Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Bilde

Merkelig at ingen ser hvor dette er.

Flere medlemmer her har garantert fartet mye gjennom dette sundet.

Hadde fotografen snudd seg til venstre, kunne han nådd flere medlemmers faste fortøyningsplass med et velrettet driverslag.

Vi vet at det i sin tid het Hundsundet.

I dag skifter det navn der fotografen står.

Vi vet at det har noe med fe å gjøre, og god livskvalitet.

Og vi vet broen forbinder to øyer.

Og ikke minst, mange ihuga regattaseiler har passert over dette sundet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Nei, nei, nei.

Det har vært organisert handel i bakgrunnen siden 871.

Hm...nå blir jeg litt mer nysjerring...

Såvidt jeg vet er det ikke mange steder i Norge sm hadde sivilisert handel på denne tiden. Men Tønsberg er jo et av de stedene. Men jeg kommer ikke på sund eller steder i farta med navn koblet til fe og god livskvalitet. Kanskje noen andre er mer lokalkjent og kommer på noe fornuftig i kjølevannet av stikkordet Tønsberg? Er jeg på sporet, Krapyl?

R.

Hm. Tønsberg har vel offisielt 871 som år for bystatus. Dersom Tønsberg ses i bakgrunnen kan det være sundet mellom Nøtterøy og Føynland? Ytterst på Føynland ligger i alle fall Kalvetangen - som vel er det nærmeste buskap jeg kommer i området.... Dersom det er riktig er det muligens det som nå heter Øhre bru vi ser med Øhrebukta inn til venstre? :rolleyes:

Joda, man kom i mål.

Selv om jeg en stund lurte på om jeg var helt på jordet og ikke ante hva jeg hadde lagt ut.

Hundsundet skilte Feéy og Niotaréy.

Slik Ekenessundet idag skiller Foynland og Nøtterøy. Sundet skifter navn til Nesbryggsundet omtrent der fotografen står.

Navnet Foynland skriver seg fra fe/buskap og har ingenting med hvalfangeren Foyn å gjøre. Navnet Niotaréy skriver seg vistnok fra ordet nyte.

Og det er ganske riktig Træla og Tønsberg i bakgrunnen.

Ganske mange regattaseilere har passert over her på vei til Fjærholmen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Må vel være en Blåveis Lars?

Bra macro du har forresten. Det klarer ikke jeg med mitt kamera. Speilrefleks?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vakkert! Får meg til å se enda mer frem til sommerens Nord-Norge-tur, selv om det blir med bil!

Husk å legge inn RV17 i ruta. http://www.rv17.no

Med fare for å få pepper fra mange vil jeg alikevel påstå at Nordlandskysten er den desidert vakreste kyststripa vi har. Det blir selvfølgelig subjektivt, men jeg har sett hele kysten fra Iddefjorden til Grense Jakobselv fra båt, og Nordland vil alltid stå for meg som helt uten konkurranse! Vi hiver oss i bilen så fort hekkbølgene og stresset begynner å bygge seg opp i Oslofjorden i sommer. Skal se om jeg ikke får klistra opp en baatplassen logo i bakvinduet. Kanskje vi ses.

Husk å legge inn RV17 i ruta. http://www.rv17.no

Kanskje vi ses.

Ja, jeg ser for meg at E6 er temmelig ensformig og langdryg, så forslaget ditt frister :yesnod:

Vi reiser til Harstad-distriktet i uke 26-28 med avstikker til Lofoten, der vi skal ha en helg hos "Lofotdykk", så får vi sett hva som skjuler seg under vannspeilet også. Skal visst være fantastisk sikt og masse liv!

Må vel være en Blåveis Lars? Bra macro du har forresten. Det klarer ikke jeg med mitt kamera. Speilrefleks?

Hei.

Helt riktig, det er selve støvbærerne på en blåveis. Jeg tok bildet på Kommersøy i helgen mellom snøhauger da vi var på årets første overnattingstur. Bildet er faktisk ikke tatt med macro, men med et Canon EOS 350d digitalt speilrefleks på 30cm avstand. Objektivet er det standard zoomobjektivet på 18-55mm som fulgte med i pakken. Men med 8Mpx går det altså fint å forstørre opp et lite utsnitt.

Her er selve hovedbildet (allerede beskåret en god del) som altså egentlig var på 3456x2304px.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...