Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

...men savner at noen legger ut steder\bilder i fra Østfold :sad:
Unnskyld meg men om en ser bort fra de siste dagene er vel østlandet og den svenske vestkysten betydelig overrepresentert her eller...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Fergen heter M/F Fjordgar.
Hmmmm.... Da snakker vi vel om Lerøy/Seglbakken? Fjordgar gikk i alle fall der for 25 år siden (med 3-sylindret semidiesel, Brunvoll kanskje, har vel litt mer moderne maskineri nå).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

For å avslutte den med Fjordgar - ja Svein Ha, det er på Lerøy. På sørsiden er det en fin poll hvor båter ofte samler seg. Bildet er tatt derfra, sørsørøstover. Husker ikke helt om Fjordgar er samme båten som hadde ruten på syttitallet, (det er mer enn 25 år siden riktignok) mener å huske en "uten baug" og at den het MF Sundbussen? Eller så er det hukommelsen som roter.

Kystartilleriet hadde torpedofort og kanonstillinger i området, hvis man som ung ble kjent med noen soldater og tok noen handleturer til handelsmannen for dem kunne det vanke litt gratis bensin, riktignok med forsvarets spesielle farge...............

Kjente den ikke helt igjen. Lurer på om gamle Fjordgar (som jeg husker) ble omdøpt Sundbussen.

For å avslutte den med Fjordgar - ja Svein Ha, det er på Lerøy. På sørsiden er det en fin poll hvor båter ofte samler seg. Bildet er tatt derfra, sørsørøstover. Husker ikke helt om Fjordgar er samme båten som hadde ruten på syttitallet, (det er mer enn 25 år siden riktignok) mener å huske en "uten baug" og at den het MF Sundbussen? Eller så er det hukommelsen som roter.

Dette er den "nye" Fjordgar (ex "Torulf"), satt i trafikk på denne ruten rundt 1990. Den gamle Fjordgar het først Sundferja, men dens forgjenger som var en ren passasjerferge het Sundbussen.

Gamle Fjordgar hadde semidiesel med en meget karakteristisk lyd.

like før Strømstad?
Både Lars Herman og Gunga har rett. Bildet er fra innseilingen mot Strømstad, hvor jeg står nord-østover og tar bildet. Kan såvidt skimte 10 knops skiltet på bildet.

Hva med meg da Astor som la inn et svar den 2/10? :confused::wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Drar opp en ny tråd her. Ser for meg to enkle "regler":

1) Bildegåter kun fra Vestlandet. Dvs. Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. OK, Møre og Romsdal også (under tvil). :wink:

2) Ingen nye gåter før forrige er løst.

Det må da gå greit? :flag:

(Med mindre man er av den uhøflige sorten).

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

... og da drar jeg i gang med denne, som begynte i en annen tråd:

HvorerdetteVIII.jpg

Hint:

1) Det er ikke Feste eller Radsundet

2) Det er ikke et sted man passerer, men et sted man oppsøker

3) Rettvisende peiling fra fotografen til innkommende båt midt på bildet er 173º

4) Avstand fra Bergen (korteste vei) er ca. 39 nm

DA er det bare å sette i gang de små grå!!! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...