinga. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 6.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 Feilen med fila er rettet. Det ver et serverproblem. PS! Nå er det bare å sette seg i godstolen, laste ned fila HER og kjøre filmsnutten - sammen med fin musikk. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 (redigert) Vakkert og spesielt. Hvilken fjord er dette? Redigert 10.Februar.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 Fra stille, vakkert sommervær i Nord_Norge til kraftig uvær. Høyreklikk HER og last ned. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 Geiranger? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 Hei. Neppe Geirangerfjorden, men er rimelig sikker på at det er Nærøyfjorden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jma001 Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 Hei. Neppe Geirangerfjorden, men er rimelig sikker på at det er Nærøyfjorden. Lars H. Hei, Lars!Innerst inne i Sognefjorden har du en fjordarm som heter Aurlandsfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 Hei, Lars! Innerst inne i Sognefjorden har du en fjordarm som heter Aurlandsfjorden. Aaahh, da ser du (nesten) i Nærøyfjorden, er vel rett bak neset... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 Hei, Lars! Innerst inne i Sognefjorden har du en fjordarm som heter Aurlandsfjorden. tusan oxo var det Aurland....der har jag ju varit Flåmsbanen..'a masterpiece in civil engineering' ! känd liten båt.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jma001 Svart 10.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2006 På filmen (linken "Hvor er denne plassen - på filmen?") er dette stedet med. Hvor? Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 11.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2006 tusan oxo var det Aurland....der har jag ju varit Flåmsbanen..'a masterpiece in civil engineering' ! känd liten båt.......... Vel, bildet av SS "Norway" er ikkje teke i sjølve bygda Aurland, men i Flåm. Det er likevel i Aurland kommune og innerst i Aurlandsfjorden. Det er her "the masterpiece" startar og går opp til Myrdal, 867 m.o.h. Dette er ein togtur alle bør ta "for å se noe fint før de dør" (Ove Thue: Flåmsbanevisa). Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Laholm Svart 12.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2006 Nusfjord. se http://www.nusfjord.no/ (vinterbilde) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.