Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Har heller aldri vært der, men var godt på vei en gang. Ut fra Gule humpen - kryssa og kryssa og kryssa men øyene kom aldri nærmere og seile skulle vi. :smiley: Til slutt ga vi opp og satte en annen kurs. Havna i Kragerø i steden :headbang:

Du var på riktig kurs Lasse. Rett ut fra Havstensund, og så rett linje SW-over fra fyret på Gule Humpen. Dere som er kjent nedover vet at det kan være et utsatt strekk, så saktegående snekker bør nok se an været før dere går ut. For seilbåtfolket er det vel en enkel match uansett?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vederøarna er verdt et besøk. Her opplever man ramsalt sjø . Det blir fort fullt bak moloen. Har du en flatbunnet båt ,går det å ligge i den lille kulpen ( andedammen) til høyre inne i moloen. Anbefaler baugpropell for sikker manøvrering. Husk det er grunt og trangt ( ca 1,5m). Ved godt vær går det å ligge til fjellet til venstre i bildet. Til høyre er det også bra å ligge, men vær oppmerksom på et skjær som skimtes i bildet. Jeg anser Vederøarna som en godværshavn, fordi endel sjø kan komme inn å lage heis.

Det ligger en kanal fra nord men er litt usikker på om det er den som synes helt til høyre i bildet, hvor det er fint å ligge longside. Er bildet gammelt? Mener at alle husene var hvite sist jeg var der ( 2år siden)

Bilde

Er bildet gammelt? Mener at alle husene var hvite sist jeg var der ( 2år siden)

BildeTatt i sommer Gapet :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei.

Legger ved et tidligere innlegg jeg hadde med innsegling, kart osv.

Lars H.

Hei.

Väderöarne er et helt spesielt sted der det ligger og glitrer uti havet. Var der sist i august -97 i strålende vær. Da fikk vi plass kailangs i loshavnen, men regn med stappfullt i juli.

Väderöarne har to hovedhavner, loshavnen på Storö og Strömsund, sundet mellom Storö og store og lille Heien.

I Den Stora N.P. Hamnlotsen bind 6 (Lysekil til norska gränsen) er det ypperlige havnekart og beskrivelse av stedene. Denne boken kan forøvrig anbefales på det sterkeste. Den beskriver 99 naturhavner og gjestehavner på strekningen. Den finnes også et bind 5 for strkningen lenger sydover til Varberg, og vistnok også for danske og tyske farvann.

Legger ved utsnitt av kartene fra Väderöarne. NB! kartene er ikke i samme målestokk. Beskrivelse av innsegling osv for loshavnen finner du her , og for Strömsund her . (store PDF filer)

Eller her , og her . (GIF format)

Ha en fin tur!

Lars H.

Innseilingen til loshavnen:

Bilde

Loshavnen:

Bilde

Strömsund:

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Flott film! Jeg så at du ihvertfall var innom bl.a. Nusfjord, Svolvær, tror det var Storvågar utenfor Kabelvåg, Trollfjorden, Tromsø og regner med at det var noen av vesterålsbruene dere passerte under.

Det var vel disse stedene jeg gjenkjente i farten. Flotte bilder fra en nyyydelig landsdel :yesnod:

Mvh en lofoting som bor sørpå :smiley:

:flag:

Følgende plasser vises i korte glimt på filmen:

Nussfjord, Reine, Svolvær, Sortland, Tjeldsundet med Tjeldsundbrua langt framme,

Trollfjorden med sine trolske fjell, Tromsø, Tromsøysund, Gisund, Finnsnes, Silsand,

Dyrøysund.

NB!

Kabelvåg/Storvågar er ikke med.

:flag:

Flotte scener fra en fantastisk natur!

Det er ikke vanskelig å innrømme at det "riv litt i røttern" når man ser dette!

Jeg sliter imidlertid litt med nedlastingen av videoen. Den komprimerte fila går fint, men den store videofila har jeg ikke klart å få ned. Jeg har prøvd flere ganger og med 2 forskjellige PCer. Hver gang stanser videoen under hekkbølgescenen i Trollfjorden (dvs. knapt halvveis). Jeg har nedlastingskapasitet på 3Mits/s, så det burde ikke skorte på båndbredde.

Noen forslag?

Flotte scener fra en fantastisk natur!

Det er ikke vanskelig å innrømme at det "riv litt i røttern" når man ser dette!

Jeg sliter imidlertid litt med nedlastingen av videoen. Den komprimerte fila går fint, men den store videofila har jeg ikke klart å få ned. Jeg har prøvd flere ganger og med 2 forskjellige PCer. Hver gang stanser videoen under hekkbølgescenen i Trollfjorden (dvs. knapt halvveis). Jeg har nedlastingskapasitet på 3Mits/s, så det burde ikke skorte på båndbredde.

Noen forslag?

Foreslår at du først lagrer fila på din PC.

At du har problem under avspillingen var rart.

Kan det være oppgradering av Mediaplayeren og/eller behov for å laste ned en oppdatert codec.

Førsøk å laste ned DENNE zip-fila med en ny codec (pakke den ut ) og installere den,

for å se om det hjelper på avspillinga.

tusan oxo var det Aurland....der har jag ju varit :headbang:

Flåmsbanen..'a masterpiece in civil engineering' !

Bilde

känd liten båt..........

Vel, bildet av SS "Norway" er ikkje teke i sjølve bygda Aurland, men i Flåm. Det er likevel i Aurland kommune og innerst i Aurlandsfjorden. Det er her "the masterpiece" startar og går opp til Myrdal, 867 m.o.h. Dette er ein togtur alle bør ta "for å se noe fint før de dør" (Ove Thue: Flåmsbanevisa). :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...