Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Jeg kjeder meg noe voldsomt, så jeg spør:

Byggning01.jpg

Denne bygningen har vel mange av oss brukt til sjømerke.

Hva heter den?

En nærliggende by har en hovedgate som har har opphavet til sitt navn fra samme kilde som bygningen.

Hva heter byen?

Hej Mulligan

det der er 'den til sandade kirken' eller Sankt Laurentius kirke

byen heter Skagen.......... :flag_da:

(40M dit så jag faller vel utanför Astorregeln! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Joda Gunga Din. Det er Sct. Laurentii kirke og hovedgaten i Skagen heter Sct. Laurentii vej. Det lå også en St. Laurenti kirke i Tønsberg.

Og forøvrig, for ikke så lenge siden hadde vi Laurentiusdagen, 10/8.

då lärde jag mig noe nytt idag oxo..........

eftersom jag er ofte i Tönsberg blev det lite googlande......

Tønsberg tok seg opp igjen ved 1700-tallet og ble et viktig senter for norsk sjøfart og hvalfangst. De to siste middelaldrerkirkene som hadde overlevd bybrannen, Lavranskirken (St.Laurentii kirke) og Mariakirken (Vor Frue Kirke), ble revet i henholdsvis 1811-1814 og 1866. Den nåværende domkirken, Tønsberg domkirke, ble bygget i 1858 på gamle Lavranskirkens plass.

BP er bra til mye :smiley:

S/Y Gunga Din

Det er riktig at kilen heter Slevikkilen, men der vi ligger heter det Gjetøya. Mærrpanna er lenger ut (mot fjorden) der man runder rundt når man kommer fra Hankø. Mellom mærrapanna og Gjetøya ligger også en liten holme. I bukta inn der kan man ligge. En del ligger longside mot Gjetøya der, men der ikke plass til mange. Jeg ligger sjelden der.

På Gjetøya er det et fint turområde. Det er også landfast (en liten gangbro over). Det var opprinnelig seilforeningen som satte opp brygga der etter det jeg har hørt.

Mellom mærrapanna og Gjetøya ligger også en liten holme. I bukta inn der kan man ligge.

Holmen mellom Gjetøya og Mærrapanna heter Teineholmen. Det går an å ligge på begge sider av den. Men det vestre sundet egner seg nok best for større båter, siden det er noe mere åpent der.

I det trange sundet i øst er det nok ikke plass til mere enn en 3-4 båter. Men det er bedre plass inni der enn man tror. Bare vær obs på at det grunner fort opp rett innenfor der boltene står. Jeg har gått inn der mens det har ligget en ca 40 foter inntil Gjetøya, og snudd helt rundt for å ligge inntil Teineholmen. Men det skal godt gjøres å klare det uten baugpropell. Det var ikke stort bredere enn akkurat lengden på båten min inkl jolla i daviterne da, + 1-2m å gå på kanskje. Hvis det var så mye.. Det var temmelig trangt ihvertfall, var nesten ikke mulig å manøvrere ved hjelp av bare motoren og roret.

Blåser det vind rett fra sør, kan det ta litt inni der, men dreier den bare litt mot vest, blir det ganske rolig med en gang. Ved alle andre vindretninger er det helt greit å ligge der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...